Pierwsza stacja tankowania wodoru firmy Orle, dostępna przez całą dobę także dla aut osobowych, jest już testowana w Poznaniu. Współpraca Orlenu z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu obejmuje dostawę 1,8 mln kg paliwa wodorowego na potrzeby poznańskiego transportu publicznego przez najbliższe 15 lat. To projekt o ogromnym znaczeniu, będący największym tego typu przedsięwzięciem wodorowym w Polsce i jednym z nielicznych tego rodzaju inicjatyw w Europie.
Nowa inwestycja Orlenu jest integralną częścią strategii wodorowej całej grupy Orlen, która zakłada przeznaczenie 7,4 mld zł na projekty związane z wodorem do roku 2030. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu Orlen, podkreśla, że firma stawia na rozwijanie kompetencji w obszarach, które napędzają transformację sektora paliwowego i energetycznego, a produkcja paliw alternatywnych, zwłaszcza wodoru, jest jednym z priorytetów.
Gdzie można zatankować wodór w Polsce?
Stacja wodorowa w Poznaniu, którą Orlen planuje uruchomić wkrótce, znajduje się w pobliżu tramwajowej pętli Miłostowo i będzie dostępna dla publiczności, co oznacza, że każdy, kto korzysta z pojazdów zasilanych wodorem, będzie mógł zatankować paliwo.
Wodór dla tej stacji pochodzi z produkcji Grupy Orlen i jest dostarczane w bateriowozach, które jednocześnie pełnią funkcję magazynów o pojemności około 500 kg każdy. Dzięki temu, każdego dnia klienci będą mogli zatankować ponad jedną tonę wodoru, co wystarczy do napełnienia 34 autobusów miejskich.
Stacja tankowania wodoru też dla aut osobowych
Stacja Orlenu w Poznaniu będzie posiadać trzy dystrybutory. Dwa z ciśnieniem 350 bar będą przeznaczone do tankowania autobusów i ciężarówek, natomiast trzeci, o ciśnieniu 700 bar, służyć będzie do tankowania samochodów osobowych. Tankowanie autobusu zajmie około 15 minut, a samochodu osobowego z 5 kg zbiornikiem na wodór – około 5 minut. Takie ilości paliwa umożliwią przejechanie odpowiednio około 350 km i 600 km.
Warto wspomnieć, że już od czerwca ubiegłego roku pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie korzystają z autobusu zasilanego wodorem, a paliwo dostarczane jest z HUB-u produkcji wodoru Orlenu, uruchomionego w 2021 roku w Trzebini. Do tej pory wytworzono już około 5,6 ton wodoru na potrzeby tego autobusu.
Gdzie powstaną nowe stacje tankowania wodorem?
Orlen planuje uruchomić kolejną stację wodorową w Katowicach jeszcze w tym roku. Dodatkowe stacje wodorowe Grupy Orlen w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie będą dostępne do połowy 2025 roku. Grupa Orlen rozwija również swoją sieć stacji wodorowych za granicą, w Czechach już można tankować wodór na stacjach Orlen Benzina w Pradze i Litvinovie. Plan zakłada, że w ciągu najbliższych 7 lat sieć Grupy Orlen będzie miała ponad 100 stacji tankowania wodoru, w Polsce około 57, na Słowacji około 26, a w Czechach około 28.
Orlen także aktywnie inwestuje w rozwój technologii wodorowych w sektorze kolejowym. Firma zakupiła nowoczesną lokomotywę od spółki PESA Bydgoszcz, która jest pierwszym pojazdem szynowym w Polsce z napędem wodorowym. Testy tego pojazdu zostały już rozpoczęte, a docelowo będzie on pracować na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Aby zapewnić najwyższą jakość paliwa wodorowego, Grupa Orlen uruchomiła specjalistyczne laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które są jedynymi tego typu laboratoriami w Polsce, zdolnymi zbadać wszystkie parametry wodoru niezbędne do zasilania ogniw paliwowych w pojazdach.
Dodaj komentarz