Ford przekłada zakłady w Kolonii na potrzeby Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych, w tym w oparciu o druk 3D. W ten sposób ma stworzyć w pełni elektryczny samochód w Europie.
Ford planuje wyprodukować w Europie pierwszy w pełni elektryczny model seryjny do końca roku. Przekształcając zakłady w Kolonii na potrzeby Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych, Ford podnosi efektywność procesów produkcyjnych, dbając o ich zrównoważony rozwój oraz stymulując cyfryzację i wprowadzając założenia czwartej rewolucji przemysłowej.
Drukarki 3D Forda
Dwanaście zaawansowanych drukarek 3D produkuje tu najróżniejsze elementy z tworzyw sztucznych i metalu, od tych o długości zaledwie kilku centymetrów i wadze 30 gramów, po inne – powstające na największej w centrum drukarce 3D – do długości 2,4 metra, szerokości 1,2 metra i wysokości 1 metra, które mogą ważyć nawet 15 kilogramów. Proces druku 3D pozwala nie tylko na elastyczność, ale także na zmniejszenie kosztów i czasu produkcji niewielkich serii, aż o 80% w porównaniu z tradycyjnym procesem formowania wtryskowego, który jest bardzo skomplikowany. Druk 3D jest również korzystny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, ponieważ wymaga mniej materiału, a granulat może być ponownie wykorzystany. W Centrum Badań i Innowacji Forda w Aachen trwają prace nad projektem recyklingu granulatu przeznaczonego do druku 3D.
W Fordzie w Kolonii już od lat 90. wykorzystywana jest technologia druku 3D do produkcji komponentów do modeli testowych i prototypów. W 2019 roku Centrum Badań i Innowacji Forda wyprodukowało największą metalową część w historii druku 3D, jaką był aluminiowy kolektor dolotowy do silnika Forda F-150, zaprojektowany przez Kena Blocka. W laboratorium druku 3D w zakładach Forda w Walencji w Hiszpanii zespół specjalistów opracował katalog 5 tysięcy drukowanych części, które pomagają w różnych etapach procesu produkcyjnego. W ciągu 2021 roku dział wydrukował 20 tysięcy części, a pracownicy mogą prosić o nowe wydruki lub proponować inne elementy, jeśli zachodzi taka potrzeba.
Ford druki części 3D
W centrum druku 3D w Kolonii w Fordzie istotne jest połączenie z innymi obszarami produkcji oraz łatwy dostęp do produktów. Każdy pracownik może złożyć wniosek za pośrednictwem aplikacji, podając rysunek lub opis potrzebnej części. Metoda ta jest zbliżona do typu start-up i pozwala na szybkie projektowanie i produkcję części na zamówienie. Przykłady już zrealizowanych projektów to ochraniacz krawędzi drzwi, elementy usprawniające produkcję pierwszego modelu elektrycznego oraz zabezpieczenia przed obiciem dla nowego systemu transportu drzwi.
Dodaj komentarz