REKLAMA

Nowe BMW M340d xDrive o mocy 340 KM to miękka hybryda!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: BMW · Dodane: 19 lutego 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

BMW M340d xDrive zostało oficjalnie zaprezentowane. Choć to miękka hybryda, to oferuje rewelacyjne osiągi i niskie zużycie paliwa. Przyspieszenie poniżej 5 sekund, do tego napęd na wszystkie koła, szpera na tylnej osi i szybki automat ZF. Nie zabrakło nawet funkcji overboost realizowanej przez silnik elektryczny. Dla kogoś, kto potrzebuje naprawdę dynamicznego auta do prowadzenia biznesu i pokonywania dużych dystansów, to może być ciekawy model.

BMW 3 z serii G21 doczekało się naprawdę mocnej wersji wysokoprężnej. Model M340d xDriver ma pod maską w 3-litrowy silnik Diesla i został dodatkowo wyposażony w szereg rozwiązań i akcesoriów z pakietu M Performance. Samochód ma łączyć sportowe wrażenia zza kierownicy z funkcjonalnością na co dzień, a do tego być oszczędnym w zakresie zużycia paliwa. Co ciekawe, BMW M340d to tzw. miękka hybryda, dlatego zgodnie z nowym polskim prawem, będzie też objęte niższą akcyzą.

Silnik w BMW M340d xDrive

Sercem BMW M340d xDrive jest 6-cylindrowy silnik Diesla z dwustopniowym doładowaniem M TwinPower Turbo. Generuje on moc 340 KM (przy 4600 obr./min.) oraz maksymalnie 700 Nm momentu obrotowego (przy 1750 obr./min). Posiada wtrysk bezpośredni typu common rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, pracującymi z maksymalnym ciśnieniem 2500 barów, oraz zoptymalizowany układ dolotowy, w którym zainstalowano na stałe tłumik hałasu poprawiający właściwości akustyczne silnika.

Nowością jest zastosowany układ mild hybrid oparty na alternatorze odwracalnym 48 V, który w nowych samochodach BMW M zapewnia elektryczną funkcję oberboost. Ta dostarczana spontaniczne dodatkowa moc 11 KM zwiększa dynamikę podczas ruszania z miejsca oraz intensywnego przyspieszania. Wymagana do tego energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze 48 V ładowanym poprzez odzysk energii w fazach hamowania i wybiegu. Dodatkową energię do akumulatora 48 V dostarcza w razie potrzeby również podniesienie punktu obciążenia silnika spalinowego.  Brzmienie silnika poprawia standardowo montowany w M340d sportowy układ wydechowy M z regulowanymi przepustnicami i tłumikiem końcowym z dwoma trapezowymi końcówkami rur wydechowych. Mocniejsze tony sportowego układu wydechowego M są wyraźnie słyszalne także wewnątrz samochodu.

Napęd xDrive, szpera i automat ZF

Silnik przekazuje napęd na wszystkie cztery koła poprzez system xDrive i elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe w skrzyni rozdzielczej. W trybach Sport i Sport+ dużo więcej momentu jest przekazywane na tylną oś, aby zapewnić lepsze prowadzenie i zwinność na ciasnych zakrętach. Skrzynia automatyczna firmy ZF wyposażona jest w procedurę startu (Launch Control), a na tylnej osi pracuje sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu (szpera). To wszystko sprawia, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu BMW M340d xDrive 4,6 s (w wersji sedan) lub 4,8 s w przypadku kombi.

Oba modele wyposażone są standardowo w sportowy układ jezdny M. Zastosowane połączenie osi przedniej z dwuprzegubową kolumną resorującą i wahaczami wleczonymi oraz pięciowahaczowej osi tylnej ma poprawić sportowe odczucia z jazdy. Oprócz zawieszenia niższego o 10 mm i specjalnej elastokinematyki M, pakiet sportowy M obejmuje również amortyzatory działające zależnie od skoku. Układ zawiera dodatkową hydrauliczną amortyzację odbicia na przedniej osi z ograniczeniem dobicia na tylnej osi. W teorii zapewnia to płynną i progresywną regulację twardości amortyzacji w zależności od skoku sprężyny w celu skutecznej kompensacji drgań występujących podczas dynamicznego pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównej nawierzchni.

Hamulce z serii M Performance

Do sportowych możliwości silnika i zawieszenia dopasowano też hamulce z serii M Performance. Czterotłoczkowe zaciski stałe i tarcze o średnicy 348 mm na przedniej osi oraz jednotłoczkowe zaciski pływające i tarcze o średnicy 345 mm na tylnej osi powinny sprostać nawet wymagającej jeździe drogowej. Dodatkowo zaciski hamulców są lakierowane na niebiesko i posiadają charakterystyczne logo M.

Zobacz: Paul Walker miał 5 sztuk unikalnego BMW M3 Lightweight E36!

4
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Daily DriverAdamqwertyu Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
qwertyu
Gość
qwertyu

jak słyszę „szpera” to kończę lekturę artykułu bo wiem, że autor może zaimponować jedynie wsiowym żygolakom…

Adam
Gość
Adam

jak słyszę „pływające zaciski” to znaczy, że autor-z-upy popłnął…

Aktualności