REKLAMA

Koło zapasowe czy zestaw naprawczy do opon – co lepiej mieć w samochodzie?

Autor: Materiał sponsorowany · Zdjęcia: · Dodane: 1 czerwca 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Co lepiej mieć w samochodzie – koło zapasowe czy zestaw naprawczy do opon? Taki problem pojawia się w głowie każdego, zwłaszcza świeżo upieczonego kierowcy. Jakie są zalety i wady oby rozwiązań? Na pytanie odpowiedzą eksperci z serwisu Autobuty.pl.

Większości kierowców przynajmniej raz zdarzyło się “złapać gumę” w samochodzie. Najczęściej ma to miejsce w najmniej oczekiwanym momencie. Aby zabezpieczyć się przed takimi sytuacjami warto w samochodzie wozić koło zapasowe. Alternatywą dla koła zapasowego może być zestaw naprawczy, który od jakiegoś czasu zdobywa coraz większą popularność. Dowiedz się, co jest lepsze – czy lepiej postawić na koło zapasowe czy zestaw naprawczy.

Koło zapasowe – co powinieneś o nim wiedzieć?

Najlepszym rozwiązaniem jest pełnowymiarowe koło zapasowe – najstarsze i najbardziej uniwersalne ze wszystkich. Jednakże nie dla każdego kierowcy będzie się ono sprawdzało. Pomimo swoich zalet, pełnowymiarowe koło zapasowe posiada również wady, które powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli planujesz taki zakup. Dla niektórych kierowców są one tak znaczące, że zamiast koło zapasowego wybiorą zestaw naprawczy. 

Koło zapasowe – jakie są jego zalety?

Zapasowe koło do samochodu jest tych samych rozmiarów co reszta ogumienia. Dlatego po wymianie koła, nie istnieją żadne ograniczenia co do prędkości lub użytkowania opony. W dodatku pełnowymiarowe koło zapasowe zapewnia taki sam komfort jazdy jak normalna opona. Nie ma więc potrzeby szukania wulkanizatora w celu szybkiej naprawy uszkodzonej opony. 

Zobacz: Jak jeździć, aby wydłużyć trwałość i żywotność koła dwumasowego?

Jeśli planujesz zakup koła zapasowego, wybierz sprawdzony sklep z oponami samochodowymi, jak Autobuty.pl. Będziesz mieć wtedy pewność, że zakupione koło jest najlepszej jakości, a w razie potrzeby możesz liczyć na pomoc w wyborze odpowiedniej opony.  

Wady kół zapasowych

Najważniejszą i najbardziej uciążliwą wadą kół zapasowych jest ich ciężar. W zależności od rozmiaru pojazdu, pełnowymiarowe koło zapasowe razem z felgą może ważyć nawet 12-20 kg. Taka opona zajmuje też sporo miejsca. Innymi dość istotnymi minusami kół zapasowych są:  

  1. Trudność podczas wymiany – nie każdy potrafi samodzielnie wymienić koło zapasowe. Potrzebne są do tego umiejętności, siła i czas. Zwykle największy problem sprawia odkręcenie, a następnie dobre dokręcenie śrub. Samochód musi też stać na twardej nawierzchni, a do wymiany koła potrzeba trochę miejsca.  
  1. Niezgodność ogumienia – zdarza się wtedy, gdy samochód ma założone opony zimowe, a na kole zapasowym mamy oponę letnią lub na odwrót. Wtedy lepiej nie rozwijać zbyt dużych prędkości w trakcie jazdy. Idealnym rozwiązaniem są w tym przypadku opony całoroczne. Ponadto koło zapasowe może mieć założoną oponę z wyższym bieżnikiem niż w pozostałych oponach co wpływa niekorzystnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

Co daje zestaw naprawczy?

Ostatnio coraz częściej producenci dołączają do samochodu zestaw naprawczy w zamian za koło zapasowe lub dojazdowe. Zestaw naprawczy z reguły składa się z płynu uszczelniającego i kompresora. Dzięki takiemu połączeniu możliwie szybko naprawimy przebitą opony bez konieczności jej natychmiastowej wymiany. Jednak takie rozwiązanie jest tylko doraźne i po przejechaniu krótkiej trasy, trzeba się skierować do wulkanizatora. Ważne, aby na tak naprawionej oponie nie przekraczać prędkości 40km/h. Wśród korzyści warto także wspomnieć, że zestaw naprawczy pozwala wygospodarować dodatkowe miejsce na butlę gazu od instalacji LPG, która najczęściej umieszczana jest we wnęce koła zapasowego. Dzięki temu, kierowca nie musi wozić w bagażniku koła i ograniczać pojemności kufra.

Co lepsze koło dojazdowe czy zestaw naprawczy?

Najbezpieczniejszą formą z powyższych trzech rozwiązań będzie pełnowymiarowe koło zapasowe. Szczególnie, gdy wybieramy się w dłuższą podróż. Koło dojazdowe, znacznie mniejsze i lżejsze niż standardowe ogumienia, zezwala w stopniu zadowalającym przejechać większą ilość km niż zestaw naprawczy. Jednak istotny jest fakt, że na kole dojazdowym kierowcę obowiązuje limit prędkości, który zazwyczaj wynosi 80 km/h. Zestaw naprawczy, choć najprostszy w zastosowaniu, ma swoje ograniczenia i może stanowić utrudnienie np. podczas nocnej trasy. 

Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Pawel Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Pawel
Gość
Pawel

najlepszy jest zapas ale jak małe auto to trzeba brać zestaw naprawczy.

Aktualności