W 2019 roku w bazie CEPiK zarejestrowano ponad 1 milion samochodów. To wynik tylko z jednego roku! Prawie 80% z tej liczby stanowiły auta osobowe, na czele których stały pojazdy marki Volkswagen, Opel i Ford. Oto pojazdy jakie trafiły do bazy CEPiK w 2019 roku.
Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji w 2019 roku do bazy CEPiK zgłoszono prawie 3 tys. autobusów, ponad 60 tys. jednośladów i 770 tys. aut osobowych. Najpopularniejszymi markami wśród osobówek były Volkswagen, Opel i Ford. Samochody sprowadzono głównie z Niemiec. Ogółem w całym 2019 roku przybyło ponad 1 mln 16 samochodów, ciągników i przyczep.
Najpopularniejsze marki samochodów w Polsce
W rankingu 10 najpopularniejszych samochodów osobowych zgłoszonych do ewidencji w 2019 r. przewodzi Volkswagen (aut tych marki zarejestrowano 81 625). Na drugim miejscu jest Opel (67 240), na trzecim Ford (54 829). Kolejne pozycje zajmują: Audi (52 898), Toyota (52 572), Skoda (45 155), BMW (45 895), Renault (41 023), Peugeot (31 tys. 349), a stawkę zamyka Mercedes-Benz (29 142).
Spośród nich 215 103 aut zostało wyprodukowanych w 2019 roku. Na drugim miejscu, ze względu na rok produkcji, są samochody z 2018 r. Tu już sporo mniej rekordów – 69 339. Na trzecim rocznik 2008 – 42 664. Ministerstwo Cyfryzacji wskazało przy przy tym, że najpopularniejszym typem nadwozia był hatchback (258 521 sztuk).
Skąd sprowadzane są auta do Polski?
Do Polski samochody trafiają głównie z Niemiec, Francji i Belgii, ale pojedyncze egzemplarze sprowadzone zostały też np. z Omanu (Ford Expedition z 2014, Audi A8 z 2015, Jeep Wrangler 2013), Zimbabwe (Ford Focus z 2006, Honda Jazz 2015), Meksyku (Ford Focus 2017, Dodge Journey 2015, Volkswagen Golf 2018), czy Ekwadoru (chevrolet Trailblazer 2004). Najczęściej rejestrowaliśmy auta na benzynę (487 486) i na olej napędowy (279 392). Samochody elektryczne stanowiły margines. Odnotowano zaledwie 1 241 elektryków sprowadzonych do Polski.
Zobacz: Ile aut elektrycznych jest zarejestrowanych w Polsce?
Z dodanych do bazy osobówek 2 228, jak wskazało MC, otrzymało indywidualne tablice rejestracyjne; zabytkowe – 788, a dyplomatyczne 145. Pozostałe poruszają się na zwyczajnych tablicach.
Jednoślady
W 2019 roku zarejestrowano też 44 944 motocykli i 15 293 motorowerów. Najwięcej jednośladów trafiło do ewidencji 30 kwietnia – 521 (428 motocykli i 93 motorowery). Najczęściej rejestrowano te wyprodukowane w ciągu ostatnich trzech lat. Z 2019 roku – 12 243 (dominowała Yamaha – 1 024 i Romet Motors – 1 732), z 2018 roku – 7 207 i z 2017 roku 3 175.
Autobusy
Zarejestrowano ponad 2800 autobusów i dokładnie 16 trolejbusów. Prawie 1,1 tys. autobusów zjechało z fabrycznej taśmy w 2019 r., a blisko 200 rok wcześniej. Z kolei wszystkie trolejbusy pochodzą wyłącznie z tych dwóch roczników. W obu grupach najczęściej rejestrowano produkowane pod Poznaniem Solarisy. Z Bolechowa pochodzi dokładnie 196 autobusów z ubiegłego roku, 30 z 2018 roku i wszystkie odnotowane „autobusy” korzystające z sieci trakcyjnej; dokładnie 7 z 2019 r. i 9 o rok starszych Prawie 600 egzemplarzy pochodzących z ostatnich dwóch lat, a zarejestrowanych w 2019 r., zasiliło – jak dodano – tabory autobusów miejskich, ponad 230 turystycznych, a ok. 100 międzymiastowych.
Pojazdy ciężarowe, traktory i wozy specjalne
Między styczniem a grudniem zeszłego roku przybyło też w Centralnej Ewidencji Pojazdów prawie 16 tys. ciągników rolniczych i niemal 18 tys. samochodowych. Po około 4 tys. egzemplarzy popularnych TIR-ów to DAF-y i Scanie, przeszło 3 tys. to pojazdy marki MAN. W bazie pojawiło się też prawie 15 tys. naczep ciężarowych i 39 specjalnych – to m.in. biblioteka na kółkach/kino, ambulans, czy pompa do betonu. Oprócz nich także po kilka tysięcy przyczep ciężarowych, rolniczych, czy specjalnych – wśród nich np. niemal 3 tys. kempingowych i 11 estrad. Ponad 83 tysiące pojazdów to samochody ciężarowe. W tym zbiorze znajdziemy np. chłodnie, cysterny do przewozu mleka czy paliw płynnych, lawety i śmieciarki.
Z kolei w kategorii samochodów specjalnych znaleźliśmy 4565 rekordów zarejestrowano np.: 46 bankowozy, 3 garderoby/charakteryzatornie, 6 laboratoriów technicznych, 117 samochodów pogrzebowych, 2 koparki, 963 pojazdy pomocy drogowej czy 3 ruchome reklamy.
Zobacz: Nieprzerejestrowanie auta w 2020 roku – jaka grozi kara?
Daily – czytałem artykuł o RS Skody gdzie producent zadrwił sobie z obowiązjujących przepisów. unijnych – ewidentnie!!!! samochód napędzany hybrydą ale hybryda nie automatyczna a na zasadzie wyboru użytkownika? czyli chcę jeździć wyłącznie elektrycznym – jadę, spalinowym jadę hybrydą jadę – obecne hybrydy nie daja takiej możliwosci ponieważ aby jeździć wyłącznie na hybrydzie należy użyć przycisku, jeździć z góry maksymalną prędkością itd – tu wg doniesień producenta chcę wozić silnik spalinowy wożę ale używam go jak chcę a raczej muszę. Co wy na to? PS grupa VW wyraźnie drwi sobie z europejskich norm które po części sami ustalają 🙂 a… Czytaj więcej »
770 tyś samochodów?! należy wskazać, że od pojazdów osobowych należy opłacić podatek akcyzowy, sądząc po wskaźniku trzecia część to pojazdy z 19 roku sądząc po wskaźnikach pojemnościowych średni podatek akcyzowy to nie mniej niż 500zł – czyli otrzymujemy sumę nie mniej niż 385 000 000zł . Każda rejestracja to koszt wydania dokumentów przeglądu technicznego (wtedy liczymy wszystkie samochody osobowe ciężarowe motocykle) około 180zł x 1 000 000 = 180 000 000zl – koszty dodatkowe – tłumaczenia dokumentów pełnomocnictwa otd sądzę że jest to przynajmniej duża bańka (pomijam w zaokrągleniu że wiele aut to pojazdy nowe i akcyza za nowy od… Czytaj więcej »
Warto też dodać temat ekologii. Marketing sprawia, że ludzie naprawdę wierzą w to, że kupując nowe auto czynią większe dobro środowisku. A przecież stworzenie nowego samochodu, to poważne obciążenie dla przyrody. Najbardziej ekologiczne jest wieloletnie korzystanie z auta, a nie tworzenie wciąż nowych, kolejnych aut. Bo to, że stare auto będzie bardziej paliwożerne nie ma większego znaczenia. Problemem są środki i preparaty wykorzystywane przy produkcji aut jak lakiery, zabezpieczenia powłok, kleje itd. Nie mówiąc już o pozyskiwaniu surowców takich jak aluminium, którego produkcja jest niebotycznie droga i możliwa tylko dzięki dopłatom rządowym.
….stworzenie nowego samochodu, to poważne obciążenie dla przyrody…. kiedy doczekamy się dyrektywy unijnej lub porozumienia na skalę światową w której w rzeczywistej trosce o środowisko zostaną ustalone przepisy w której producenci również samochodów będą zobowiązani do tworzenia pojazdów długowiecznych (są takie pojazdy i możliwości)- jak wprowadzanie kolejnych norm emisyjnych nie ma sensu tak wprowadzenie dyrektywy typu jeżeli model pojazdu nie będzie bezawaryjny albo naprawiany w ramach gwarancji przez 5 lat będzie wycofywany z ruchu na koszt producenta. Zakazanie wzrostu gospodarczego bo to on generuje straty dla środowiska – to nie jest takie głupie jak się zastanowimy głębiej. To jest dbanie… Czytaj więcej »