REKLAMA

Zacierające się silniki 2.0 TSI i 2.0 TFSI

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 2 stycznia 2025
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Zatarcie silnika 2.0 TSI lub 2.0 TFSI to nowy problem, a jego przyczyną jest wada fabryczna. Awaria dotyczy niedawno wyprodukowanych egzemplarzy, gdzie wadliwe korbowody potrafią doprowadzić do uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia silnika. W jakich autach i z jakich lat montowane były wadliwe silniki 2.0 TSI i 2.0 TFSI?

Silniki 2.0 TFSI i 2.0 TSI, znane z wysokiej wydajności i szerokiego zastosowania w modelach Audi i Volkswagena, znowu mają problemy. Okazuje się, że grozi im zatarcie na skutek wad w układzie korbowo-tłokowym, co wiąże się z potencjalnym ryzykiem zniszczenia silnika. Teoretycznie problem dotyczy silników stonowanych w autach przeznaczonych na rynek amerykańskich, ale dostajemy coraz więcej niepokojących sygnałów, że sprawa może też dotyczyć pojazdów europejskich. Kwestie te badamy na podstawie danych przekazanych przez VAG oraz raporty National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Kluczowe znaczenie panewek i korbowodów

Panewki korbowodów pełnią kluczową funkcję w silniku, umożliwiając płynne przenoszenie sił pomiędzy korbowodami a wałem korbowym. Są one smarowane olejem silnikowym, co minimalizuje tarcie i zapobiega zużyciu elementów. Jednak zerwanie filmu olejowego, powstanie nadmiernych luzów czy dostanie się opiłków metalu między panewkę a wał korbowy może skutkować poważnymi problemami.

Zatarcie silnika 2.0 TSI lub 2.0 TFSI – jaka jest przyczyna?

W 2023 roku Volkswagen i Audi ogłosiły akcję serwisową obejmującą ponad 74 000 samochodów w USA. Problem dotyczy modeli takich jak Volkswagen Atlas (2022–2023), Atlas Cross Sport oraz Audi Q5 i Q5 Sportback (2021–2023). Wadliwe korbowody zostały wyprodukowane z błędami technologicznymi, co skutkowało pojawieniem się nadmiernej ilości opiłków metalu w układzie olejowym. Te zanieczyszczenia mogły prowadzić do:

  1. nadmiernego zużycia panewek korbowodów,
  2. powstania luzów i stuków w mechanizmie tłokowym,
  3. obrócenia panewki, co w ekstremalnych przypadkach skutkowało uszkodzeniem tłoków, cylindrów i bloku silnika.

Usterką zagrożonych jest 74 067 samochodów. Jak wynika z szacunków grupy Volkswagena, najliczniejszą grupę stanowią Audi Q5 (42 689 aut). Następne w kolejności są: VW Atlas FL (16 135 szt.), Atlas Cross Sport (9 279 szt.) i Audi Q5 Sportback (5964 szt.). Wadliwe pojazdy były montowane w fabryce VW w Meksyku, co niestety budzi wątpliwości, co do potencjalnych problemów z samochodami oferowanymi w Europie. Dlaczego? Bo Audi Q5, które trafia do europejskiej sieci sprzedaży, jest produkowane w tej samej fabryce. Co więcej, mamy już pierwsze sygnały, że polskie serwisy ASO znają problem.

Z kolei w naszym redakcyjnym warsztacie mieliśmy okazję też gościć Audi Q5 2.0 TFSI z USA z 2022 roku, w którym doszło do zatarcia silnika na skutek obrócenia się panewki korbowodu. Auto miało zaledwie 17 tys. km przebiegu i wszystkie cechy pojazdu z wadą fabryczną. Więcej na temat tego samochodu pisaliśmy w tym artykule.

Reakcja VAG i działania naprawcze

Volkswagen i Audi wdrożyły szereg działań mających na celu rozwiązanie problemu:

  1. nowe procedury kontrolne u dostawców: wprowadzono bardziej rygorystyczne standardy produkcji korbowodów, eliminując wady w elementach wytwarzanych po 6 października 2023 roku.
  2. akcja serwisowa: dotyczyła wymiany całych silników w pojazdach objętych problemem. Producent zadeklarował pełne pokrycie kosztów napraw w ramach gwarancji.
  3. diagnostyka prewencyjna: opracowywane są testy, które mają umożliwić wykrywanie uszkodzeń przed ich eskalacją.

Powiadomienia o akcji serwisowej były wysyłane od grudnia 2023 roku. Co istotne, nie ma informacji o podobnej akcji w Europie, jednak należy monitorować sytuację, zwłaszcza w przypadku używanych pojazdów sprowadzanych z USA.

Perspektywa NHTSA i wnioski

National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) prowadzi dokładny monitoring podobnych przypadków, co pozwala na szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia bezpieczeństwa. Według danych zgromadzonych przez NHTSA, obrócenie panewki może skutkować nagłym zatrzymaniem silnika podczas jazdy, co stanowi realne zagrożenie dla użytkowników drogi. Dlatego też raporty tego rodzaju są traktowane z najwyższym priorytetem.

Dla właścicieli pojazdów z silnikami 2.0 TFSI i 2.0 TSI kluczowe jest:

  1. regularne serwisowanie: dbanie o jakość oleju silnikowego i skrócenie  jego interwału wymiany do 8-10 tys. km
  2. monitorowanie objawów: zwracanie uwagi na nietypowe stukanie lub hałasy dochodzące z silnika.
  3. reakcja na wezwania serwisowe: sprawdzenie, czy pojazd znajduje się na liście objętej akcją serwisową, oraz skorzystanie z darmowych napraw.

Problem z panewkami w 2.0 TSI i 2.0 TFSI

Problemy z panewkami i korbowodami w silnikach 2.0 TFSI i 2.0 TSI stanowią poważne wyzwanie dla producentów i użytkowników. Dzięki odpowiednio szybkim reakcjom i akcjom serwisowym udało się zminimalizować skutki tej wady, jednak historia ta przypomina, jak istotne jest przestrzeganie wysokich standardów w produkcji. Warto również podkreślić rolę takich organizacji jak NHTSA w zapewnianiu bezpieczeństwa użytkowników pojazdów.

Zobacz: Olej i jego wpływ na nagar w silniku

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności