W 2021 roku Kia osiągnęła najwyższy jak do tej pory w jej historii udział w sprzedaży nowych aut osobowych na europejskim rynku. Stało się to, mimo ogólnego spadku popytu na nowe samochody. Kia lepiej zabezpieczyła się na wypadek ewentualnego kryzysu i miała dostęp do części oraz półprzewodników. Co wiecej, ma bardzo szeroką gamę modelową, w tym szybko rozwijaną paletę samochodów elektrycznych.
Nie da się ukryć, że Kia jest na fali wznoszącej. Śmiałe samochody pokazane w ostatnich latach kipiące dynamiką i sportem (ProCeed GT czy Stinger GT), modne SUV-y i crossovery, a ostatnio szybko rozwijane auta elektryczne (np. Kia e-Soul) ukazują koreańskiego producenta jako jednego z wiodących koncernów motoryzacyjnych na świecie. Jeśli dodać do tego świetne wyniki sprzedażowe, to Kia może mieć powody do zadowolenia.
Kia notuje świetne wyniki sprzedażowe w 2021 roku
Według nowych danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), udział marki Kia w europejskim rynku w 2021 roku wyniósł 4,3%, co oznacza wzrost o 0,8% w porównaniu z udziałem w 2020 roku. W wolumenie wygląda to jeszcze lepiej, choć dane odnoszą się do katastrofalnego 2020 roku. Wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych Kia na rynkach Unii Europejskiej, w krajach EFTA i w Wielkiej Brytanii wzrosły o 20,6%. Łącznie sprzedano tam 502 677 samochodów koreańskiej marki (416 715 samochodów w 2020 roku). I stało się to mimo tego, że cały rynek samochodowy odnotował spadek o 1,5%, głównie za sprawą trudnych warunków rynkowych spowodowanych zamykaniem gospodarek, które doprowadziły do późniejszego niedoboru półprzewodników.
Zobacz: Test KIA ProCeed GT 1.6 T-GDI DCT
Kia uzyskała dobre wyniki, bo uporała się z problemami produkcyjnymi, których doświadcza obecnie wielu innych producentów samochodów. Ma dobre zaopatrzenie w części i szybko dostosowała produkcję w zakładzie na Słowacji do zmieniającego się popytu na poszczególne modele. Dzięki temu sprzedaż w 2021 roku była o tylko 168 egzemplarzy niższa niż w 2019 roku, kiedy nabywców znalazło 502 845 samochodów marki Kia.
Kia stawia na elektryfikację
Na bardzo dobre wyniki uzyskane w ubiegłym roku przez Kię, składa się m.in. rosnący udział w sprzedaży zelektryfikowanych modeli marki Kia. W III. kwartale osiągnął on aż 45%. Do 2035 roku Kia zamierza oferować w Europie w pełni zelektryfikowaną gamę modeli. Do 2026 roku do oferty dołączy 11 samochodów elektrycznych (typu BEV). Siedem z nich będzie bazować na platformie podłogowej Electric Global Modular Platform (E-GMP). Pierwszym z nich jest Kia EV6.
Zobacz: Test Kia e-Soul – elektryczny crossover z dużym zasięgiem
Dodaj komentarz