Alpine A110 przeszło lifting na 2022 rok. Zmiany są szczególnie widoczne w Alpine A110S, które otrzymało pakiet aerodynamiczny, mocniejszy silnik i wyposażenie. Zdecydowanie poprawiły się też osiągi, w tym prędkość maksymalna. Są też nowe kolory lakieru.
Alpine A110 to wyjątkowo niedoceniony samochód na polskim rynku. Mieliśmy okazję przetestować go na torze wyścigowym w Modlinie, gdzie dowiódł swoich nieprawdopodobnych właściwości trakcyjnych i wybornemu wyważeniu mas. Co prawda auto jest drogie i pozornie wyposażone w niewielki silnika, ale w tym przypadku całość tworzy naprawdę kapitalny efekt. Teraz doczekaliśmy się poważniejszego liftingu tego modelu, który przyniósł sporo nowości.
Alpine A110 – zmiany w podstawowym modelu
Podstawowy wariant A110 to preludium tego, czego można oczekiwać po odświeżonym tym modelu. Świetny rozkład masy nadający lekko nadsterowny charakter prowadzenia (44% na przód i 56% na tył, centralnie umieszczony silnik) oraz niska masa własna (1 102 kg). Do tego silnik 1.8 Turbo o mocy 252 KM generujący 320 Nm w zakresie od 2 000 do 4 800 obr./min, który zapewnia sprint 0-100 km/h w 4,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 250 km/h. Do tego układ hamulcowy Brembo, wyposażony w dwuelementowe przednie i tylne tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm.
Po liftingu podkreślono różnice w działaniu pomiędzy trzeba trybami jazdy, które mają wpływ na reakcję przepustnicy, czasy przełączania biegów, dźwięk układu wydechowego i czy nawet funkcję automatycznego podwójnego wysprzęglania. Co ważne, układ stabilizacji toru jazdy oczywiście można w pełni dezaktywować. Do tego Alpine oferuje teraz do podstawowego wariantu opcjonalny, sportowy układ wydechowy, dostępny dotąd w standardzie w A110 GT i S. Auto otrzyma także nowy system informacyjno-rozrywkowy z możliwością aktualizacji OTA z połączeniem online dla danych na temat ruchu drogowego w czasie rzeczywistym. Doszła też opcja obsługi Android Auto i Apple Carplay. Opcjonalnie można będzie wyposażyć system multimedialny w układ telemetrii pojazdu, dostarczający informacji między innymi o ciśnieniu doładowania, kącie skrętu, czasach okrążenia i momencie obrotowym (standard w Alpine A110 S). Dla fanów muzyki dobra wiadomość jest taka, że do standardowego systemu audio – składającego się z dwóch głośników – można dodać dwa głośniki wysokotonowe i dodatkowy subwoofer (Focal Premium).
Alpine A110S – większa moc, lepsze osiągi, pakiet aero
Jakby tego było mało, duże zmiany zaszły też w modelu A110S. Silnik został wzmocniony z 292 do 300 KM, moment obrotowy wzrósł o 20 Nm (do 340 Nm) i wyraźnie poprawiły się osiągi. Z resztą nic dziwnego, bo stosunek masy do mocy poprawił się z 3,8 do 3,7 kg/KM. Przyspieszenie 0-100 km/h skróciło się o 0,2 s (obecnie 4,2 s), a do tego nastąpiło zauważalne zwiększenie prędkości maksymalnej z 260 do 275 km/h. Ale co ważne, inżynierowie Alpine postanowili poprawić stabilność auto przy maksymalnych prędkościach (np. na niemieckich autostradach) przygotowując opcjonalny pakiet aerodynamiczny z lekkiego włókna węglowego.
Przednim splitter i tylny spojler generują odpowiednio 60 kilogramów docisku na przedniej i 81 kilogramów na tylnej osi przy maksymalnej prędkości 275 km/h. W rezultacie dociski zwiększył się o kolejne 141 kg. Kolejną nowością jest faza uruchomienia procedury startowej „launch control”, w której następuje odcięcie jednego z cylindrów, by uzyskać dźwięk pracy silnika charakterystyczny dla jazdy wyścigowej.
Zobacz: Alpine A110S – przeprowadziliśmy jego test na torze w trakcie Alpine Experience
Tak jak było to do tej pory, wersja S oraz GT mają też wydajniejszy układ hamulcowy z tarczami o średnicy 320 mm na obu osiach. Klient może do A110S zainstalować też fotele wyścigowe oraz wybrać sportowe opony (pół-slicki) Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect z homologacją drogową. Wyróżnikiem wersji A110S może być dwubarwne, pomarańczowo-czarne malowanie nadwozia. Warto pamiętać, że dach w wersji S i GT jest wykonany w 100% z karbonu, co obniża jego masę o 1,9 kg.
A110 GT – nowa wersja
Ciekawa zapowiada się wersja GT, podobna pod wieloma względami do dotychczasowej GT Legende, która łączyć ma sport z wysokim komfortem jazdy. Oczywiście pod wieloma względami oferuje to co unowocześnione wersje A110 oraz A110S. Oprócz nowego wyposażenia, warto zauważyć wzrost mocy silnika do 300 KM, zwiększony do 340 Nm moment obrotowy, polepszone przyspieszenie (0-100 km/h w 4,2 s). Wersja ta nie jest jednak tak szybka jak odmiana S, bo osiąga „tylko” 250 km/h.
Podobnie jak odmiana S, także GT posiada większy układ hamulcowy Brembo. Wyposażenie standardowe obejmuje system Park Assist (wspomaganie parkowania przodem i tyłem i kamera cofania) oraz skórzane fotele Comfort z regulacją w 6 płaszczyznach i niebieskimi przeszyciami.
Zobacz: Najlepiej sprzedające auto sportowe na świecie w 2020 roku? Mustang!
Powiązane artykuły:
- Nowe Alpine A110 Legende GT 2021 tylko na Europę!
- Alpine A110S – przeprowadziliśmy jego test na torze w trakcie…
- Alpine A110 – duża siła docisku, mimo braku spojlerów! Jak…
- Jedyne w Polsce pomarańczowe Alpine A110 S z limitowanej serii
- Bezpłatne szkolenia dla młodych kierowców Ford Driving Skills for Life
Dodaj komentarz