Oznaczenia silników 1.6 TDI i 2.0 TDI, które nie spełniają norm emisji spalin można bardzo łatwo znaleźć w swoim samochodzie bez potrzeby odwiedzania w tym celu serwisu ASO. Praktycznie wszystkie marki koncernu, czyli Skoda, SEAT, Volkswagen i Audi oznaczają swoje silniki w ten sam sposób.
Lista wadliwych silników Volkswagena z serii EA189 (1.6 TDI i 2.0 TDI), które nie spełniają norm emisji spalin jest bardzo długa (znajdziecie ją poniżej w dalszej części artykułu). Trzeba bowiem pamiętać, że na chwilę obecną mowa jest o wszystkich jednostkach Diesla z tej serii wyprodukowanych od 2009 do 2015 roku. Aby mieć 100 procentową pewność, że pod maską naszego auta pracuje silnik z nielegalnym sterownikiem silnika, trzeba najpierw odnaleźć tabliczkę znamionową z numerem VIN naszego pojazdu.
Zobacz: Volkswagen odkupi auta z wadliwymi silnikami 1.6 TDI EA189?
Zobacz: Wadliwe silniki EA 189 – sprawdź czy Twoja SKODA ma jeden z nich
Numer ten jest równie unikatowy dla każdego auta jak numer PESEL w przypadku nas wszystkich. Tabliczkę z numerem VIN i oznaczeniem silnika możemy znaleźć w kilku miejscach auta w zależności od marki i modelu pojazdu:
- na słupku B obok fotele kierowcy (np. Volkswagen Golf VI);
- na słupku B obok fotela pasażera (np. Seat Leon III);
- w komorze silnika przy podszybiu (np. Volkswagen Amarok);
- i w innych miejscach (pod maską, pod wykładziną podłogi, w bagażniku itd.)
Obok numeru VIN składającego się z 17-sto znakowego ciągu liter i liczb, podany jest także krótszy, 3- lub 4-literowy symbol silnika. W naszym konkretnym przypadku, czyli w Seacie Leonie III, tabliczka z oznaczeniem silnika znajduje się na słupku B po stronie pasażera. Łatwo zauważyć, że oprócz nr VIN i dopuszczalnych według homologacji mas i obciażeń auta, znajduje się tam także poszukiwany przez nas kod silnika czyli CUNA.
Zobacz: Dlaczego silniki Volkswagena nie spełniają norm emisji spalin NOx?
Mając ten kod należy sprawdzić czy znajduje się on na liście silników z serii EA 189 nie spełniających norm emisji spalin. Listę taką opracowaną specjalnie dla naszych czytelników przedstawiamy poniżej:
Silnik | Moc | Oznaczenie | Dane techniczne |
1.2 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CFWA | 1199 cm3, R3, 12V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 75 KM (55 kW) | CAYA | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 90 KM (66 kW) | CAYB | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
1.6 TDI CR | 105 KM (77 kW) | CAYC | 1598 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 110 KM (81 kW) | CBDC, CFHA, CFHF | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 120 KM (88 kW) | CAGC | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 140 KM (103 kW) | CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 143 KM (105 kW) | CAGA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 170 KM (125 kW) | CBBB, CFJA, CFGB, CEGA, CAHA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 177 KM (130 kW) | CGLC | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, turbosprężarka |
2.0 TDI CR | 180 KM (132 kW) | CFCA | 1968 cm3, R4, 16V, DOHC, common rail, dwie turbosprężarki |
Zobacz: jest gotowy sposób naprawy silnika 1.6 TDI – DailyDriver.pl pokryje koszty
W naszym przypadku możemy stwierdzić, że silnik naszego Seata Leona nie jest na czarnej liście i na chwilę obecną nie ma wobec niego podejrzeń, że nie spełnia wymogów emisji spalin. Czy dalsze śledztwo amerykańskiej federalnej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) wykaże uchybienia w stosunku do najnowszych silników 1.6 TDI i 2.0 TDI? Zobaczymy.
Posiadam CAYB z przebiegiem 350.000km. Na przeglądzie trzeba się postarać żeby wycisnąć coś na czujniku spalin – czy to oznacza że mój silnik jest w porządku, czy to nie o to chodzi?
Czy silnik z oznaczeniem BMR w passat b6 AG 2.0 TDI 170km z 2007r w automacie to będzie silnik comman rail ?
Bo słyszałem że comman rail to najlepsze silniki.
Proszę o pomoc bo jestem mlody i się nie znam a nie chce się wpakować w jakieś G….
Tam są pompowtryskiwacze Siemens. Jak nie masz pieniędzy, to się nie ładuje w ten silnik https://dailydriver.pl/porady/technika/pompowtryskiwacze-siemens-regeneracja-naprawa-wymiana/
Brakuje w wykazie silnika 2.0 tdi 120kw (163 km) kod CBBA . Bardzo rzadko spotykany ale produkowany w latach 2008 – 2009.
Podziękował pięknie Jacku! PS. brałeś udział w akcji serwisowej z tym silnikiem CBBA?
chuja wart artykuł
Raczej nie. Dotąd pomógł wielu osobom 😉
A co z silnikami CBAA – 2.0 TDI CR z DPF, 100kW ?
One są bardzo zbliżone do CBAB