REKLAMA

Sportowa Toyota Yaris GR oficjalnie! Prawdziwe daily WRC!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 10 stycznia 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa Toyota Yaris GR ma najmocniejszy 3-cylindrowy silnik na świecie, jaki trafił do auta produkowanego seryjnie. To też jedyny hot hatch w klasie, który posiada 2 szpery typu Torsen. Zaawansowany napęd 4×4, niska masa i mocny silnik 1.6 Turbo sprawiają, że Yaris GR ma nie tylko świetne osiągi i przyspieszenie, ale też i wyjątkowe właściwości jezdne.

Nowa Toyota Yaris GR to auto stworzone pod czujnym okiem prezydenta Toyoty, Akio Toyody, który znany jest z zamiłowania do motosportu, w tym zwłaszcza rajdów samochodowych. Będąc w przeszłości zakochanym w Subaru Imprezie chciał, aby Yaris GR miał do niego bardzo podobny charakter. Celem było zatem stworzenie auta dającego namiastkę pojazdu rajdowego. Patrząc na rezultat końcowy, samochód naprawdę robi wrażenie.

Toyota Yaris GR i najmocniejszy silnik 3-cylindrowy na rynku

I nie chodzi tu wyłącznie o silnik Yarisa GR, który swoją drogą jest po prostu zaskakujący. Trzycylindrowy motor, oznaczony symbolem G16E-GTS, ma pojemność 1,6 l, ale dzięki turbodoładowaniu oraz hybrydowemu wtryskowi paliwa D4S, generuje aż 272 KM mocy i 370 Nm momentu obrotowego! W połączeniu z manualną skrzynią biegów i napędem 4×4 zapewnia on świetne osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w 5,5 sekundy oraz prędkość maksymalną 230 km/h (ograniczoną elektronicznie). Jak udało się inżynierom idealnie wyważyć taki silnik, tego niestety nie zdradzają…

Toyota GR Yaris wyposażono w silnik 1.6T o mocy 272 KM!

Nie da się ukryć, że za tak dobrą dynamikę odpowiada też relatywnie niska masa pojazdu. Nadwozie wykonano w dużej mierze z aluminium (drzwi, maska, klapa bagażnika), a dach został wzmocniony włóknem węglowym dla zapewnienia większej sztywności konstrukcji. Poczynione zmiany dały efekt w postaci masy własnej Yarisa GR wynoszącej 1280 kg (bez kierowcy) i to mimo zastosowania napędu na cztery koła.

Toyota Yaris GR – napęd 4×4 i nawet 2 szpery typu Torsen

Odnośnie samego napędu 4×4, to ten też jest zaskakujący, z uwagi na konstrukcję techniczną. Napęd przenoszony jest na cztery koła poprzez sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, pełniące rolę centralnego dyferencjału. Sęk w tym, że dodatkowo na każdej osi może pracować indywidualny mechanizm różnicowy typu Torsen (Pakiet Circuit). W rezultacie Toyota Yaris GR to obecnie jedyny hot hatch na rynku, który może mieć 2 szpery!

Co więcej, elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe pozwala zmieniać ilość momentu obrotowego kierowanego na konkretną oś, w zależności od wybranego trybu jazdy. Dostępny są tryby:

  1. Normal – rozłożenie momentu pomiędzy przednią i tylną oś w proporcji 60:40 (tryb dedykowany do zwykłej, jazdy na co dzień);
  2. Sport – mocno podkreślający działanie tylnej osi z uwagi na rozkład momentu obrotowego wynoszący 30:70;
  3. Track – symetryczne rozłożenie momentu 50:50, przeznaczone do jazdy na śliskiej bądź luźnej nawierzchni .

To właśnie sposób działania napędu będzie tym, co ma wyróżnić Yarisa GR na tle innych hot hatchów na rynku. Trzeba też przyznać, że pomysł Japończyków pomógł ograniczyć masę pojazdu. Dla porównania Audi S1 poprzedniej generacji, wyposażone w napęd quattro oparty na Haldexie, ważyło min. 1415 kg.

Toyota Yaris GR – układ hamulcowy

Bardzo okazale prezentuje się także układ hamulcowy sportowej Toyoty Yaris GR. Co prawa tylne tarcze hamulcowe nie rzucają może na kolana gabarytami (mają 297 mm średnicy, ale co rzadkie w tej klasie współpracują z 2-tłoczkowymi zaciskami), ale to co się stało na przedniej osi robi wrażenie. Yaris GR otrzymał ogromne, przednie tarcze hamulcowe o średnicy aż 356 mm, które są nacinane i wspierane pracą 4-tłoczkowych zacisków.

Zobacz: Zużyte hamulce bębnowe – objawy i wymiana

Tak dużych tarcz nie miała nawet testowana przez nas Honda Civic Type-R czy Golf R. Toyota chwali się też, że odpowiednio zaprojektowana aerodynamika pojazdu ma zapewnić bardzo dobre chłodzenie hamulcom w trakcie jazdy po torze.

Toyota Yaris GR – zawieszenie

Zmiany zaszły też w podwoziu Yarisa GR. O ile w przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona, o tyle z tyłu zniknęła belka skrętna, jaka pracuje w słabszych wersjach Yarisa. Inżynierowie postanowili zastosować z tyłu podwójny wahacz poprzeczny, aby poprawić prowadzenie na mniej równych nawierzchniach. Nad całością prac i zestrojeniem zawieszenia pracowali specjaliści z Tommi Mäkinen Racing.

Toyota Yaris GR trafi do oferty w Polsce. W pierwszej kolejności samochód będzie jednak oferowany w Japonii. Obecnie można składać zamówienia na 2 edycje specjalne Yarisa określane mianem RZ First Edition oraz RZ High-performance First Edition. Ta druga będzie posiadać standardowo 2 szpery typu Torsen, opony Michelin Pilot Sport 4S 225/40ZR18 (standardowo są Dunlop SP Sport MAXX050), dodatkowy spryskiwacz intercoolera czy alufelgi BBS. Cenę tej pierwszej ustalono na 3,96 mln jenów brutto (w przeliczeniu na złotówki jest to 138 tys. zł), a wersji topowej na 4,56 mln jenów (ok. 159 tys. zł).

Zobacz: Rajdowa Toyota Celica GT4 Carlosa Sainza trafiła na sprzedaż!

4
Dodaj komentarz

avatar
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
OlekDaily DriverMediJan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Olek
Gość
Olek

Kocur. Pozamiatal

Medi
Gość
Medi

Chyba nic lepszego z hothatchy już w tym roku nie będzie!!!

Jan
Gość
Jan

Widać, że konstrukcja jest bezkomlromisowa, tylko ta cena na poziomie focusa rs…

Aktualności