Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 9 grudnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Kontrolka niskiego ciśnienia oleju w silniku zapala się z wielu przyczyn. Najczęściej winny jest niski poziom oleju silnikowego w motorze, ale powód może być zupełnie inny. Jakie są główne przyczyny zapalania się kontrolki ciśnienia oleju?

Uruchamiając silnik normalnym jest, że zapala się kontrolka sygnalizująca niskie ciśnienie w układzie. Praca silnika powoduje bowiem, że ciśnienie oleju w układzie rośnie, co powoduje, że odkształca się membrana czujnika (ciśnienia), która następnie, po osiągnięciu z góry ustalonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i kontrolka ciśnienia oleju gaśnie. W pojazdach, które wyposażone są w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika.

Zobacz: Zbyt niskie ciśnienie oleju w silniku – przyczyny i objawy

Dlaczego kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie?

Sygnałem, że w aucie wystąpił problem jest sytuacja, gdy w kilka sekund po uruchomieniu silnika, kontrolka niskiego ciśnienia oleju nie gaśnie lub gdy wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia. W takiej sytuacji trzeba w pierwszej kolejności wyłączyć silnik (jak najszybciej) i sprawdzić poziom oleju w silniku. Jego braki trzeba oczywiście uzupełnić. Jeśli po wykonaniu dolewki oleju, kontrolka ciśnienia oleju nadal nie gaśnie, przyczyną zaistniałej sytuacji może być:

  1. niesprawny czujnik ciśnienia oleju
  2. uszkodzony przewód pomiędzy sygnalizatorem i czujnikiem
  3. niezalana olejem pompa oleju
  4. zapchany wlot oleju do pompy z miski olejowej
  5. zablokowany w pozycji otwartej zawór przelewowy regulujący ciśnienie oleju w układzie

O problemie z autem może świadczyć nie tylko fakt, że kontrolka ciśnienia nie gaśnie, ale także to, że się ona w ogóle nie zapala w trakcie uruchamiania silnika. Warto wtedy w pierwszej kolejności zweryfikować stan żarówki kontrolki, czujnika ciśnienia oraz przewodu je łączącego.

Zobacz: Przebita opona – czy warto korzystać z zestawu naprawczego?

W zależności od konstrukcji silnika odmienne są sposoby mocowania do niego filtra oleju. W niektórych jednostkach napędowych filtr umieszczony jest w takiej płaszczyźnie, że olej może spływać z niego podczas postoju (gdy silnik nie pracuje). Przypadek taki pokazano na poniższym schemacie, na którym filtr oleju jest przykręcony do silnika w płaszczyźnie poziomej.

schemat obiegu oleju w silniku

Fot. Schemat obiegu oleju w silniku.  Źródło: Filtron

Co więcej znajduje się on ponad poziomem oleju w misce olejowej. W rezultacie napełnienie filtra i układu olejem trwa do 5 sekund o ile oczywiście nie zakłócają tego procesu zewnętrzne czynniki (np. niska temperatura powietrza). W tym czasie wskaźnik ciśnienia oleju będzie zgłaszał jego niskie wartości.

Zobacz: Migająca kontrolka hamulca ręcznego – przyczyny awarii

Aby rozwiązać ten problem, inżynierowie opracowali filtry posiadające wewnętrzny zawór przeciwzwrotny zapobiegający cofaniu się oleju. Kiedy silnik nie pracuje, zawór ten zapobiega ściekaniu oleju z filtra, co w rezultacie skraca czas pracy jednostki napędowej z niskim ciśnieniem oleju w chwili i tuż po odpaleniu silnika. Zawór ten to zazwyczaj gumowa uszczelka, którą można zobaczyć przez otwory w pokrywie filtra (np. w filtrach oleju marki Filtron).

Kontrolka ciśnienia oleju miga

W niektórych warunkach kontrolka ciśnienia oleju silnikowego może na przemian gasnąć i zapalać się. Jeśli tego typu objawy pojawiają się w trakcie gwałtownych zmian kierunku jazdy (ostre zakręty następujące szybko po sobie) lub w trakcie gwałtownego hamowania lub przyspieszania, to ich powodem jest niski poziom oleju w misce olejowej. Siły odśrodkowe jakie działają na całe auto, w tym także na olej powodują, że odpływa on od przewodu ssącego i pompa zaciąga powietrze. W takich wypadkach trzeba natychmiast uzupełnić olej.

Reasumując, obserwacja kontrolki ciśnienia oleju silnikowego jest niezwykle ważna, dla zachowania jednostki napędowej w dobrym stanie technicznym. Wszelkie ubytki oleju powinny być natychmiast uzupełniane, a od szybkości z jaką kierowca dostrzeże problemy ze zbyt niskim ciśnieniem oleju w układzie zależy kondycja silnika jego auta. Więcej na temat przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego przeczytacie tutaj.

Zobacz: Co to jest zawór EGR? Jakie pełni on funkcje i dlaczego się psuje?

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Kontrolka niskiego ciśnienia oleju – dlaczego się zapala?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Msriusz
Gość

Mam problem z caliberem gdy go rozgrzeje to zapala mi się kontrolka ciśnienia oleju

jacek
Gość

sprawdz poziom oleju CZUJNIK OLEJU potem panewki luz na korbach dalej pompa oleju I FILTR OLEJU Z ZAWOREM …

Msriusz
Gość

Zapala mi się kontrolka w czasie gdy się rozgrzeje

wpDiscuz

Aktualności