Jakie samochody elektryczne najlepiej sprzedają się w Polsce? Ile aut elektrycznych jest obecnie w Polsce zarejestrowanych? Jaka czeka nasz przyszłość i jak szybko będzie rozwijać się w Polsce elektromobilność? Oto wniosku z nowego raportu PSPA.
Według najnowszego raportu „Polish EV Outlook” opracowanego przez PSPA, w ciągu ośmiu lat liczba nowo zarejestrowanych całkowicie elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniesie prawie 170 tysięcy sztuk. To ponad 10 razy więcej niż w 2022 roku. W raporcie przedstawiono aktualny stan oraz prognozy rozwoju polskiego rynku zero- i niskoemisyjnego transportu. Z danych wynika, że elektromobilność w Polsce nadal koncentruje się przede wszystkim w największych miastach, a Warszawa posiada najwięcej zarejestrowanych BEV. Najwięcej pojazdów elektrycznych na mieszkańca znajduje się również w Warszawie, a najniższy wynik odnotowano w Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Wałbrzychu i Rudzie Śląskiej.
Szybki wzrost liczby aut elektrycznych w Polsce
Raport PSPA potwierdza, że mimo nadal trwających zaburzeń w łańcuchach dostaw w sektorze motoryzacyjnym, polski rynek e-mobility nadal rozwija się dynamicznie. Według danych IBRM Samar, będącego partnerem merytorycznym „PEVO 2023”, na koniec 2022 roku liczba zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce wyniosła 33 866 sztuk. Oznacza to, że w ciągu zaledwie jednego roku flota tych pojazdów powiększyła się o ponad 80%, a od 2020 roku – niemal czterokrotnie. W 2022 roku zarejestrowano w Polsce 12 607 nowych BEV (czyli o 74% więcej niż w 2021 roku), oraz 2 783 importowane pojazdy tego typu (+49% r/r). Z „Polish EV Outlook 2023” wynika, że udział samochodów całkowicie elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Polsce wzrósł z 0,02% w latach 2014-2022 do 2,7%. Jednakże, nadal jest to zdecydowanie mniej niż średnia w Unii Europejskiej, która wyniosła wg ACEA 12,1% pod koniec 2022 roku.
Coraz więcej firm staje się ważnymi graczami na polskim rynku elektromobilności. W 2022 roku przedsiębiorcy (z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) stanowili aż 78% nowych rejestracji osobowych samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku. Udział firm okazał się zatem wyższy niż w latach 2020-2021. Liderami pod względem liczby rejestracji BEV byli leasingodawcy (prawie 39% udziału) oraz dealerzy samochodowi.
Jakie auta elektryczne są najczęściej kupowane w Polsce?
Raport „Polish EV Outlook 2023” zawiera obszerne informacje na temat dostępnych na polskim rynku samochodów elektrycznych (BEV). Według „PEVO 2023”, Polacy mają do wyboru 107 modeli BEV, w tym 82 osobowe i 25 dostawczych. Liczby te są jeszcze wyższe, biorąc pod uwagę wszystkie warianty baterii i napędów. Najwięcej modeli BEV oferuje koncern Stellantis, a kolejne miejsca zajmują Volkswagen i Mercedes-Benz. Według raportu PSPA, najpopularniejszymi markami samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce są Nissan, Tesla i BMW.
Zobacz: Test Nissan Ariya Evolve – świetne auto jak na elektryka
W 2022 roku pojawiło się na polskim rynku 18 nowych modeli BEV, a wśród najczęściej wybieranych przez Polaków były Tesla Model 3, Ford Mustang Mach-E i Nissan Leaf. Co ważne, średni zasięg nowych modeli osobowych przekroczył 500 km, a średnia maksymalna moc ładowania wynosiła 150 kW. W planach na rok 2023 jest ponad 30 kolejnych premier samochodów całkowicie elektrycznych – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSPA.
Kiedy dogonimy Zachód z elektrykami?
Do opracowania „Polish EV Outlook 2023” przygotowano trzy różne scenariusze dotyczące rozwoju rynku samochodów elektrycznych, które zakładają brak, kontynuację lub znaczne rozszerzenie programów wsparcia sektora elektromobilności w Polsce. Prognozy uwzględniają wiele czynników, takich jak regulacje prawne na poziomie unijnym, krajowym i lokalnym, trendy w motoryzacji, rozwój technologii, wdrażanie stref czystego transportu oraz zmiany w nawykach konsumentów. Przygotowując prognozy, uwzględniono również negatywne okoliczności wpływające na rozwój rynku, takie jak inflacja, zaburzenia w łańcuchach dostaw w sektorze motoryzacyjnym i wojna na Ukrainie.
Zobacz: O ile podrożały nowe samochody w Polsce w ostatnich latach?
W poprzednim wydaniu „Polish EV Outlook” udało się przewidzieć liczbę nowych samochodów całkowicie elektrycznych zarejestrowanych na koniec 2022 roku z niemal stuprocentową dokładnością. W scenariuszu realistycznym, szacunki różniły się od rzeczywistych wyników tylko o 85 sztuk, co stanowiło margines błędu około 0,5%. Oczekuje się, że liczby ujęte w prognozach przedstawionych w „Polish EV Outlook 2023” również będą bardzo zbliżone do ostatecznych wyników w segmencie elektromobilności, które zostaną osiągnięte w Polsce w 2023 roku. W kolejnych latach rozwój sektora e-mobility w Polsce znacznie przyspieszy. Zakłada się, że do 2030 roku łączna liczba nowo zarejestrowanych samochodów całkowicie elektrycznych (osobowych i dostawczych) w Polsce, pochodzących zarówno z rynku krajowego, jak i importu, wzrośnie do prawie 170 000. Oczekuje się, że podobne poziomy rejestracji nowych, osobowych BEV jak w Belgii, Hiszpanii lub we Włoszech w 2022 roku zostaną osiągnięte już w 2024 roku, a wyniki zbliżone do ubiegłorocznego poziomu Niderlandów będą osiągalne w 2025 roku. Dyrektor zarządzający PSPA, Maciej Mazur, przekazuje te informacje.
Dodaj komentarz