REKLAMA

Aplikacja do mierzenia osiągów auta i jego toru jazdy: Porsche Track Precision

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 21 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Porsche udostępniło aplikację do mierzenia osiągów samochodu i trasy przejazdu po torze. Aplikacja dostępna jest niestety tylko dla właścicieli aut Porsche z serii GT i wchodzi w skład specjalnego pakietu Sport Chrono. Co dokładnie ona potrafi?

Sportowe samochody Porsche z rodziny GT stanowią przepustkę do świata sportu motorowego. Cztery na pięć egzemplarzy wszystkich zbudowanych dotychczas modeli GT było użytkowanych na torze. Co trzeci nabywca takiego auta testuje je na torze w ciągu pierwszego roku od zakupu – a przy okazji sprawdza własne możliwości. Właśnie dla takich kierowców Porsche opracowało aplikację Track Precision.

Aplikacja Porsche Track Precision należy do specjalnego pakietu Sport Chrono, dostępnego na życzenie wyłącznie dla modeli z rodziny GT: Cayman GT4, 911 GT3 oraz 911 GT3 RS. Pakiet obejmuje również przygotowanie do połączenia z zewnętrzną fotokomórką, oferowaną opcjonalnie przez Porsche Tequipment, pozwalającą jeszcze precyzyjniej mierzyć osiągi aniżeli przy korzystaniu z sygnału GPS.

Zobacz: Migająca kontrolka hamulca ręcznego: przyczyny awarii

Aplikacja Porsche Track Precision jest dostępna bezpłatnie na urządzenia z systemami iOS (iTunes) i Android (Google Play). Wykorzystuje nadajnik GPS oraz kamerę smartfona i precyzyjnie mierzy czasy okrążeń dzięki połączeniu z dodatkową jednostką sterującą w samochodzie. W efekcie kierowca może szczegółowo analizować swoje wyniki i styl jazdy w oparciu o zsynchronizowane pomiary oraz nagrania wideo.

Aplikacja Porsche Track Precision oferuje unikalną gamę funkcji, przydatnych zarówno podczas jazdy, jak i późniejszej analizy wyników. Nim kierowca ruszy, musi tylko wybrać odpowiedni tor. Obecnie w pamięci znajduje się około 60 międzynarodowych obiektów, ale nowe tory można dodawać też samodzielnie, za pomocą edytora map lub pokonując próbne okrążenie. Aby zapewnić wysoką jakość nagrań wideo, kierowca powinien w bezpieczny sposób, przy pomocy odpowiedniego uchwytu zamocować smartfona na przedniej szybie. Gdy tylko minie linię startu, system automatycznie rozpocznie pomiar, korzystając z sygnału GPS, a po minięciu mety sam decyduje, czy zachować wyniki w pamięci.

Analizę osiągów na torze ułatwiają także wizualizacje dodatkowych parametrów: przyczepności, reakcji układu kierowniczego oraz przyspieszeń wzdłużnych i poprzecznych. Poza czasami sektora i okrążenia, interfejs aplikacji wskazuje również odchylenie względem wzorowego przejazdu – jednego z pokonanych wcześniej lub wybranego z bazy. Bieżące różnice w czasie, odległości i szybkości można obserwować na ekranie dzięki animacji dwóch aut, w tym pojazdu wirtualnego (tzw. ghost car – samochód duch) odtwarzającego jeden z wcześniejszych przejazdów.

Ponieważ wszystkie dane przechowywane są w pamięci smartfona, materiał wideo można oglądać tuż po zakończeniu przejazdu, między poszczególnymi okrążeniami. Aplikacja ma atrakcyjny interfejs, z cyfrowym widokiem deski rozdzielczej modelu 911 GT3 lub Cayman GT4 oraz zsynchronizowanymi ruchami kierownicy i pedałów. Na ekranie podawane są wszystkie istotne informacje, takie jak obroty silnika, wybrany bieg, prędkość jazdy, kąt skrętu kół, pozycje pedałów, przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne, poziom przyczepności, a także nadsterowność lub podsterowność. Ponadto, kierowca ma dostęp do licznych analiz graficznych, takich jak szczegółowe odtworzenie toru jazdy, oraz fragmentów wideo z dowolnego miejsca toru.

Za transmisję parametrów samochodu odpowiada specjalna jednostka, która 10 razy na sekundę gromadzi wszystkie istotne informacje pochodzące z układów elektronicznych i znakuje je czasowo z wysoką precyzją. Takie rozwiązanie pozwala wykluczyć wszelkie niedokładności wynikające z połączenia smartfona z siecią Wi-Fi. W menu kierowca może wybrać, czy chce przeprowadzać pomiary w oparciu o sygnał GPS z aparatu, z samochodu, czy z zewnętrznego, precyzyjnego odbiornika.

Zobacz: Jak długo można przechowywać olej silnikowy w pudełku?

Pakiet Sport Chrono dla modeli GT obejmuje również interfejs dla zewnętrznej fotokomórki – to rozwiązanie wykorzystywane w profesjonalnych wyścigach. Transmiter ustawiony obok linii startu/mety współpracuje z odbiornikiem zainstalowanym na bocznej tylnej szybie auta i umożliwia jeszcze dokładniejsze pomiary osiągów. Zestaw jest dostępny w ramach oferty Porsche Tequipment.

Aktualne generacje modeli GT (Cayman GT4, 911 GT3 RS i 911 GT3), których nabywcy nie zamówili pakietu Sport Chrono przy zakupie nowego auta, mogą zostać doposażone w instalację dla aplikacji Track Precision w Porsche Centrach.

Źródło: materiały prasowe Porsche

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Tomasz Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomasz
Gość
Tomasz

Czy istnieje na rynku podobne urządzenie do samodzielnej instalacji w innym niż Porsche samochodzie?

Aktualności