
Kontrolka niskiego ciśnienia oleju w silniku zapala się z wielu przyczyn. Najczęściej winny jest niski poziom oleju silnikowego w motorze, ale powód może być zupełnie inny. Jakie są główne przyczyny zapalania się kontrolki ciśnienia oleju?
Uruchamiając silnik normalnym jest, że zapala się kontrolka sygnalizująca niskie ciśnienie w układzie. Praca silnika powoduje bowiem, że ciśnienie oleju w układzie rośnie, co powoduje, że odkształca się membrana czujnika (ciśnienia), która następnie, po osiągnięciu z góry ustalonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i kontrolka ciśnienia oleju gaśnie. W pojazdach, które wyposażone są w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika.
Zobacz: Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku – przyczyny i objawy
Dlaczego kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie?
Sygnałem, że w aucie wystąpił problem jest sytuacja, gdy w kilka sekund po uruchomieniu silnika, kontrolka niskiego ciśnienia oleju nie gaśnie lub gdy wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia. W takiej sytuacji trzeba w pierwszej kolejności wyłączyć silnik (jak najszybciej) i sprawdzić poziom oleju w silniku. Jego braki trzeba oczywiście uzupełnić. Jeśli po wykonaniu dolewki oleju, kontrolka ciśnienia oleju nadal nie gaśnie, przyczyną zaistniałej sytuacji może być:
-
niesprawny czujnik ciśnienia oleju
-
uszkodzony przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem
-
niezalana olejem pompa oleju
-
zapchany wlot oleju do pompy z miski olejowej
-
zablokowany w pozycji otwartej zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie
O problemie z autem może świadczyć nie tylko fakt, że kontrolka ciśnienia nie gaśnie, ale także to, że się ona w ogóle nie zapala w trakcie uruchamiania silnika. Warto wtedy w pierwszej kolejności zweryfikować stan żarówki kontrolki, czujnika ciśnienia oraz przewodu je łączącego.
Zobacz: Przebita opona – czy warto korzystać z zestawu naprawczego?
W zależności od konstrukcji silnika odmienne są sposoby mocowania do niego filtra oleju. W niektórych jednostkach napędowych filtr umieszczony jest w takiej płaszczyźnie, że olej może spływać z niego podczas postoju (gdy silnik nie pracuje). Przypadek taki pokazano na poniższym schemacie, na którym filtr oleju jest przykręcony do silnika w płaszczyźnie poziomej.
Co więcej znajduje się on ponad poziomem oleju w misce olejowej. W rezultacie napełnienie filtra i układu olejem trwa do 5 sekund o ile oczywiście nie zakłócają tego procesu zewnętrzne czynniki (np. niska temperatura powietrza). W tym czasie wskaźnik ciśnienia oleju będzie zgłaszał jego niskie wartości.
Zobacz: Migająca kontrolka hamulca ręcznego – przyczyny awarii
Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie opracowali filtry posiadające wewnętrzny zawór przeciwzwrotny zapobiegający cofaniu się oleju. Kiedy silnik nie pracuje, zawór ten zapobiega ściekaniu oleju z filtra, co w rezultacie skraca czas pracy jednostki napędowej z niskim ciśnieniem oleju w chwili i tuż po odpaleniu silnika. Zawór ten to zazwyczaj gumowa uszczelka, którą można zobaczyć przez otwory w pokrywie filtra (np. w filtrach oleju marki Filtron).
Kontrolka ciśnienia oleju miga
W niektórych warunkach kontrolka ciśnienia oleju silnikowego może na przemian gasnąć i zapalać się. Jeśli tego typu objawy pojawiają się w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy (ostre zakręty następujące szybko po sobie) lub w trakcie gwałtownego hamowania lub przyspieszania, to ich powodem jest niski poziom oleju w misce olejowej. Siły odśrodkowe jakie działają na całe auto, w tym także na olej powodują, że odpływa on od przewodu ssącego i pompa zaciąga powietrze. W takich wypadkach trzeba natychmiast uzupełnić olej.
Reasumując, obserwacja kontrolki ciśnienia oleju silnikowego jest niezwykle ważna, dla zachowania jednostki napędowej w dobrym stanie technicznym. Wszelkie ubytki oleju powinny być natychmiast uzupełniane, a od szybkości z jaką kierowca dostrzeże problemy ze zbyt niskim ciśnieniem oleju w układzie zależy kondycja silnika jego auta. Więcej na temat przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego przeczytacie tutaj.
Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?
Bardzo mi przykro Janusze ale większość tych objawów które opisujecie to skrajne zużycie układu korbowo tłokowego w autach z przebiegiem 150 tyś. od turasa które tak naprawdę mają po 500 – 600
A ja mam audi a4b5 94r 1.6 adp kontrolka oleju zapala się po dodaniu gazu pow 1500 obr/min poduszczam gaz obroty wracają na 1000 i wszystko ok po czym odłączony czujnik oleju wkręcony manometr pokazuje ciśnienie do 4 ten przy filtrze smarowanie super drugiego czujnika niema to auto i jak obroty wrócą na 1000 lampka gaśnie jak by obroty wzrastają ładowanie wzrasta lampka sie zapala obroty maleją ładowanie spada lampka gaśnie po minucie jakieś czary mary czy co?
Mam problem z kontrolka oleju …po dolaniu oleju kontrolka cały czas się pali i silnik pracuje nierówno
Mam problem z caliberem gdy go rozgrzeje to zapala mi się kontrolka ciśnienia oleju
sprawdz poziom oleju CZUJNIK OLEJU potem panewki luz na korbach dalej pompa oleju I FILTR OLEJU Z ZAWOREM …
Zapala mi się kontrolka w czasie gdy się rozgrzeje
Mam ten sam problem ratunku co robic ?
Ja mam tak że jak się rozgrzeje silnik to na wolnych obrotach zapala się kontrolka oleju.
Czujnik wymieniony i dalej to samo .
Może być pompa olejowa lub odma lub panewki.
Ja mam ten sam problem, za pierwszym razem jak zlekcewazylem to auto klękło a na krótkie dystanse nic sie nie dzieje, zapala sie dopiero jak sie zagrzeje…
Tylko że u mnie jest najpierw dyskoteka a potem świeci cały czas