REKLAMA

Opel Mokka II – jak uzyskano niższy współczynnik oporu powietrza?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Opel · Dodane: 14 stycznia 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowe samochody marki Opel charakteryzuje niski współczynnik oporu powietrza. Astra i Insignia mogą poszczycić się wręcz doskonałą aerodynamiką. Również nowy Opel Mokka II ma wyraźnie obniżony współczynnik oporu powietrza Cd. I choć SUV-y to auta o mało opływowej sylwetce, to można poprawić aerodynamikę auta także i w ich przypadku. Jak? Zobaczcie sami.

Opel przywiązuje dużą wagę do oporu aerodynamicznego swoich samochodów. Ma on bowiem istotny wpływ zarówno na komfort podróżowania z wyższymi prędkościami (niższy hałas w kabinie), jak i na zużycie paliwa. Im ten opór jest niższy, tym samochód spala mniej paliwa, co ma wpływ na normy emisji spalin, jakie samochód jest w stanie spełnić. Opel Astra K po liftingu i nowa Insignia to nie tylko najbardziej aerodynamiczne modele w swoich klasach, ale w ogóle na rynku. Opel kontynuuje ten trend również w swoim najnowszym, miejskich SUV-ie czyli Oplu Mokce.

Opel Mokka II i jej niski współczynnik oporu aerodynamicznego

Udoskonalony Opel Astra po liftingu ma współczynnik oporu aerodynamicznego (Cd) wnoszący zaledwie 0,26, a najnowsza Insignia 0,25. To świetne rezultaty zważywszy na fakt, że na rynku ciężko o samochody ze współczynnikiem Cd niższym niż 0,30. W przypadku SUV-ów sytuacja jest jeszcze gorsza, bo nie trzeba być inżynierem, aby stwierdzić, że SUV-y i crossovery, z racji swoim gabarytów i wysokich nadwozi, to mało aerodynamiczne samochody. Współczynniki Cd powyżej 0,40 to norma. Dlatego współczynnik oporu aerodynamicznego  Cd nowego Opla Mokki, wnoszący zaledwie 0,32 to jeden z najlepszych wyników w segmencie na rynku (poprzednik Cd=0,35)

Zobacz: Opel Astra po faceliftingu z aerodynamiką Opla Calibry!

Jak zatem poprawiono aerodynamikę nowe Mokki? Po raz kolejny wykorzystano tym w celu tunel aerodynamiczny Uniwersytetu w Stuttgarcie (w Instytucie Badawczym Techniki Motoryzacyjnej i Silników Pojazdowych), gdzie inżynierowie sprawdzali różne pomysły i rozwiązania minimalizujące opór aerodynamiczny. Oto kilka ciekawych patentów.

Jak można poprawić aerodynamikę auta?

Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że jak na miejskiego SUV-a, Mokka II ma stosunkowo niewielką powierzchnię czołową, która wynosi 2,27 m2. Inżynierowie sporo pracy poświęcili na dopracowanie przedniego pasa „Opel Vizor” i ukształtowaniu przednich słupków i bocznych lusterek nowej Mokki. Wprowadzono też osłony pod komorą silnika oraz podwoziem poprawiają przepływ powietrza pod samochodem.

Zobacz: Jak działają reflektory matrycowe Opel IntelliLux LED?

Pionowe spojlery przy krawędziach tylnej klapy oraz wydłużony spojler przy tylnej krawędzi dachu pomagają ograniczyć separację powodującą opór aerodynamiczny. Zadaniem spojlera jest też aerodynamiczne dociążenie tylnej osi w celu poprawy stabilności w czasie jazdy na wprost, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

Co to są kurtyny powietrzne?

Innymi źródłami dużego oporu aerodynamicznego są koła, opony i wnęki kół. Dlatego też nową Mokkę wyposażono w innowacyjne kurtyny powietrzne, które zwiększają sprawność aerodynamiczną w tej strefie. Kurtyny powietrzne to zintegrowane kanały po obu stronach przedniego pasa, wytwarzające wysoki i wąski strumień powietrza skierowany na przednie koła i opony. Kurtyna powietrzna ukierunkowuje przepływ powietrza we wnękach kół, zmniejszając ślad aerodynamiczny i separację w tych miejscach.

Zobacz: Jak działa aktywna aerodynamika w samochodzie sportowym?

W nowym Oplu Mokka zastosowano także aktywną żaluzję wlotu powietrza do komory silnika. Żaluzja zamyka się automatycznie, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Maleje wówczas opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. Do niedawna to innowacyjne rozwiązanie było zarezerwowane dla droższych samochodów z wyższych segmentów. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się własności aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika.

Warto zaznaczyć, że zamykanie i otwieranie żaluzji jest uzależnione od kilku czynników, w tym od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Dla przykładu żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub porusza się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze, na przykład w czasie jazdy z prędkościami dopuszczalnymi w terenie zabudowanym.

Jakie korzyści daje lepsza aerodynamika i niższy opór powietrza?

Opel podkreśla, że dopracowywanie aerodynamiki jego samochodów daje wymierne korzyści. Nowa Mokka w porównaniu z poprzednim modelem, legitymuje się niższą emisja CO2 w cyklu WLTP o 9,0 g/km, z kolei opór aerodynamiczny przy prędkościach autostradowych jest niższy o 16%. Zwłaszcza w tym drugim przypadku ma to odczuwalny wpływ na hałas w kabinie i spalanie przy dużych prędkościach.

Aerodynamicznie zoptymalizowany nowy Opel Mokka to pierwszy model z nowym obliczem marki Opel Vizor, a także przeprojektowanym znakiem „blitz” i nazwą modelu umieszczoną centralnie na tylnej klapie. Jest to także pierwszy Opel z deską rozdzielczą Pure Panel oraz w pełni cyfrowym kokpitem. Nowa Mokka jest też pierwszym przedstawicielem marki od samego początku sprzedawanym zarówno z napędem elektrycznym, jak i z silnikami spalinowymi. Niebawem postaramy się bliżej ocenić, na ile te zmiany są odczuwalne przez zwykłego kierowcę.

Zobacz: Jak jeździ elektryczny Opel Corsa-e? Pierwszy test za nami!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności