Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS zachwyciło niedawno czasem okrążenia toru Nurburgring. Teraz mamy możliwość poznać moc jego silnika, osiągi i zmiany techniczne, jakie przeprowadzono w tym aucie wobec wersji GT4. Szczególne wrażenie zrobił na nas pakiet Weissach, który poprawią nie tylko wygląd, ale i aerodynamikę RS-a.
GT4 RS, czyli topowa wersja Caymana, przykuła naszą szczególną uwagę kilka tygodni temu, gdy ustanowiła niesamowity czas okrążenia toru Nurburgring. Prowadzący je Jörg Bergmeister, ambasador marki Porsche, pokonał nim liczący 20 832 m długości tor w czasie 7:09,300 min. Krótszą wersję pętli o długości 20,6 km, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, GT4 RS przejechało w 7:04,511 min – czyli o 23,6 s szybciej niż 718 Cayman GT4. Tak drastyczna poprawa czasu, na tak trudnym torze jak Nurburgring, musiała być efektem poważnych zmian i ulepszeń. I tak też było. Nowe Porsche 718 Cayman GT4 w wersji RS to potężnie zmodyfikowane auto.
Porsche 718 Cayman GT4 RS – niesamowite nadwozie i pakiet Weissach
Już na pierwszy rzut oka, Porsche 718 Cayman GT4 w wersji RS odróżnia się istotnie od „zwykłego” GT4. Nowe, zamocowane na stałe tylne skrzydło z mocowaniami typu „łabędzia szyja” i aluminiowymi wspornikami w trybie Performance generuje o ok. 25% większy docisk niż wariant GT4. Jest to też efekt zmniejszonego o 30 mm prześwitu (w porównaniu z 718 Cayman) oraz innym elementom poprawiającym właściwości aerodynamiczne. Są zatem otwory wentylacyjne w przednich nadkolach, aerodynamicznie zoptymalizowana osłona podwozia wraz z tylnym dyfuzorem, przedni dyfuzor z licznymi stopniami regulacji oraz nowy przedni spojler z opływowymi bocznymi „łopatkami”. Ale wygląd ten można jeszcze „ubogacić” opcjonalnym pakietem Weissach.
Za jego sprawą przednia pokrywa bagażnika, wloty powietrza procesowego, wloty powietrza chłodzącego, osłona modułu układu dolotowego, górne elementy obudowy lusterek bocznych oraz tylny spojler wykończone są z włókna węglowego, a tytanowe końcówki układu wydechowego nawiązuje do tych z Porsche 935. Pakiet Weissach obejmuje też wykonaną z tytanu klatkę bezpieczeństwa zamontowaną w tylnej części kabiny oraz tapicerowaną materiałem Race-Tex górną sekcję deski rozdzielczej. Wisienką na torcie tego pakietu jest duże logo Porsche na tylnej szybie oraz 20-calowe kute felgi z magnezu (dostępne jednak za jeszcze dodatkową opłatą).
Silnik i osiągi Porsche 718 Cayman GT4 RS
Sercem Porsche 718 Cayman GT4 RS jest wolnossący, 6-cylindrowy silnik znany z wyścigowego modelu 911 GT3 Cup oraz seryjnego 911 GT3. Jednostka „rozkręca się” do niesamowitych 9000 obr./min. Co ważne, na tle Porsche 718 Cayman GT4, wersja RS posiada aż o 80 KM mocniejszy motor, co przekłada się na fantastyczny stosunek masy do mocy wynoszący 2,83 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł nieznacznie, z 430 do 450 Nm, co nie dziwi przy wolnossącej konstrukcji i wysokoobrotowej charakterystyce pracy. W połączeniu z przekładnią dwusprzęgłową PDK o 7 przełożeniach, Cayman GT4 RS zachwyca osiągami. Rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s (dla porównania GT4 z PDK w 3,9 s) i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h).
Zobacz: Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS imponuje na torze Nurburgring!
Sporo też popracowano nad dźwiękami towarzyszącymi jeździe. Cechą szczególną topowego Caymana są wloty powietrza procesowego za szybami kierowcy i pasażera. 718 Cayman tradycyjnie ma tu małe boczne okna. Nowe wloty poprawiają przepływ powietrza wlotowego, a jednocześnie mają pozwolić na generowanie świetnego dźwięku tuż obok uszu podróżujących. Przy tym wszystkim, zachowano charakterystyczne, służące do chłodzenia silnika wloty powietrza przed tylnymi kołami.
Porsche 718 Cayman GT4 RS – ograniczona waga i zmiany w podwoziu
Kluczem do świetnego czasu na torze Nurburgring było oczywiście ograniczenie zbędnej masy pojazdu. Zwłaszcza, że mówimy o modelu z serii RS, które szczególnie mocno dbają „o linię”. W rezultacie Porsche 718 Cayman GT4 RS waży tylko 1415 kg i to licząc już z pełnym zbiornikiem paliwa i bez kierowcy, zgodnie z normą DIN. Oznacza to, że RS jest o 35 kg lżejszy niż 718 GT4 ze skrzynią PDK. Masę pojazdu zredukowano dzięki zastosowaniu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), takich jak maska oraz przednie błotniki. Masę zmniejszono także dzięki zastosowaniu lekkich wykładzin i ograniczeniu ilości materiału izolacyjnego. Ponadto tylną szybę wykonano z lekkiego szkła. O tym, że starano się możliwie mocno obniżyć wagę pojazdu mają też przekonywać lekkie panele drzwi z tekstylnymi pętlami do otwierania oraz schowkami w postaci siatek.
W parze z ograniczeniem wagi pojazdu, poczyniono jeszcze pewne modyfikacje w podwoziu, mimo że wersja GT4 i tak była pod tym kątem mocno zaawansowaną konstrukcją na tle „normalnych” odmian 718. Dla poprawy zachowania auta na torze, wersja RS posiada przeguby kulowe, które ściśle „wiążą” podwozie z nadwoziem, zapewniając jeszcze precyzyjniejsze i bardziej bezpośrednie prowadzenie. Do tego regulowane, gotowe do jazdy torowej zawieszenie wyróżnia zarezerwowana dla dmiany RS konfiguracja amortyzatorów. Modyfikacjom poddano także nastawy sprężyn i stabilizatorów.
Porsche 718 Cayman GT4 RS – cena oczywiście rzuca na kolana
Nowe Porsche 718 Cayman GT4 RS świętuje swoją światową premierę podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Samochód można już zamawiać w cenie od 731 000 zł z VAT. Dla porównania wersja GT4 kosztuje w Polsce 497 000 zł czyli o 234 tys. zł mniej. W chwili pisania artykułu, nie zostały jeszcze podane ceny wyposażenia dodatkowego oraz przede wszystkim pakietu Weissach.
Warto zauważyć, że w Los Angeles zadebiutuje równocześnie wyścigowa wersja 718 Cayman GT4 RS Clubsport, która od 2022 roku będzie pojawiać się w wybranych krajowych i międzynarodowych seriach wyścigowych.
Zobacz: Nowe BMW M4 CSL już jeździ po torze Nurburgring!
Dodaj komentarz