Test Peugeot 508 SW Hybrid 225

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 3 stycznia 2022
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Czekając na test Peugeot 508 Hybrid 225 kombi byliśmy ciekawi, jak ta hybryda plug-in (PHEV) spisuje się nie tylko pod kątem zużycia paliwa, ale i bardziej dynamicznej jazdy. Jako pierwsi w Polsce sprawdziliśmy też osiągi francuskiej hybrydy w trybie elektryczny, korzystając wyłącznie z napędu na prąd. Samochód ma ogromne możliwości, ale stawia spore wymagania właścicielowi.

Kierowcy poszukujący rodzinnego auta o sportowym charakterze, najczęściej skupiają swoją uwagę na tylnonapędowych samochodach z klasy wyższej. Jednym z moich prywatnych faworytów w tym segmencie jest Alfa Romeo Giulia, która choć jest sedanem, bardziej przypomina w prowadzeniu samochód sportowy. I choć jest to absolutnie genialnie auto dla kierowcy o sportowej żyłce, to ma ono tę wadę, że nie występuje w wersji kombi, a do tego jego spalanie jest wyższe, niż „nowobogaccy” Polacy żyjący na kredytach są w stanie zaakceptować. Dlatego zaciągając kolejny leasing, wielu z nich bierze pod uwagę Peugeota 508 SWkombi o wyjątkowym sportowym stylu, które od pewnego czasu dostępne jest w oszczędnej wersji hybrydowej. Czy francuska hybryda faktycznie potrafi być ekonomiczna, a przy tym usatysfakcjonuje kierowcę o dynamicznym stylu jazdy? I tak, i nie. Ten samochód to bowiem swoisty kosz pełen niespodzianek, które pozytywnie zaskakują lub rozczarowują.

Peugeot 508 SW Hybrid – niesamowite wnętrze

Dajmy na to wnętrze Peugeota. Bagażnik w wersji kombi jest duży (530 litrów) i niesamowicie ustawny, ma podwójną roletę umożliwiającą odgrodzenie go od strefy pasażerskiej, można go błyskawicznie powiększyć składając na płasko oparcie kanapy, a otwieranie kufra ruchem stopy pod zderzakiem działa wyjątkowo skutecznie. Do tego na przednich fotelach ze świetnym masażem siedzi się wprost wybornie, a miejsca nie zabraknie tam nawet dla amerykańskiej klienteli.

I gdy sądzisz, że to idealne auto dla Twojej rodziny, wtedy wsiadasz na tylną kanapę i dostrzegasz, że po pierwsze jej siedzisko umieszczone jest za wysoko, a po drugie nie ma tam tyle miejsca na nogi i nad głową, ile oczekiwałeś. Dla dzieci wystarczy, ale dorośli będą narzekać.

Prawdziwe drewno, skóra i miękkie plastiki w połączeniu z nowoczesnym designem tworzą fantastyczną mieszankę. W tym aucie naprawdę można poczuć klasę wyższą. 

Za to po zajęciu miejsca za kierownicą znowu zaczynasz się rozpływać w zachwytach. Połacie prawdziwego drewna i skóry na desce rozdzielczej, szerokim tunelu środkowym i boczkach drzwi w połączeniu z finezyjnym wzornictwem i doskonałym montażem sprawiają, że nie chcesz już opuszczać kabiny Peugeota. Tym bardziej, że mała kierownica doskonale leży w dłoniach, a lewarek automatu sam wpada w dłoń. Co prawda siedzi się trochę za wysoko, a i-Cockpit wymusza opuszczenie kolumny kierowniczej, ale tym autem po prostu chce się jeździć. Zwłaszcza, że wyciszenie wnętrza jest doskonałe nawet przy prędkościach rzędu 160 km/h (mimo drzwi bez ramek i głośnych opon Continentala), a kierowca może liczyć na dobrze grający system audio firmy FOCAL. Na długiej trasie są to poważne zalety.

Zobacz: Jump starter czyli odpalanie silnika z rozładowanym akumulatorem (TEST)

Oczywiście są też rozwiązanie niedopracowane i po prostu irytujące. Ograniczona liczba analogowych przycisków i pokręteł wydłuża obsługę i odciąga wzrok kierowcy od drogi, a ładowarka indukcyjna i gniazdo USB umieszczone pod tunelem środkowym to chyba żart projektantów. Do tego trzeba wspomnieć o tym, że czujniki ciśnienia powietrza nie pokazują, w której oponie doszło do jego spadku, a kamera 360° ma ograniczone pole widzenia bezpośrednio po rozruchu. Przyczepić się można do sterowania nawigacją, które jest czasochłonne i na dłuższą metę zniechęcające, za to sama nawigacja jest na tyle aktualna, że ma nawet wgrane informacje o odcinkowym pomiarze prędkością na S8 w Warszawie! Świetny jest też noktowizor, który wykrywa ludzi i zwierzęta po zmroku z taką skutecznością, że kupno 508 bez tego systemu wydaje się nieporozumieniem.

Peugeot 508 SW Hybrid – prowadzenie i hamulce

To czym Peugeot 508 SW zaskarbia sobie serce kierowcy to też prowadzenie, dzięki któremu 508 jest chyba jedyną przednionapędową alternatywą dla genialnej, choć tylnonapędowej Giulii. Gdy wsiadasz za kierownicę Peugeota masz ochotę ruszyć nim w drogę i cieszyć się jazdą sama w sobie. Szybki układ kierowniczy, aktywne zawieszenie i bardzo mocne hamulce sprawiają, że masz do tego auta pełne zaufanie nawet przy absurdalnie wysokich prędkościach. Łatwo wyczuć pracę jego przekładni i nauczyć się z centymetrową precyzyjną wymijać przeszkody na drodze. Na zakrętach ugięcie zawieszenia jest niewielkie, za to komfort jazdy nawet po dużych nierównościach więcej niż zadowalający.

Na śniegu brakuje momentami trakcji z uwagi tylko na przedni napęd. Mimo to, prowadzenie jest bardzo przewidywalne i nawet duże prędkości nie dla 508 SW wyzwaniem.

Peugeot w ciszy pokonuje większe dziury (zwłaszcza w trybie Komfort, choć nadwozie mocniej w nim buja), ale cały czas bardzo spontanicznie reaguje na ruchy kierownicy. Może nie aż tak ostro i żywiołowo jak w Giulii, ale na pewno nie tak ociężale jak w Superbie czy Passacie. Do tego pedał hamulca ma mały skok, a sam układ zapewnia lepszą skuteczność hamowania niż ten w sportowym Fordzie Focusie ST. Na śniegu bardzo wysokie noty zebrał system ESP, który potrafi płynnie utrzymywać zadany tor jazdy nawet na mocniej oblodzonych odcinkach i przy sporych prędkościach.

Zobacz: Test KIA Stinger GT 3.3 V6 AWD

Wady? Po pierwsze przedni napęd nie zapewnia tak świetnej trakcji i prowadzenia na śliskim jak w tylnonapędowych autach, a po drugie wersja hybrydowa jest znacznie cięższa niż standardowy 508 GT z silnikiem 1.6 PureTech. I chociaż trzeba przyznać, że Francuzom dobrze udało się zakamuflować te dodatkowe 300 kg wagi, to na śliskiej nawierzchni hybryda jest bardziej podsterowna od spalinowej odmiany GT. Nie dorównuje też trakcją jeszcze cięższej, sportowej wersji 508 PSE.

Peugeot 508 SW Hybrid – jak pracuje napęd hybrydowy PHEV?

I właśnie te dodatkowe 300 kg masy własnej są tym, co mnie osobiście nie przekonuje w tym modelu, choć dla wielu może być wręcz czymś fantastycznym. Dlaczego? Bo żeby docenić możliwości tego auta, trzeba go stale doładowywać. Inaczej zalety napędu hybrydowego stają się wadami. Peugeot 508 SW Hybrid to hybryda plug-in, czyli taka, która wymaga ładowania z gniazdka. Bazę stanowi turbodoładowany silnik 1.6 PureTech o mocy 180 KM, którego pracę wspiera 110-konny motor elektryczny. Łączna moc układu to 225 KM (choć tak naprawdę 224 KM) i 360 Nm, które pozwalają rozpędzić Peugeot 508 SW do setki w 8,0 sekund, a maksymalnie do 240 km/h. Dzięki akumulatorowi trakcyjnemu o pojemności 11,8 kWh, można w teorii ograniczyć zużycie paliwa w mieście do 1,3 l/100 km, a poza miastem do 1,6 l/100 km. Sformułowanie „w teorii” warto podkreślić.

Chcąc zachować stan baterii, można skorzystać z trybu eSafe, który wymusza na silniku benzynowym ładowanie akumulatorów. Niestety odbija się to zwiększonym zużyciu paliwa. 

W praktyce jazda hybrydą jest specyficzna. Silnik elektryczny zapewnia szybką reakcję na dodanie gazu i wysoką elastyczność, a jeśli bateria jest w pełni naładowana, to na krótkim odcinkach miejskich (2-3 km) i przy bardzo spokojnej jeździe zużycie paliwa zimą nie przekracza 2,5 l/100 km. Przy bardziej dynamicznej rośnie do 4,7 l/100 km. Wyniki wręcz kapitalne. Ale jest jeden mankament. Gdy prąd się skończy, spalanie w mieście rośnie do 10-11 l/100 km przy spokojnej jeździe, a na trasie ciężko zejść poniżej 7,5 l/100 km. Auto jest bowiem cięższe o rozładowane baterie, co przekłada się na dużo wyższe spalanie. Jeśli jednak masz dom i będziesz ładował auto codziennie, to możesz korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego! Hybrydowy Peugeot 508 SW może jeździć wyłącznie na prądzie aż do prędkości 135 km/h i to na dystansie do 52 km (przy cięższej nodze do ok. 25 km). A do tego cieszyć się wyborną wręcz ciszą.

Peugeot 508 SW Hybrid – rzeczywiste osiągi

Mocną stroną Peugeota 508 SW Hybrid są na pewno osiągi. Z naładowaną baterią rozpędza się 0-100 km/h  w 7,9 sekundy, a do 200 km/h w 27,5 sekundy (wyraźnie szybciej niż 225-konna wersja spalinowa 508 GT, która była dostępna w przeszłości). Dzięki kooperacji z silnikiem elektrycznym, reakcja na dodanie gazu jest prawie natychmiastowa, a do większości manewrów nie trzeba korzystać z wysokich obrotów silnika spalinowego, bo prawie całą pracę „odwala” motor elektryczny. Dopiero gdy mocno wciśnie się gaz, albo zabraknie prądu, wtedy pierwsze skrzypce przejmuje silnik spalinowy. Skrzynia fajnie zgrywa się z silnikami, płynnie wybiera przełożenia i robi to szybko.

Pomiar osiągów (nawierzchnia lekko mokra, temperatura -3° C, opony zimowe)
Peugeot 508 SW Hybrid 225 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h 100-200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 7,9 s 10,3 s 13,2 s 16,9 s 21,5 s 27,5 s 19,6 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 15,6 s (153,5 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 40,8 m (zimowe opony, wilgotna nawierzchnia)

Wady? Gdy skończy się prąd, czuć krótką zwłokę w przełączaniu się napędu pomiędzy silnikami. Bardziej irytuje za to fakt, że po uruchomieniu auta, zawsze  ustawiony jest tryb elektryczny. Co ciekawe, na zimnym silniku i przy niskiej temperaturze, trzeba czekać kilka minut, zanim system odzyskiwania energii zacznie działać.

Jakie osiągi zapewnia tylko silnik elektryczny?

W trakcie testu postanowiliśmy też jako chyba pierwsi w Polsce sprawdzić, jakie osiągi oferuje hybrydowy Peugeot 508 SW napędzany tylko silnikiem elektrycznym. W przeciwieństwie do większości „elektryków”, w hybrydzie pracuje klasyczny automat hydrokinetyczny Aisin, przez co czuć delikatnie każdą zmianę biegu. Jest to całkiem ciekawe doświadczenie.

Gniazdo ładowania akumulatora znajduje się po lewej stronie nadwozia, tankowania benzyny po prawej. 

W praktyce jednak 110-konny motor elektryczny wyraźnie ustępuje jednostce spalinowej osiągami. O ile przez pierwsze metry lekko wręcz wciska w fotele, o tyle już powyżej 50 km/h jego temperament maleje, a przyspieszenie 0-100 km/h wzrasta aż do 14,6 sekundy. Co ciekawe, gdy silnik spalinowy pracuje tylko na prądzie, 508 SW osiąga setkę w niespełna 9 sekund. Widać zatem wyraźnie, że do sprintu wystarczy motor benzynowy.

Peugeot 508 SW Hybrid – cena i wyposażenie

Peugeot 508 SW Hybrid ma sens, jeśli myśli o nim osoba, która ma dom, albo własny dostęp do gniazdka elektrycznego. Korzystanie z prądu pozwala ograniczyć koszty paliwa, przy zachowaniu dobrych osiągów. Model ten pozwala na w pełni elektryczną jazdę, oferując jednak dużo większą wszechstronność i niezależność niż typowy „elektryk”, dzięki silnikowi spalinowemu. Oczywiście koszty zakupu auta nie należą do niskich. Najtańszy Peugeot 508 SW kosztuje 146 900 zł (silnik 1.2 PureTech 130 KM), a wersja hybrydowa HYbrid PHEV (225 KM) co najmniej 181 100 zł.

Z jednej strony można nim jeździć jak normalnym elektrykiem, a z drugiej mieć wszelkie zalety jakie daje konwencjonalny napęd spalinowy. Zimą nie trzeba się martwić o ogrzewanie czy rozmrażanie pojazdu, a gdy prąd się skończy, można jeździć na benzynie. 

Prezentowany egzemplarz to najbogatsza odmiana GT Pack za 217 900 zł, która dodatkowo została jeszcze wyposażona m.in. w noktowizor Night Vision (7 000 zł), fotele AGR z masażem (4400 zł), otwierany dach panoramiczny (4000 zł), drewniane wykończenie wnętrza czy akustyczną przednią szybę. Łącznie cena z dodatkami, bez rabatu to 240 900 zł. Sporo, ale takie czasy. Co gorsza, cały czas jestem przekonany, że najlepszym silnikiem w tym samochodzie był nieodżałowany 2.0 BlueHDi, który mało palił, zapewniał dobre osiągi i był oszczędny zawsze, niezależnie czy ktoś miał dom czy mieszkanie w bloku. Niestety Unia Europejska uznała, że wie lepiej co jest dla nas dobre i zmusiła Peugeota do usunięcia tego motoru z gamy 508.

Zobacz: Test Peugeot 508 PSE kombi

Test Peugeot 508 SW Hybrid 225

Ocena

83 %
Opinia autora: "Rewelacyjny w długą i szybką trasę. Świetnie wykończony i wyciszony, zachwyca komfortem jazdy i pewnością prowadzenia. Choć przestronny i pakowny, zaskakuje ciasną kanapą. Potrafi być niezwykle oszczędny, a kiedy trzeba bardzo dynamiczny, ale wymaga do tego regularnego doładowywania baterii. Bez tego traci swoje zalety. "
wysoka jakość materiałów, świetne wykończenie, dobre osiągi, niskie zużycie paliwa w trybie hybrydowym, wydaje hamulce, pewne prowadzenie, szybki układ kierowniczy, dobra pozycja za kierownicą, świetne fotele AGR z masażem, duży bagażnik, porządne wyciszenie kabiny, wyposażenie
konieczność ładowania akumulatora z gniazdka, wyższa masa przez akumulatory, mało miejsca na tylnej kanapie, drobne braki w ergonomii, cena

Cena

240 900 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Peugeot
Model:
508 SW
Rok produkcji:
2021
Cena samochodu:
181 100 zł
Ocena samochodu:
83 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
8,0 s
Prędkość maksymalna:
240 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
1,3 l
Zużycie paliwa poza miastem:
1,6 l
Zużycie paliwa średnio:
l
Średnie zużycie prądu:
15,4

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
hybrydowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1598 cm3
Oznaczenie silnika:
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
225 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
180 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
300 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
3000 obr./min
Moc maksymalna silnika elektrycznego:
110
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
8
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
nie

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
kombi
Rozstaw osi:
2793 mm
Długość nadwozia:
4778 mm
Szerokość nadwozia:
1859 mm
Wysokość nadwozia:
1420 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,29
Masa własna:
1745 kg
Ładowność:
545 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
530 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1780 l
Pojemność zbiornika paliwa:
43 l
Pojemność zbiornika alternatywnego paliwa:
11,8 kWh

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane
Tylne hamulce:
tarcze lite
Średnica przednich hamulców:
304 mm
Średnica tylnych hamulców:
268 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
10,8 m
Opony:
235/45/R18 Continental WinterContact TS 870 P

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
2,5 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
6,0 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
5,5 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h:
7,9 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
27,5 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
4,5 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
19,6 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
15,6 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
40,8 m

13
Dodaj komentarz

avatar
7 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Daily DriverOstojaMarekLukaszJabklo Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Ostoja
Gość
Ostoja

Bedziecie go testowac latem?

Marek
Gość
Marek

Dużo nim kilometrów zrobiliście?

Lukasz
Gość
Lukasz

Dzięki za ten test. Porządny. A możecie zrobić test wersji 1.5 HDi? Mam w dobrej cenie ofertę ale osiągi mnie przerażają….

Jabklo
Gość
Jabklo

Wersja spalinowa 1.6t o tej samej mocy jest wolniejsza niz ciezsza hybryda? Jakim cudem?

Kacper
Gość
Kacper

jaki to jest kolor? to jest czarny? bo na zdjeciach jest jakis niebieskawy. za duzo PS