Zużyte sprzęgło hydrokinetyczne (konwerter) daje specyficzne objawy, ale jego regeneracja, której cena jest wyraźnie niższa niż zakup nowego, pozwala skutecznie wyeliminować jego usterki. Postanowiliśmy sprawdzić na czym polega naprawa sprzęgła hydrokinetycznego i czy prawdą jest, że wykonuje się ją z wykorzystaniem nowych części.
Naprawa automatycznej skrzyni biegów najczęściej wiążę z wysokimi kosztami. Zazwyczaj zawodzi współpracujące z przekładnią sprzęgło hydrokinetyczne zwane też konwerterem. Nowe potrafi przekroczyć wartość samochodu, w którym pracuje. Na przykład do popularnego Mercedesa Klasy C z 2003 roku, napędzanego cenionym dieslem 2.2 CDI, nowy konwerter kosztuje w serwisie Mercedesa 10 tysięcy zł. Żeby naprawa 20-letnego samochodu miała jakikolwiek sens ekonomiczny, w grę wchodzą dwa rozwiązania – zakup zamiennika za kilka tysięcy złotych, albo naprawa sprzęgła. Jak przekonują fachowcy z Regeneruj.pl, wymiana sprzęgła hydrokinetycznego na nowe najczęściej nie jest potrzebna, bowiem w konwerterze najczęściej ulegają zużyciu tylko niektóre jego elementy. A te można wymienić na fabrycznie nowe części.
Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego
Proces regeneracji konwertera skrzyni polega na jego rozcięciu, ocenie zakresu uszkodzeń i wymianie zużytych elementów na fabrycznie nowe. Ich zakres może się różnić, ale zawsze wymianie na nowe podlegać powinny uszczelniacze, łożyska oraz tarcze cierne. Absolutnie skrajnym przypadkiem są uszkodzenia wirników turbiny, kierownicy czy pompy. Części te rzadko występują na rynku jako nowe (z uwagi właśnie na wysoką żywotność), ale jeśli są uszkodzone, fachowcy potrafią je zastąpić elementem z innego, takiego samego sprzęgła.
Jeśli regeneracja nie jest możliwa, co zdarza się raczej bardzo rzadko, właściciel pojazdu nie jest od razu skazany na wielotysięczny zakup nowego sprzęgła z ASO. Jak podkreślają fachowcy w z Regeneruj.pl, klient może kupić inne, zregenerowane już sprzęgło hydrokinetyczne stosowane w jego samochodzie, albo zdecydować się na jego zamiennik. To do klienta należy ostateczna decyzja. Każde sprzęgło, także to po regeneracji, objęte jest gwarancją.
Sprzęgło hydrokinetyczne – objawy i przyczyny awarii
Problemem konwertera, który występuje najczęściej są zużyte tarcze cierne oraz ich stalowe przekładki stanowiące element lock-upu sprzęgła hydrokinetycznego. Oprócz tego, że ich powierzchnia ulega ścieraniu, to dodatkowo przegrzanie sprzęgła na skutek nadmiernego obciążenia (ciągniecie przeładowanej przyczepy, ładunku itd.) może doprowadzić do zapieczenia się tarcz.
Zarówno tarcze cierne, jak i przekładki to elementy konwertera, które zawsze powinny być wymianie na nowe podczas procesu regeneracji sprzęgła. W trakcie ich wymiany kontroli poddawany jest także tłok sprzęgła hydrokinetycznego, który w skrajnych przypadkach potrafi pękać. W takich przypadkach jest on wymieniany na nowy.
W sprzęgle hydrokinetycznym często zawodzą łożyska. To one poddawane są największym przeciążeniom. Górne łożysko turbiny, oddzielające strator od turbiny, gdy ulegnie zużyciu zaczyna hałasować na skutek trących o siebie powierzchni stalowych. Oprócz tego zużyciu ulegają też łożysko dolne turbiny oraz łożysko kierownicy, ale wszystkie one są wymieniane na nowe podczas regeneracji konwertera.
Charakterystycznym objawem awarii sprzęgła hydrokinetycznego jest wzrost obrotów silnika podczas rozpędzania auta, który nie przekłada się jednak na oczekiwane przyspieszenie. Auto rusza, skrzynia biegów zmienia biegi, ale kierowca zauważa wyraźne pogorszenie dynamiki. Spadek osiągów samochodu świadczy najczęściej o tym, że jest uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe kierownicy, które obraca się w obu kierunkach. Przy okazji jego wymiany specjalista może też ocenić stan wieloklinu oraz stratora i w razie potrzeby, wymienić je na nowe części.
Awaria sprzęgła hydrokinetycznego to często skutek zużycia uszczelniaczy (oringów). Są zaprojektowane po to, by utrzymywać odpowiednie ciśnienie w trakcie pracy sprzęgła. Ich uszkodzenie (najczęściej pękanie, rozciąganie lub puchnięcie w wyniku dostania się wody i glikolu) powoduje wycieki oleju oraz ubytki ciśnienia i spadek osiągów auta. Uszczelniaczy w konwerterze, w zależności od jego budowy, jest kilka. Najczęściej zawodzi oring tłoka znajdujący się na jego zewnętrznej części, ale podczas jego wymiany niezbędna jest też wymiana wewnętrznego uszczelniacza lockup-a i jego wargi.
Jak podkreślają fachowcy z Regeneruj.pl, ważnym elementem, który czasem może wymagać wymiany jest piasta konwertera. Element ten jest zintegrowany z obudową sprzęgła (dokładnie pompy oleju), ale dla dobrego fachowca nie ma problemu aby wymienić uszkodzoną piastę. Potrzebny jest do tego specjalistyczny sprzęt, który nie każdy warsztat ma na wyposażeniu. Ale dzięki niemu, można precyzyjnie usunąć starą paistę i zamontować nową, bo i one występują na rynku do konkretnych modeli konwerterów.
Ile kosztuje regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego?
Koszt regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego jest znacząco niższy od zakupu nowej części w ASO. Różni się on jednak w zależności od modelu auta. Nie da się jednak ukryć, że oryginalne konwertery są szalenie drogie. O ile koszt sprzęgła hydrokinetycznego do auta klasy Premium na poziomie 10 tysięcy zł można tłumaczyć bardzo wysoką ceną samego auta, o tyle trudno przekonać nabywcę Opla, aby zapłacił ze sprzęgło jeszcze więcej niż właściciel BMW.
Sprzęgło hydrokinetyczne – cena | ||
model auta | regenerowane sprzęgło hydrokinetyczne | nowe sprzęgło w ASO |
sprzęgło hydrokinetyczne Audi A6 C6 3.0 TDI 240 KM 2010 r. | 900-1300 zł | 6 920 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne Mercedes Klasa C W203 2.2 CDI 122 KM 2003 r. | 900-1300 zł | 10 000 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E60 520d 177 KM 2009 r. | 900-1300 zł | 10 965 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW E39 530d 193 KM 2002 r. | 900- 1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne BMW X5 E70 3.0d 235 KM 2009 r. | 900-1300 zł | 10 387 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne Opel Insignia A 2.0 CDTi 160 KM 2012 r. | 900-1300 zł | 14 787 zł |
sprzęgło hydrokinetyczne Ford S-Max 2.0 TDCi 140 KM 2009 r. | 900-1300 zł | 4 620 zł |
Zobacz: Kiedy maglownica nadaje się do wymiany? Objawy, naprawa i regeneracja
Oryginalne sprzęgło hydrokinetyczne do 11-letnego Opla Insignii 2.0 CDTi 160 KM kosztuje w ASO prawie 15 tys. zł (!), a mówimy przecież tylko o współpracującym ze skrzynią biegów podzespole. Sama skrzynia biegów to osobne urządzenie, które też może wymagać z czasem naprawy. Dlatego nie dziwi fakt, że tak dużą popularnością cieszy się regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego, której koszt nie przekracza 2 tys. zł. Tym bardziej, że też objęte jest ono gwarancją, a naprawa obejmuje wymianę części na nowe.
Jeśli Twoje sprzęgło hydrokinetyczne wymaga wymiany, możesz skontaktować się z fachowcami z firmy Regeneruj.pl, którzy wycenią Ci zarówno koszt regeneracji sprzęgła (konwertera), jak i zakup nowego. Kontakt do nich znajdziesz tutaj lub pod numerem telefonu 532 323 222. Możesz powołać się dodatkowo na naszą redakcję DailyDriver.pl
Artykuł powstał dzięki współpracy z polską firmą usługową zajmującą się profesjonalną regeneracją części samochodowych oraz sprzedażą nowych podzespołów samochodowych
Wszelkie materiały (treści, teksty, ilustracje, zdjęcia) przedstawione w powyższym artykule są objęte prawem autorskim i podlegają ochronie na mocy „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst ujednolicony: Dz.U. 2006 nr 90 poz. 631). Kopiowanie, przetwarzanie, rozpowszechnianie tych materiałów w całości lub w części bez zgody autora jest zabronione.
Audi a6c6 3.0 TDI 224 KM ile kosztuje regeracja
W ogole ktoś kupuje nowe sprzęgło hydrokinetyczne? W ASO sa droższe niż auto a na allegro wszystkie te niby nowe sprzęgła są opisane jako nowe po regeracji….tyle że kosztują po 2500 -3500 zł
W przypadku sprzęgła hydrokinetycznego różnica w cenie między regenerowanym na nowych częściach a nowym z serwisu ASO jest tak duża, że większość zapewne skupia się na regeneracji.