Volvo opracowało radar wykrywający śpiące dziecko w kabinie auta. Jego główną funkcją ma być ochrona dzieci pozostawionych we wnętrzu nagrzanego auta, ale zastosowań jest więcej. Sęk w tym, że działania tego radaru, a w zasadzie systemu radarów (czujników) nie jest dozwolony na wszystkich rynkach.
Coraz częściej słyszymy w mediach o przypadkach pozostawienia dzieci w samochodach i o tragicznych skutkach tych zdarzeń. Od 1998 roku ponad 900 dzieci w USA zmarło po pozostawieniu ich w nagrzanych samochodach. Niestety, w przypadku większości tych zgonów powodem był fakt, że kierowca zapomniał o dziecku pozostawionym w pojeździe. Podobny przypadek odbił się głośnych echem także w Polsce. Przyczyna to najczęściej nadmierne tempo życia, roztargnienie i po prostu pośpiech. Rozwiązaniem ma być specjalny system radarowy opracowany przez Volvo. Pierwszym autem wyposażonym w ultra czuły system radarowy będzie Volvo EX90. Ten w pełni elektryczny, flagowy SUV został tak zaprojektowany, żeby nigdy nie doszło w nim do tragedii, o których co roku słyszymy w wiadomościach w różnych zakątkach świata. Nowa funkcja nie będzie jednak dostępna wszędzie, a jedynie tam, gdzie można używać tego typu radarów.
Jak działa kabinowy system radarowy Volvo?
Jak działa nowy, kabinowy system radarowy Volvo? We wnętrzu pojazdu umieszczono szereg czujników – w konsoli podsufitki, przy lampkach do czytania oraz w bagażniku samochodu. Tym samym działanie układu obejmuje całą kabinę. Istotną jest jest fakt, że radar kabinowy jest pierwszym na rynku, który może wykryć ruch poniżej jednego milimetra w całym wnętrzu samochodu. Specjaliści Volvo długo zastanawiali się w jaki sposób poinformować kierowcę o tym, że w kabinie ktoś pozostał. Chcieli, aby powiadomienie było skuteczne, ale nie natarczywe i męczące. Doszli do wniosku, że najlepiej będzie dać znać kierowcy o tym, że ktoś w kabinie pozostał podczas próby zamykania auta.
Zobacz: System ostrzegania kierowcy dźwiękami kroków lub rowerzystów?
Jeśli w środku auta zostanie wykryty członek rodziny lub zwierzę domowe, samochód pozostanie odblokowany, a na ekranie konsoli środkowej pojawi się przypomnienie, aby sprawdzić, czy w kabinie nie ma pasażerów. System klimatyzacji samochodu może się uaktywnić, jeśli w kabinie zostaną wykryte osoby lub zwierzęta, aby poprawić ich komfort. Może to również pomóc obniżyć ryzyko hipotermii lub udaru cieplnego.
Radar niedostępny w każdym kraju
Nie w każdym Państwie nowy system Volvo będzie ciepło przyjęty. Z uwagi na jego specyfikację techniczną i potencjalne zagrożenie zdrowia, system trafi do użycia tylko na wybranych rynkach. Wewnętrzny system radarowy będzie standardem we wszystkich krajach, w których częstotliwość 60 GHz wykorzystywana przez system jest dopuszczona do użytku samochodowego. Z kolei system utrzymujący temperaturę w kabinie będzie działał, dopóki akumulator wysokonapięciowy będzie wystarczająco naładowany.
Zobacz: Test Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Dodaj komentarz