REKLAMA

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – najszybszy SUV świata!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Jeep · Dodane: 13 kwietnia 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Osiągi i dane techniczne Jeepa Grand Cherokee Trackhawk mówią same za siebie – to najszybszy SUV na świecie produkowany seryjnie. Kapitalne przyspieszenie, wysoka prędkość maksymalna i świetny czas na 1/4 mili to jednak nie wszystko co ma do zaoferowania swojemu kierowcy.

Jeep Grand Cherokee zawsze wyróżniał się na tle innych SUV-ów dostępnych na rynku. W zależności od preferencji klientów oferowany był bowiem zarówno w wersjach przeznaczonych do jazdy w  trudniejszym terenie, jak i do szaleństw na torze. Tak, tak. Grand Cherokee udoskonalony przez specjalistów z SRT potrafił nie tylko błyskawicznie się rozpędzać, ale i osiągać duże szybkości w zakrętach. I gdy wydawało się, że 468-konna odmiana SRT8, napędzana silnikiem 6.4L V8, będzie najpotężniejszą dostępną w gamie Grand Cherokee, Jeep zaprezentował absolutnego potwora, którego ochrzcił mianem Trackhawk.

Zobacz: Test Jeep Grand Cherokee SRT8 6.4 HEMI

Teoretycznie, Jeep Grand Cherokee Trackhawk to kolejna wariacja wersji SRT8. W praktyce, zakres zmian jest tak duży, że modele te trzeba traktować jako zupełnie różne. Trackhawk otrzymał bowiem zupełnie nowy silnik i układ hamulcowy, a skrzynia biegów i podwozie zostało dostosowane do osiągania jeszcze lepszych czasów na torze.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – silnik 6.2 V8 Supercharged

Pod maskę Trackhawka trafił silnik z Dodge’a Chargera Hellcata. Doładowana mechanicznym kompresorem jednostka napędowa V8 ma pojemność 6,2-litra i osiąga moc 717 KM. Aby wytrzymać ogromną moc i moment obrotowy (835 Nm generowane przy 4800 obr./min) inżynierowie odpowiednio dostosowali silnik. Zastosowali m.in. odlewany żeliwny blok, wał korbowy wykonany z kutej stali o hartowanych indukcyjnie powierzchniach roboczych, specjalnie dostrojony tłumik drgań wału korbowego odporny na rozerwanie nawet przy 13 000 obr./min, kute tłoki i korbowody, sworznie tłokowe pokryte włóknem węglowym oraz zawory wypełnione sodem.

Silnik 6.2 V8 doładowany kompresorem ma klasyczny, wielopunktowy wtrysk paliwa i … aż 717 KM mocy!

Wbrew powszechnej modzie na bezpośredni wtrysk paliwa, układ paliwowy Trackhawka oparto na sprawdzonym i bezproblemowym wtrysku wielopunktowym. Specjalnie dobrany do silnika kompresor wykorzystuje przełożenie napędu 2,36:1 oraz zapewnia maksymalną prędkość 14 600 obr./min. Jego dwuśrubowe wirniki zostały pokryte:

  1. zastrzeżoną formułą na bazie poliamidu i innych żywic,
  2. odpornymi naścieranie nanocząsteczkami,
  3. stałymi środkami smarnymi, takimi jak politetrafluoroetylen (Teflon).

Kompresor został uszczelniony na cały swój okres żywotności olejem syntetycznym, co sugerować może, że nie jest przeznaczony wg producenta do regeneracji.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – osiągi

Dzięki potężnemu silnikowi i nowej, 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów TorqueFlite 8HP95, Jeep Grand Cherokee Trackhawk stał się najszybszym SUV-em na świecie. Przyspiesza 0-96 km/h w 3,5 sekundy, pokonuje ¼ mili w 11,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 290 km/h.

Trackhawk mimo ogromnej masy (aż 2433 kg) pokonuje ćwierć mili szybciej niż 605-konne Audi RS6 Performance!

Biorąc pod uwagę pomiary osiągów modelu SRT8 wykonane przez naszą redakcję (zobaczysz je tutaj), poprawa osiągów wersji Trackhawk jest ogromna!

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – hamulce Brembo

To co nadal ma być mocną stroną sportowego Jeepa Grand Cherokee, to jego zdolność do wytracania prędkości. Trackhawk otrzymał bowiem jeszcze potężniejszy układ hamulcowy niż wersja SRT8, która przecież hamowała wręcz fenomenalnie. Na przedniej osi zamocowano aż 400-milimetrowe, dwuelementowe tarcze wentylowane Brembo współpracujące z 6-tłoczkowymi zaciskami, a na tylnej 350-milimetrowe, jednoelementowe ich odpowiedniki z 4-tłoczkowymi zaciskami.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – podwozie

Zmienione zostało także podwozie Trackhawka. W stosunku do wersji SRT8 zawieszenie zostało obniżone o dokładnie 1 cal (czyli 25,4 mm). Na przedniej osi zastosowano niezależne zawieszenie wykorzystujące wahacze typu „short arm” i „long arm” (SLA) ze sprężynami, układ adaptacyjnego tłumienia Bilstein (ADS), górne oraz dolne aluminiowe wahacze (wahacze w kształcie litery „A”), aluminiowe zwrotnice oraz rurowy drążek stabilizatora. Konstrukcja tylnego wielowahaczowego zawieszenia ze sprężynami, obejmuje układ adaptacyjnego tłumienia drgań Bilstein, dolny aluminiowy wahacz, niezależne górne wahacze (naprężenie i wyginanie) oraz dodatkowy wahacz, a także rurowy drążek stabilizatora.

Zobacz: Sprzedaż Jeepa w Polsce wzrosła o 46 procent!

W porównaniu do wersji SRT8 zastosowano też elementy przeniesienia napędu dostosowane do znacznie mocniejszego silnika. Moment obrotowy jest dostarczany na tylne koła za pomocą nowych, znacznie mocniejszych półosi wykonanych ze stopionej próżniowo niskostopowej stali z ulepszonymi 8-kulowymi zewnętrznymi przegubami homokinetycznymi. Wzmocniony został także tylny wał napędowy, a mechanizm różnicowy zyskał ulepszoną konstrukcję obudowy, geometrię pierścienia i przekładni zębatej. Napęd cały czas jest oczywiście przekazywany na wszystkie cztery koła, ale tylna oś prawie zawsze otrzymuje więcej momentu obrotowego.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – zmiany w wyglądzie

Dużo subtelniejsze zmiany zaszły w wyglądzie Jeepa Grand Cherokee w wersji Trackhawk w porównaniu do SRT8. Część z nich poczyniono z uwagi na konieczność zapewnienia odpowiednich warunków pracy poszczególnym podzespołom mechanicznym samochodu. Aby zoptymalizować przepływ powietrza do modułów chłodzących oraz wlotów powietrza, z przedniej części Trackhawk usunięto światła przeciwmgielne. Dla dodatkowego zredukowania masy producent przygotował opcjonalne obręcze kół z kutego aluminium w kolorze błyszczącej czerni, które pozwalają zaoszczędzić dodatkowe 5,4 kg.

Co istotne, felgi te mogą zostać wyposażone w specjalne opony trójsezonowe Pirelli P Zero o zwiększonym indeksie prędkości. Podobnie jak wersja SRT8, także i Trackhawk posiada maskę z potężnymi ekstraktorami ciepła, ale jego reflektory mają już unikalne obudowy w kolorze błyszczącej czerni. Uwagę zwraca także inny przedni zderzak, z charakterystycznym wlotem powietrza umieszczonym w centralnej części tuż pod grillem. Delikantne zmiany nastąpiły także z tyłu pojazdu. Pojawił się tam nowy układ wydechowy z czterema końcówkami oraz plakietka Trackhawk na klapie bagażnika. Emblematy Trackhawk znalazły się także na przednich drzwiach. Patrząc na profil Jeepa nietrudno zauważyć też żółte zaciski tarcz hamulcowe, niedostępne w wersji SRT8.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk – wnętrze

We wnętrzu także zaszły niewielkie zmiany. Zmodernizowano m.in. zestaw wskaźników, wśród których pojawi się prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h. W środkowej części deski rozdzielczej umieszczono 8,4-calowy ekran dotykowy systemu Uconnect zawierający opracowane specjalnie dla modelu Trackhawk strony Performance Pages, na których prezentowany jest szereg osiągów oraz odczytów wskaźników, w tym nowy ekran dynamometru silnika, który dokonuje w sposób ciągły pomiarów wartości mocy (KM), momentu obrotowego oraz dotyczących bieżącego biegu w skrzyni biegów. Ekran dynamometru oferuje również nową funkcję umożliwiającą dokonywanie zrzutów ekranu i zapisywania odczytów na USB.

Poprawiono też materiały wykończeniowe oferując w standardzie pakiet Premium Metal, który wzbogaca wnętrze modelu Trackhawk o różne elementy wykonane z prawdziwego metalu. Standardowe fotele z tapicerką wykonaną ze skóry Nappa oraz zamszu z wyhaftowanym logo „Trackhawk” można zamienić na skórzane. Aby zminimalizować hałas w kabinie bez dopłaty oferowany system aktywnego tłumienia hałasu Active Noise Cancellation.

Nowością jest kamera Trailer Hitch Camera, umożliwiająca uzyskanie podglądu holowanej przyczepy podczas jazdy oraz tryb Valet umożliwiający dokonanie następujących konfiguracji pojazdu:

  1. zmianę mapowania silnika w celu znacznej redukcji mocy wyjściowej oraz momentu obrotowego; ograniczone do 4000 obr./min.;
  2. blokokowanie dostępu przełożenia do pierwszego biegu oraz wcześniejszych niż zazwyczaj zmian na wyższe biegi;
  3. traktowanie przez przekładnię pozycji manualnej zmiany przełożeń, tak jak pozycji Drive;
  4. ustawienia przyczepności Trakcja, układ kierowniczy i zawieszenie są ustawione do jazdy miejskiej;
  5. dezaktywacja łopatek do zmiany biegów przy kole kierownicy;
  6. dezaktywacja funkcji trybów jazdy
  7. pełna aktywacja elektronicznego systemu kontroli stabilizacji (ESC);
  8. dezaktywacja systemu kontroli startu Launch Control.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk to nasz murowany kandydat na idealnego daily drivera i to nie tylko w klasie SUV-ów. To niesamowite, że tak szalony projekt samochodu ujrzał światło dzienne w czasach, gdy na Starym Kontynencie szaleje trudna do opanowania epidemia downsizingu. Możemy się założyć, że Trackhawk będzie hitem sprzedaży w swojej klasie w Polsce.

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Gabi Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Gabi
Gość
Gabi

To bedzie pogrom. Niemieckie SUV-iki odjada z płaczem 😀 hahahaha

Aktualności