REKLAMA

Bosch zwiększa inwestycje w półprzewodniki do 400 mln euro!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Bosch · Dodane: 25 listopada 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Bosch zamierza zwiększyć produkcję półprzewodników. Oprócz fabryki w Dreźnie, zamierza zmodernizować fabrykę w Reutlingen pod Stuttgartem, także na cele produkcji półprzewodników (chipów). Tylko w 2022 roku wartość planowanych w 2022 roku inwestycji to 400 mln euro.

Niedawno pisaliśmy o tym, że Bosch otwiera fabrykę półprzewodników w fabryce w Dreźnie. Niemiecki koncern będzie jednak dalej inwestował w produkcję półprzewodników i zmodernizuje pod tym kątem fabrykę w Reutlingen pod Stuttgartem. W latach 2021-2023 Bosch zainwestuje tam łącznie 150 milionów euro w dodatkowe powierzchnie pomieszczeń czystych. Jednocześnie w Penang w Malezji Bosch buduje od podstaw centrum testowe dla półprzewodników. Gotowe półprzewodnikowe chipy i czujniki mają być tam testowane od 2023 roku. Świat powoli dostrzega błąd jakim było oddanie całej produkcji strategicznych elementów Chinom, które dziś zdają się rozgrywać karty i szantażować wręcz świat, swoimi ograniczeniami w produkcji i wydobyciu surowców.

Ograniczenie monopolu Chin i ochrona interesów Europy

Bosche zamierza prrzede wszystkim zarabiać na potrzebnych obecnie czujnikach MEMS i półprzewodnikach mocy z węglika krzemu. Skąd taki popyt na nie? Bowiem półprzewodniki z węglika krzemu (SiC) i zawierające je elementy elektroniczne pozwalają na najbardziej efektywne wykorzystanie zasobów energii elektrycznej. Celem finansowanego ze środków publicznych projektu „Transform” jest stworzenie odpornego europejskiego łańcucha dostaw tej technologii. W ramach konsorcjum, któremu przewodniczy Bosch, 34 spółki, uniwersytety i instytuty badawcze z siedmiu krajów europejskich połączyły swoje siły, aby osiągnąć ten cel.

Zobacz: Nowa fabryka półprzewodników! Bosch otwiera ją w Dreźnie!

Budżet projektu wynosi 89 milionów euro i jest finansowany przez Unię Europejską oraz organy państwowe. Zrzesza on głównych uczestników łańcucha wartości węglika krzemu w krajach takich jak Austria, Republika Czeska, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania i Szwecja. W projekcie uczestniczą też firmy, między innymi: Aixtron, Danfoss, EV Group, Premo, Saint-Gobain, Semikron, Soitec, STMicroelectronics i Valeo-Siemens Automotive. Biorą w nim również udział instytucje naukowe, m.in Wyższa Szkoła Techniczna w Brnie, CEA Leti, Fraunhofer IISB i Uniwersytet Sewilski.

Po co są potrzebne półprzewodniki?

W zasadzie półprzewodniki na bezie węglika krzemu są potrzebne do  uzyskania jeszcze większych gęstości przenoszonych energii. Wykorzystują je urządzenia energoelektroniczne, do utrzymywania straty mocy na minimalnym poziomie. Urządzenie energoelektroniczne to urządzenia, które służą do przekształcania energii elektrycznej i sterowania jej przepływem (np. prostowniki). Półprzewodnikowe elementy mocy w tych urządzeniach gwarantują maksymalną wydajność. Tradycyjnie układy scalone w tych urządzeniach są wykonane z krzemu najwyższej czystości. W przyszłości będzie on jednak coraz częściej zastępowany węglikiem krzemu, który w wielu aspektach góruje nad czystym krzemem.

Półprzewodniki z węglika krzemu wykazują lepszą przewodność elektryczną i umożliwiają wyższe częstotliwości przełączania, przy czym ograniczają straty energii. Ponadto, urządzenia energoelektroniczne z układami scalonymi z węglika krzemu mogą pracować w znacznie wyższych temperaturach, dzięki czemu wymagany jest prostszy system chłodzenia, co wpływa pozytywnie na pobór energii. Wreszcie, węglik krzemu charakteryzuje się wyższym natężeniem pola elektrycznego – podzespoły wykonane z niego mogą być mniejsze, zapewniając przy tym wyższą sprawność konwersji energii. Eksperci uważają, że w porównaniu z tradycyjnymi układami krzemowymi pozwoli to zaoszczędzić do 30% energii elektrycznej, w zależności od miejsca zastosowania komponentów.

Zapotrzebowanie na półprzewodniki będzie rosło!

Zapotrzebowanie na taką technologię będzie dynamicznie rosło – jest ona wykorzystywana m.in. w elektrycznych napędach pojazdów, stacjach ładowania pojazdów elektrycznych oraz infrastrukturze zasilającej. Prognoza firmy Yole, zajmującej się badaniem rynku i doradztwem, przewiduje, że do 2025 roku cały rynek węglika krzemu będzie rósł średnio o 30% rocznie.

Zobacz: Przez półprzewodniki spadnie sprzedaż samochodów elektrycznych!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności