REKLAMA

BMW M3 i BMW M4 od teraz z napędem na wszystkie koła xDrive!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: · Dodane: 19 kwietnia 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

BMW M3 i BMW M4 w wersjach Competition zostały wyposażone w napęd na wszystkie koła xDrive. Poprawiły się dzięki temu osiągi aut, ale wzrosła też masa samochodów. BMW M4 xDrive jest cięższe nawet od Mustanga GT z 5-litrowym silnikiem V8! Jak to wpłynie na czasy na torze? Oraz czy BMW M3 i M4 będą mogły działać jako tylnonapędowe modele? Przekonajcie się sami.

Napęd BMW M3 i M4 jest równie zaawansowany co napęd w nowym BMW M5 F90. Sek w tym, że napęd xDrive będzie dostępny tylko w samochodach z serii Competiton. Do wyboru dostępne są 3 tryby działania układu przeniesienia napędu. W ustawieniu podstawowym 4WD napęd na wszystkie koła zapewnia maksymalną trakcję oraz precyzyjne kontrolowanie właściwości jezdnych w połączeniu z zauważalną przewagą przeniesienia mocy na tylne koła. W trybie 4WD Sport w wyjątkowo dynamicznych sytuacjach podczas jazdy, jeszcze większa część momentu obrotowego przekazywana jest na tylne koła. Typowy dla M liniowy przyrost sił poprzecznych ma umożliwić teraz także jazdę w kontrolowanym poślizgu.

Zobacz: BMW M3 G80 w wersji Pure! Wraca manual i tylny napęd?!

Co więcej, dezaktywacja systemu DSC uruchamia tryb 2WD. W tym ustawieniu napędzane są wyłącznie tylne koła, których trakcję – tak jak w modelach z czystym napędem tylnym – można precyzyjnie ustawić w 10 stopniach za pomocą opcjonalnego układu kontroli trakcji M. Do tego napęd xDrive został uzupełniony przez aktywny mechanizm różnicowy M, który płynnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami odpowiednio do potrzeb. Optymalizuje to bezstratne przenoszenie momentu obrotowego, szczególnie podczas jazdy w bardzo sportowym stylu i na jezdniach o zmniejszonej przyczepności.

Napęd M xDrive w BMW M3 i BMW M4

System M xDrive za pomocą elektroniczne sterowanego sprzęgła wielotarczowego w przekładni rozdzielczej, rozdziela moment obrotowy bezstopniowo i w pełni adaptacyjnie pomiędzy przednie a tylne koła. Zoptymalizowane smarowanie sprzęgła wielotarczowego ma zapewnić stabilną pracę układu nawet w trakcie jazdy na torze. Transmisja napędu na mechanizm różnicowy przedniej i tylnej osi odbywa się przez wały przegubowe, które zostały zaprojektowane specjalnie do czteronapędowych BMW M3 Competition i BMW M4 Competition, podobnie z reszta jak wały zdawcze przenoszące moment obrotowy na koła. Typowe dla M jest większe przeniesienie momentu obrotowego na tylne koła. Podczas normalnej jazdy cała siła napędowa przekazywana jest na tylne koła. Dopiero gdy osiągną one granice przyczepności, dołączane są koła przednie. Podobne rozwiązanie spotkać można w napędzie Q4 stosowanym w Alfie Romeo.

Przekładnia rozdzielcza napędu M xDrive posiada indywidualny sterownik dla danego modelu oraz funkcję ograniczenia poślizgu kół. Dzięki temu różnice prędkości obrotowej przednich i tylnych kół są wyrównywane niezależnie i szybko, bez sprzężenia zwrotnego, za pomocą centralnego sterownika DSC. Prowadzi to do optymalizacji pracy napędu na wszystkie koła, co ma umożliwić jeszcze intensywniejsze odczuwanie typowej niezależności M w bardzo dynamicznych sytuacjach na drodze, takich jak pokonywanie zakrętów w kontrolowanym drifcie.

BMW M3 i M4 Competition xDrive z poprawionymi osiągami

Zastosowanie napędu na wszystkie koła miało na celu poprawić przede wszystkich trakcję auta, zarówno podczas gwałtownego startu, jak i na zakrętach. W połączeniu z aktywnym mechanizmem różnicowym M przekłada się to istotnie lepsze osiągi. BMW M3 Competition xDrive oraz BMW M4 xDrive przyspieszają od 0 do 100 km/h w 3,5 sekundy. A to oznacza wynik aż o 0,4 sekundy lepszy niż w przypadku wyłącznie tylnonapędowymi modeli Competition. Niestety napęd xDrive podniósł masę obu modeli. Mniejsze BMW M4 Competition waży 1775 kg (więcej niż Ford Mustang 5.0 V8 z 10-biegowym automatem), a większe BMW M3 aż 1780 kg (DIN). Dla porównania Audi RS5 waży 1655 kg.

Moc i moment obrotowy 510-konnym silników BMW, jest przekazywany w obu autach poprzez koła wyposażone standardowe alufelgi M ze stopów lekkich w rozmiarze 19 cali na przednich i 20 cali na tylnych kołach. Kute obręcze kół Double Spoke w kolorze Jet Black wyposażone są w opony w rozmiarze 275/35 R19 z przodu oraz 285/30 R20 z tyłu. W tych rozmiarach dostępne są również opcjonalne opony przeznaczone do użytku na torze wyścigowym. Napęd xDrive ma podnieść cenę auta o ok. 20 tys. zł.

Zobacz: Nowe BMW M340d xDrive o mocy 340 KM to miękka hybryda!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności