Porsche GT3 to według jego twórców drogowy samochód sportowy z wyścigowymi genami. Doskonałe przyjęcie przez rynek spowodowały, że od 1999 roku model ten jest wciąż w ofercie niemieckiego producenta aut. I co ważne nic nie zapowiada, by miało się to zmienić. Oto wszystkie generacje Porsche 911 GT3 jakie w ciągu tych 20 lat trafiły w tym czasie na rynek!
Porsche GT3 to wyjątkowy model niemieckiej marki. To auto dla wymagających kierowców, którzy oczekują stricte sportowych, wręcz torowych wrażeń i to nie tylko od święta, ale i na co dzień. Jego wizualnym znakiem rozpoznawczym od lat był ogromny tylny spoiler na pokrywie silnika. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej wersji Porsche 911 GT3 991.2, która trafiła na rynek w 2017 roku i była produkowana do 2019 roku.
Porsche GT3 nadal wierne tradycji!
Przy jej rozwoju skoncentrowano się na 6-cylindrowym bokserze. Jego pojemność wzrosła do 4,0 litrów, a moc do 500 KM (368 kW), ale w przeciwieństwie do innych modeli 911, silnik ten jest wolnossący! Co ważne, na skutek protestów i apeli dotychczasowych właścicieli tej wersji 911, Porsche oferowało ten model nie tylko z automatem PDK, ale też z bardziej rasową, 6-biegową skrzynią manualną. Niezależnie od wybranej przekładni, GT3 oferuje fantastyczne osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h w 3,9 sekundy, 0-200 km/h w 11,4 sekundy i prędkość maksymalną aż 320 km/h. Oczywiście wersja z automatyczną przekładnią PDK jest jeszcze szybsza (odpowiednio: 3,2 s ; 11,0 s; 318 km/h), ale nie daje takiego czucia i wrażeń kierowcy jak przekładnia manualna.
Zobacz: Porsche 911 GT3 – torowe auto do jazdy na co dzień
Co ciekawe, nowe 911 GT3 można było zamówić (obecnie nie ma jej już w ofercie) z dyskretnym pakietem Touring (z ang. turystyczny), w którym stałe tylne skrzydło jest zastąpione automatycznie wysuwanym spojlerem. I tak historia zatoczyła koło. Okazuje się bowiem, że nazwa „pakiet Touring” odnosiła się niegdyś do bardziej powściągliwej wersji legendarnego Porsche 911 Carrera RS 2.7 z lat 70-tych. A przecież to właśnie RS-ki dały podwaliny do stworzenia modelu GT3!
Pierwsze Porsche 911 GT3 pojawiło się w 1999 roku
Tuż przed rozpoczęciem nowego stulecia Porsche zaprezentowało 911 GT3, wzbogacone o zaawansowane rozwiązania techniczne stosowane w motorsporcie. Model kontynuował tradycję zapoczątkowaną w 1970 roku przez legendarne Porsche 911 Carrera RS 2.7. Władze firmy nie nadały mu jednak oznaczenia „RS”, pochodzącego od słów Race Sport (niem. Rennsport, sport wyścigowy). Zdecydowano się na skrót GT, który nawiązywał do klasy aut GT, w której miały konkurować wyścigowe wersje modelu. Nowy model otrzymał chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra, generujący moc 360 KM (265 kW). Oczekiwania były ogromne, ale model ten poradził sobie z nimi z nawiązką. Jeszcze przed swoim oficjalnym debiutem kierowane przez Waltera Rohrla Porsche 911 GT3 pokonało 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nurburgring w mniej niż 8 minut (7:56.33), ustanawiając tym samym nowy punkt odniesienia dla drogowych aut sportowych.
Tak wyjątkowe osiągi to nie tylko zasługa sprawdzonej w wyścigach jednostki typu bokser, ale także precyzyjnie dostrojonego pakietu elementów: zawieszenie obniżono o około 30 milimetrów, a hamulce zostały wzmocnione. Sześciobiegowa manualna przekładnia pochodziła z Porsche 911 GT2. Przełożenia skrzyni, geometrię osi, stabilizatory i sprężyny można było dostosować do warunków danego toru. Lekka konstrukcja liczyła się tu bardziej niż wygoda. Wyścigowe korzenie 911 GT3 zdradzało montowane na stałe tylne skrzydło. Model ten oferowany był też w wersji Clubsport z wkręcaną klatką bezpieczeństwa.
Kolejne generacje 911 GT3 raz za razem!
Po doskonałym przyjęciu przez rynek 911-stki w wersji GT3, firma Porsche kontynuowała rozwój tego modelu. Kolejne jego generacje powstawały co 3-4 lata. W 2003 roku, dzięki zastosowaniu układu bezstopniowego sterowania wałka rozrządu VarioCam, moc silnika typu bokser wzrosła do 381 KM (280 kW). Pojawił się też możliwość zamówienia GT3 z ultrawydajnymi hamulcami Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Trzy lata później pojawiła się trzecia generacja Porsche 911 GT3 oznaczona symbolem 997.1. Miał w niej miejsce kolejny wzrost mocy jednostki napędowej do 415 KM (305 kW). Po raz pierwszy Porsche 911 GT3 otrzymało aktywne zawieszenie ze sportowym systemem Porsche Active Suspension Management (PASM).
Czwarta generacja modelu GT3 pojawiła się 3 lata po premierze poprzedniej odmiany. W 2009 roku inżynierowie zwiększyli pojemność 6-cylindrowego boksera do 3,8 litra, a jego moc do 435 KM (320 kW). Maksymalne obroty silnika wzrosły z 8400 do 8500 obr./min!
Zupełnie nowe tylne skrzydło i pełna zabudowa podwozia spowodowały wzrost siły docisku tak znaczący, że była ona ponad dwukrotnie większa niż w poprzedniku. Wersja ta rozpędzała się 0-100 km/h w 4,1 sekundy, a do 160 km/h w 8,2 sekundy. Maksymalna prędkość to 312 km/h.
Piąta generacja Porsche 911 GT3 czyli seria 991.1
W 2013 roku Porsche skończyło 50 lat, a firma postanowiła to uczcić pokazując podczas salonu samochodowego w Genewie piąta generacja 911 GT3. Wersja ta otrzymała silnik o zupełnie nowej konstrukcji, nową skrzynie biegów, na zupełnie nowe nadwozie i podwozie. Układ napędowy tworzył 3,8-litrowy, wolnossący silnik o mocy 475 KM (350 kW), połączony po raz pierwszy w historii modelu automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią Porsche Doppelkupplung (PDK).
Również po raz pierwszy zastosowano w GT3 aktywne kierowanie kołami tylnej osi. Co ważne to wszystko sprawiło, że piąta generacja Porsche 911 GT3 przejechała północną pętlę toru Nürburgring w zaledwie 7 minut i 25 sekund! A to oznacza, że o ponad pół minuty pokonało wynik pierwszego Porsche GT3 z 1999 roku! Co ważne, następca tego modelu nie stracił swojego rasowego charakteru i wbrew modzie na jednostki turbodoładowane, także otrzymał wolnossący motor. Więcej na jego temat przeczytasz w poniższym materiale:
Zobacz: Porsche 911 GT3 – torowe auto do jazdy na co dzień
Dodaj komentarz