
Ile kosztuje najtańszy nowy SUV w Polsce w 2024 roku? Nadal jest do Dacia Duster? Jak się okazuje, już nie. Nasza lista obejmuje 3 najtańsze modele, wśród których znalazły się też najnowsze chińskie SUV-y. Porównaliśmy ich osiągi, bagażniki i parametry techniczne w tym prześwit.
Jeśli dobrze orientujesz się na polskim rynku samochodowym i szukasz SUV-a do 100 tys., to zapewne zauważysz, że najtańszy SUV to Suzuki Ignis, który kosztuje 75 900 zł. Jest to jednak najmniejsze auto tego typu na rynku, a wielu uważa jego skromne gabaryty bardziej klasują go w segmencie crossoverów. Dlatego na ten moment pomijamy go w naszym zestawieniu, ale po gruntownym teście zweryfikujemy, czy jednak może być alternatywą dla poniższych samochodów.
Który SUV jest najtańszy w Polsce? Dacia?
Popularność SUV-ów w naszym kraju nie spada i cały czas są bardzo chętnie wybierane przez Polaków. Co prawda nie są to najlepiej sprzedające się auta w Polsce, na co wskazują wyniki sprzedażowe, ale ten typ nadwozia cały czas jest na szczycie. Przez długi czas to Dacia Duster była najtańszym SUV-em w Polsce, ale obecnie zajmuje „dopiero” 3 miejsce w rankingu.

Dacia Duster przez długi czas była najtańszym SUV-em na rynku. Nadal jednak oferuje najlepsze parametry terenowe wśród najtańszych aut tego typu.
Za 79 900 zł można mieć Dacię Duster napędzaną 3-cylindrowym silnikiem 1.0 Turbo o mocy zaledwie 91 KM. Ma ręczną, 6-stopniową skrzynię biegów, przedni napęd ale i bardzo duży prześwit wynoszący aż 217 mm. Do tego krótkie zwisy i dobre kąty terenowe, dzięki czemu dobrze radzi sobie poza utwardzonymi nawierzchniami. Model ten można mieć w wersji 4×4 (od 109 200 zł z dieslem) a także z automatem (od 108 900 zł z silnikiem 1.3 Turbo 150 KM), ale tylko w innych, znacznie droższych wersjach silnikowych. Bazowa odmiana nie zachwyca przyspieszeniem (0-100 km/h w aż 13,1 s), ale przy spokojnej jeździe ma być oszczędna. W cenie manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radio, tempomat, tylne czujniki parkowania czy dwupłaszczyznowa regulacja kolumny kierowniczej.
MG ZS z najdłuższą gwarancją
Minimalnie tańszy od Dacii jest chiński MG ZS wyposażony w 4-cylindrowy, wolnossący silnik 1.5 o mocy 106 KM. Motor ma wielopunktowy wtrysk paliwa co jest istotne, jeśli planujesz zamontować instalację gazu LPG, bo tutaj nie powinno być z nią problemu. Silnik przekazuje moc na przednie koła poprzez manualną, ale tylko 5-biegową skrzynię. Napęd 4×4 jest niedostępny.MG ZS ma wyraźnie lepsze osiągi od Dacii (0-100 km/h w 10,9 s), ale niższy moment obrotowy z uwagi na brak turbosprężarki. Przewagą MG jest największy bagażnik w zestawieniu (448 l), którym minimalnie wyprzedza pod tym względem Dacię Duster (445 l).

MG ZS ma najdłuższą gwarancję wśród najtańszych SUV-ów. To aż 7 lat ograniczone przebiegiem 150 tys. km
Chiński samochód ma całkiem bogate wyposażenie już w standardzie (manualna klimatyzacja, radio, elektryka szyb i lusterek, alufelgi, tempomat), a dopłacając tylko 6400 zł można mieć maksymalnie wyposażoną wersję Exclusive z kamerą cofania, nawigacją, 6-głośnikowym systemem audio, tapicerką ze skóry syntetycznej itd. Za 96 300 zł można mieć maksymalnie topową wersję z automatyczną skrzynią biegów i innym, turbodoładowanym silnikiem 1.0 T o mocy 111 KM. Atutem MG jest aż 7-letnia gwarancja z limitem do 150 tys. km.
BAIC Beijing 3 jednak najtańszy
Najtańszy SUV w Polsce w 2024 roku to BAIC Beijing 3. To drugi już w tym w zestawieniu chiński samochód. Pod maską ma najmocniejszy silnik 1.5 Turbo o mocy 136 KM, który generuje też największy moment obrotowy (210 Nm). W rezultacie Beijing 3 ma najlepsze osiągi (0-100 km/h w 10,8 s), ale różnica w katalogu nie wygląda na dużą na tle wyraźnie słabszego MG ZS. Moc trafia na przednie koła poprzez 6-stopniową, manualną skrzynię biegów i podobnie jak w MG, napęd 4×4 nie jest dostępny nawet za dopłatą.
Nie ma też możliwości wyboru automatycznej skrzyni biegów. Dlaczego? Bo jedyną rzeczą, jaką można zmienić w Beijingu 3 jest kolor nadwozia. Za to w standardzie auto ma najbogatsze wyposażenie z całej trójki – jest półautomatyczna klimatyzacja, kamera cofania, reflektory LED, elektryczny szyberdach, półskórzana tapicerka, radio 4-głośnikowe i 16-calowe alufelgi. Do tego gwarancja na 5 lat z limitem do 100 tys. km.
Najtańsze SUV-y na rynku w Polsce | |||
Model | Dacia Duster | BAIC Beijing 3 | MG ZS |
silnik | 1.0 Turbo R3 | 1.5 Turbo R4 | 1.5 R4 |
liczba cylindrów | 3 cylindry | 4 cylindry | 4 cylindry |
moc | 91 KM | 136 KM | 106 KM |
moment obrotowy | 160 Nm | 210 Nm | 141 Nm |
skrzynia biegów | manualna/6-biegowa | manualna/6-biegowa | manualna/5-biegowa |
0-100 km/h | 13,1 s | 10,8 s | 10,9 s |
V-max | 166 km/h | 180 km/h | 175 km/h |
spalanie średnie WLPT | 6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km | 7,2 l/100 km |
bagażnik | 445 l | 390 l | 448 l |
ładowność | 457 kg | 425 kg | 539 kg |
prześwit | 217 mm | 180 mm | b.d. |
cena od | 79 900 zł | 78 900 zł | 79 800 zł |
Jak widać, rywalizacja w segmencie SUV-ów jest coraz ostrzejsza, a rynek mocno zróżnicowany. Dzięki chińskim markom można liczyć na jeszcze większą konkurencję, która powinna wymusić albo lepsze ceny, albo bardziej zaawansowane auta, oferujące więcej swoim nabywcom. Którego SUV-a wybrałbyś z tej trójki? A może masz własnego faworyta? Daj znać w komentarzu.
MG HS? co o nim sądzicie?