System ostrzegający o zmęczeniu kierowcy jako obowiązkowe wyposażenie aut od połowy 2022 roku? Takie zmiany przewiduje Unia Europejska w stosunku do nowych samochodów sprzedawanych na rynku wspólnoty. Układ ten ma poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Jak informuje Instytut Transportu Samochodowego, od połowy 2022 roku wszystkie nowe samochody w Unii Europejskiej będą ostrzegać o senności i zmęczeniu. Choć wiele modeli aut już posiada takie rozwiązania, to nadal nie wszystkie. Specjalne detektory monitorujące skupienie kierowcy są w stanie wykryć u prowadzącego oznaki senności lub zmęczenia i w razie potrzeby ostrzec go czy wręcz przebudzić. Z badań ITS wynika, że system może okazać się przydatny zwłaszcza na trasach szybkiego ruchu, bo 10% wypadków na autostradach jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia.
System wykrywania zmęczenia u kierowcy
Zasady działania układów monitorujących zmęczenie kierowców działają na kilku zasadach. Zazwyczaj system, oceniając ruch kierownicy sprawdza, czy prowadzący wykonuje precyzyjne manewry i jak często koryguje tor jazdy. O potencjalnym zagrożeniu informuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego np. czas na przerwę”. Zdaniem ITS w niedalekiej przyszłości systemy te zostaną wzbogacone o kamery oraz optyczne czujniki montowane w kabinie pojazdu. Dzięki specjalnym algorytmom będą nieustannie czuwać nad stanem kierowcy, śledząc jego wzrok oraz ruch głowy. Z resztą już dziś tego typu układy są dostępne w autach, ale jeszcze nie na tak dużą skalę.
ITS zwraca jednak uwagę, że wraz z rozwojem technologii – także tej wykrywającej zmęczenie – pojawia się obawa, że ich powszechne zastosowanie może być niebezpieczne, m.in. w zakresie cyberbezpieczeństwa. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że z samochodu przejętego przez hakera można będzie pozyskać np. obrazy rejestrowane przez wewnętrzne kamery.
Obowiązkowe wyposażenie nowych aut od 2022 roku
Ale zdaniem specjalistów tego typu uklady są potrzebne. Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że 10% wypadków na autostradach i co dwunasty wypadek na drogach ekspresowych jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia za kierownicą. Natomiast analizy Komisji Europejskiej wskazują, że zmęczeniem może być spowodowanych nawet 20% wypadków. Z tego powodu od połowy przyszłego roku wszystkie nowo homologowane pojazdy w Unii Europejskiej będą wyposażane w detektory monitorujące stan skupienia kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o senności lub zmęczeniu.
Zobacz: System eCall – obowiązkowe wyposażenie aut od kwietnia 2018 roku!
Przedstawiciele ITS przypominają przy tym, że poza detektorami wykrywającym senność i zmęczenie kierowcy, w samochodach będą musiały pojawić się także systemy odpowiedzialne za kontrolę prędkości, utrzymanie auta na pasie ruchu oraz rejestrację parametrów auta w momencie zderzenia, czyli tzw. czarne skrzynki. Przepisy zaczną obowiązywać od połowy 2022 roku i dotyczyć będą wszystkich nowych typów samochodów.
Dodaj komentarz