Audi RS3 Limousine, czyli sportowa wersja sedan A3, przez lata była tematem tabu w niemieckim koncernie. Dziś świat ujrzał pierwszego w historii tego modelu kompaktowego sedana z serii RS. Żeby nie było niedopowiedzeń, Audi nie poszło na żadne kompromisy, tylko od razu wyposażyła swojego najmniejszego sedana w kapitalny silnik 2.5 TFSI o mocy zwiększonej aż do 400 KM!
Gama modeli Audi z serii RS znowu się powiększyła. Do tej pory klienci niemieckiej marki nie mogli pozwolić sobie na pełnokrwistego, kompaktowego sedana z tej serii. Sportowe wersji A3 obejmowały bowiem tylko sedana S3 Limousine z silnikem 2.0 TFSI 300 KM, bądź hatchbacka RS3 Sportback z motorem 2.5 TFSI 367 KM. Z połączenia jednego i drugiego auta powstało długo wyczekiwane Audi RS3 Limousine.
Audi RS3 Limousine – silnik 2.5 TFSI 400 KM
Pod maskę niemieckiego sedana trafił ten sam silnik, jaki napędza obecną generację Audi TT RS. Generuje on moc 400 KM w zakresie od 5850-7000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 480 Nm dostępny od 1700 do 5850 obr./min. W porównaniu do silnika 2.5 TFSI 340 KM, nowy motor jest nie tylko mocniejszy, ale i lżejszy od poprzednika (o 26 kg), m.in. dzięki zastosowaniu aluminiowego bloku silnika (lżejszego o 18 kg). Cały motor mierzy niespełna 50 cm długości.
Wyposażony jest w podwójny wtrysk paliwa (bezpośredni do cylindrów i pośredni do kolektora dolotowego), system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift i turbosprężarkę pracującą z maksymalnym ciśnieniem 1,35 Bara. Dzięki specyficznej sekwencji pracy poszczególnych cylindrów (1-2-4-5-3) silnik ma zachwycać swym dźwiękiem. Jednak najważniejsze są osiągi jakie zapewnia autu.
Audi RS3 Limousine – osiągi
Nowe Audi RS3 Limousine rozpędza się 0-100 km/h w 4,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h lub 280 km/h jeśli klient odpowiednio dużo dopłaci do auta. W rozpędzaniu auta pomaga budżetowy napęd wszystkich kół quattro czyli system oparty na dołączanej za pomocą elektro-hydraulicznego sprzęgła tylnej osi. Po wyłączeniu kontroli stabilizacji toru jazdy (ESP) auto zdaniem producenta potrafi nawet jeździć w kontrolowanym poślizgu.
Zobacz: Nowe Audi TT w wersji S line competition!
Niemiecki koncern nie oszczędzał za to na układzie hamulcowym RS3 Limousine. Na przedniej osi sedana znajdują się 370 milimetrowe tarcze hamulcowe współpracujące z aż 8-tłoczkowymi zaciskami a na tylnej mniejsze, 310-milimetrowe ich odpowiedniki (koncern nie podał jednak informacji o ilości tłoczków w zaciskach). W opcji dostępne są tarcze ceramiczne.
Audi RS3 Limousine – zmiany wizualne
Względem A3 Limousine wersja RS została wyposażona w obniżone o 25 mm zawieszenie. Jest ono oparte z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na konstrukcji 4-wahaczowej (zapewne bardzo podobnej, jak nie identycznej jak w Golfie VII R). Istotna zmiana w prowadzenie odmiany RS3 powinna być spowodowana także większym o 20 mm z przodu i 14 mm z tyłu rozstawem kół niż w normalnym A3.
Wśród najważniejszych wyróżników nadwozia Audi RS3 Limousine warto wymienić przede wszystkim regulowany spojler zamontowany na pokrywie bagażnika, polepszający przepływ powietrza wokół pojazdu oraz sporych rozmiarów dyfuzor wbudowany w tylny zderzak. Charakterystyczny dla każdego modelu z serii RS jest napis quattro umieszczony pod przednią tablicą rejestracyjną oraz czarna osłona chłodnicy Singleframe z kratami w kształcie plastra miodu. Dla wersji RS3 zarezerwowane także ekskluzywne lakiery nadwozia – szary Nardo i czerwony Catalunya.
We wnętrzu uwagę zwraca m.in. Audi virtual cockpit o przekątnej 12,3 cala (opcja), który może zastąpić klasyczne zegary. Ważniejsze są jednak sportowe fotele z logiem RS (opcjonalnie dostępne są fotele sportowe RS przedstawione na zdjęciach) i specjalna, skórzana kierownica RS spłaszczona u dołu.
Zobacz: Test Audi RS6 Performance – sprawdziliśmy najmocniejsze kombi świata!
Dodaj komentarz