Jacy kierowcy otrzymują najczęściej mandaty? Młodsi czy starsi? Bogatsi czy biedniejsi? Temat ten zainteresował przedstawicieli jednej z porównywarek ubezpieczeniowych, która zdecydowała się przeprowadzić ankietę wśród kierowców. Oto wyniki tego badania!
Nie od dziś wiadomo, że status materialny ma pewne przełożenie w odniesieniu do systemu kar za wykroczenia drogowe. Osoby majętne chętniej przyjmowałyby wyższe mandaty pieniężne kosztem niższej liczby punktów karnych za dane przewinienie na drodze, z kolei mniej zamożnych kierowców bardziej dotyka wysokość mandatów niż punkty. A czy zarobki mogą mieć też wpływ na „frywolność” za kierownicą i większa skłonność do łamania przepisów kodeksu drogowego?
Wyższe zarobki to częstsze mandaty?
Przedstawiciele porównywarki ubezpieczeń Rankomat.pl postanowili ocenić czy i jaka zależność występuje pomiędzy dochodami kierowców a częstotliwością otrzymywania mandatów. Z przeprowadzonych badań wynika, że kierowcy, którzy zarabiają do 7 tysięcy zł rzadziej płacą mandaty niż osoby zamożniejsze. Zdecydowanie rzadziej tego rodzaju kary muszą opłacać osoby z niższymi zarobkami, do 3 tys. zł netto.
Jak zauważa Pani Urszula Pazio-Hrapkowicz, Dyrektor operacyjny rankomat.pl:
Choć w teorii trudno znaleźć powiązanie między zarobkami, a częstotliwością otrzymywania mandatów, to w praktyce częściej płacą je zamożniejsi kierowcy. Niemal co piąta osoba, która deklarowała zarobki powyżej 7 tys. zł netto dla swojego gospodarstwa domowego przyznała, że w 2018 roku zapłaciła mandat
Co ciekawe bardzo ciekawie sytuacja z mandatami wygląda w przypadku wykształcenia właścicieli aut, które koreluje z zarobkami. Do zapłacenia mandatu w 2018 r. przyznało się tylko 5% kierowców, którzy posiadają wykształcenie podstawowe. Im wyższe wykształcenie (i teoretycznie wyższe zarobki), tym częstsze problemy z prawem. W poszczególnych grupach odsetek był bowiem wyraźnie wyższy:
- średnie ogólne, zawodowe – 16%,
- policealne, maturalne, niepełne wyższe – 11%,
- wyższe – 15%.
Badanie zostało przeprowadzone przez Wavemaker metodą CAWI na próbie N=507 w dwóch falach 28.01-03.02.2019 i 25.02-03.03.2019. W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-64 lata posiadające prawo jazdy oraz samochód. Badanie zlecił Rankomat.pl.
Zobacz: Młodzi kierowcy giną w wypadkach przez taniec i śpiew?!
Dodaj komentarz