Które autostrady oraz drogi ekspresowe powstaną w Polsce w 2017 roku? GDDKiA przewiduje, że do końca tego roku przybędzie w naszym kraju 400 km nowych dróg. Co ważne, w przetargach coraz częściej startują polskie firmy, co przekłada się na większe dochody Skarbu Państwu.
Budowa dróg w Polsce znowu przyspiesza. Jak zapowiada Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), jeszcze w tym roku oddanych ma zostać do użytku 400 km nowych tras. Oznacza to, że na koniec 2017 roku polska sieć dróg szybkiego ruchu (autostrad i tzw. ekspresówek) będzie liczyła ponad 3,4 tys. km, a za trzy lata będzie to niemal 4,3 tys. km. GDDKiA przygotowuje się już do kolejnej perspektywy unijnej na lata 2021–2027. Cieszy ją fakt, że obecnie coraz częściej do przetargów stają polskie przedsiębiorstwa. Stwarza to nadzieję, że od 2021 roku polscy wykonawcy odbudują swój potencjał, utracony po fatalnie zorganizowanym w Polsce od strony logistycznej Euro 2012. Dziś w przetargach uczestniczą najczęściej firmy włoskie, hiszpańskie i niemieckie, a Polacy pełnią w nich rolę jedynie podwykonawców. To oznacza, że choć wykonują największą część pracy, większość zysku płynu za granicę naszego kraju.
Zobacz: Czy na autostradzie obowiązuje minimalna prędkość?
Zdaniem Krzysztofa Kondraciuka z GDDKiA, obecnie niezwykle istotne jest, aby właściwe przygotować się do unijnej perspektywy na lata 2021-2027, która będzie okazją do pozyskania kolejnych środków na rozbudowę infrastruktury transportowej w naszym kraju. W pierwszej kolejności należy uzyskać wszelkie niezbędne decyzje środowiskowe, których wykonanie jest bardzo czasochłonne, a bez których żadne prace nie mogą ruszyć. Dlatego muszą one zostać wykonane w pierwszej kolejności tak, aby w 2020 roku zostały rozstrzygnięte wszystkie przetargi, a na początku 2021 roku podpisane umowy i rozpoczęte realizowanie projektów.
Drogi, które powstaną w Polsce do końca 2017 roku
Zanim rozpocznie się zagospodarowywanie środków z kolejnej perspektywy, spora część obecnie budowanych tras powinna zostać skończona, w tym m.in. niezwykle ważna dla Polski autostrada A1. Obecnie długość dróg krajowych (podlegających pod zarząd GDDKiA) przekroczyła 19 tys. km. Na koniec 2016 roku w realizacji było 1,3 tys. km, a w przetargach kolejne ponad 700 km. W 2017 roku roku do użytku ma zostać oddanych 400 km nowych dróg, przez co łączną sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce sięgnie w 2017 roku 3,4 tys. km, a w 2020 roku blisko 4,3 tys. km.
GDDKiA chce skupić się w obecnej perspektywie na dokończeniu budowy autostrad A1 i A2 oraz wybranych ciągów dróg ekspresowych w tym S61, S8 w kierunku Białegostoku, część S6, S3 w układzie południkowym. Większość prac ma zostać zakończonych przed 2021 rokiem, ale pozostałe dokończone w ramach kolejnej perspektywy. Wiele zależy od tego, jak Unia Europejska zareaguje na tzw. brexit.
Zobacz: Jak przygotować się do wyjazdu samochodem za granicę?
Do 2021 roku powinny się też zakończyć prace na A2, na odcinku od węzła Lubelska do Mińska (latem tego roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą). W tym roku rozpoczęły się prace budowlane na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska. Na etapie przetargu jest węzeł Lubelska i odcinek między węzłami Lubelska i Zakręt. W 2020 roku powinien być gotowy fragment od węzła Puławska do węzła Lubelska, w tym ciągu ma powstać tunel pod Ursynowem i most na Wiśle.
Droga ekspresowa S2 w Warszawie i Most Południowy
W ciągu drogowym przebiegającym przez Warszawę jest jeszcze trasa S2 należąca do kategorii drogi ekspresowej. W jej przypadku wydana została już decyzja na budowę mostu przez Wisłę, określanego mianem Mostu Południowego. W sprawie kolejnych jej odcinków takich jak przejście przez Ursynów w tunelu i przez Wawer, istnieje duża szansa, że jeszcze w tym roku zostaną wydane decyzje i rozpoczęte będą prace.
Dodaj komentarz