REKLAMA

Przyciemnianie szyb w samochodzie – legalne czy nie?

Autor: LEXman · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 3 września 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Czy przyciemnianie szyb w samochodzie jest legalne? Co mówią na ten temat przepisy prawa? Wielu kierowców decyduje się na przyciemnienie szyb w swoim samochodzie. Nie zawsze jednak zdają sobie sprawę czy ich działania są zgodne z prawem. W artykule przedstawiamy warunki zgodnego z prawem przyciemnienia szyb w samochodzie.

Przyciemnione szyby w samochodzie to szereg korzyści dla jego właściciela. I nie mam tu na myśli tylko aspektów wizualnych, choć trzeba przyznać, że ciemne szyby nadają autu elegancji, zwłaszcza jeśli okna okalają chromowane listwy. Ale przyciemnienie szyb pozwala także ukryć przed wzrokiem ciekawskich osób (oraz złodziei) wszytko to, co znajduje się w pojeździe. Co więcej, mogą one ograniczać ilość światła, które trafia do kabiny, a przez to i nadmierną tendencję wnętrza do nagrzewania się w słoneczne dni. Nie od dziś jednak wiadomo, że Policja bardzo często zabiera dowody rejestracyjne za przyciemnione szyby w pojeździe. Dlaczego? Czy to faktycznie nielegalny proceder? A może to kwestia nieznajomości prawa? Temat ten postanowił przybliżyć Wam nasz ekspert w zakresie prawa, LEXman!

Przyciemnienie szyb w samochodzie za pomocą folii

Jednym z najpopularniejszych sposobów przyciemnienia szyb w samochodzie jest oklejenie ich specjalną folią. Taki sposób może okazać się zarówno zgodny jak i niezgodny z obowiązującymi przepisami. Przyciemnienie szyb w samochodzie za pomocą folii będzie nielegalne, gdy:

  1. użyta folia nie będzie miała specjalnego atestu,
  2. szyba przednia czołowa oraz szyby przednie boczne zostaną przyciemnione za bardzo.

Przepisy a przyciemnianie szyb folią

Na pierwszym miejscy należy pochylić się nad art. 66, ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z nim pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

Sportowe Renault Megane GT ma fabrycznie przyciemnione tylne szyby. Wyglądają efektownie, a przy tym dają pewność, że są w pełni legalne!

Dodatkowo przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w § 8 ust. 5 wskazują m.in., że szyby pojazdu przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%. Należy przy tym pamiętać, że w wielu przypadkach szyby pojazdów są już częściowo przyciemnione i naklejenie folii, choćby o parametrach dopuszczalnych, może spowodować wzrost ograniczenia przepuszczalności do wartości przekraczającej określone wskaźniki.

Ważne: Bez ograniczeń można przyciemniać szybę tylną oraz szyby tylne boczne.

Przyklejenie folii należy również rozpatrywać z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz zgodności w zakresie homologacji. Zgodnie z przywołanym już wcześniej rozporządzeniem przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniają odpowiednie wymogi homologacyjne.

Kara za nielegalne przyciemnienie szyb

Podczas kontroli drogowej policja może żądać od kierowcy potwierdzenia legalności wykonanego przyciemniania szyb. Dlatego najbezpieczniej jest posiadać przy sobie atest. Jeżeli kierowca takiego atestu nie posiada, to grozi mu mandat karny w wysokości od 20 do nawet 500 zł. Ponadto policja odbierze kierowcy dowód rejestracyjny.

Źle przyciemnione szyby mogą doprowadzić do utraty dowodu rejestracyjnego, mandatu karnego oraz konieczności zdjęcia folii.

Zwrot dowodu rejestracyjnego nastąpi dopiero po doprowadzeniu szyb do stanu zgodnego z przepisami. W tym celu należy usunąć folie oraz wybrać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów na badanie techniczne pojazdu. Dopiero po jego pozytywnym przejściu oraz okazaniu dokumentu potwierdzającego pozytywny wynik badania technicznego – kierowca odzyska dowód rejestracyjny pojazdu.

Zobacz: Co grozi za zakrywanie tablic rejestracyjnych – mandat?

Podsumowując należy wskazać, że przyciemnienie szyb w samochodzie jest możliwe, jednak w stosunku do szyby przedniej czołowej oraz przednich bocznych – kierowca musi spełnić warunek dotyczący homologacji oraz odpowiedniego stopnia ich przyciemnienia.

22
Dodaj komentarz

avatar
6 Comment threads
16 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
MarekKurdistanDaily DriverMaxxrobert Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
robert
Gość
robert

Pytanie z innej beczki, jak się ma prawo polskie do aut zagranicznych z przyciemnionymi wszystkimi szybami (oczywiście z wyjątkiem przedniej) jestem w Polsce na urlopie i mam ciemne szyby, czy policja ma prawo dać mi mandat?

Daily Driver
Editor

Auto zarejestrowane w Polsce, musi spełniać polskie przepisy także za granicą. Czyli jeśli w Polsce nie jest wymagana apteczka, a w Austrii jest, to władze austriackie nie mogą za to ukarać polskiego kierowcy. I na odwrót. Jeśli byłoby inaczej, auto z UK z kierownicą po prawej stronie, jeszcze kilka lat temu powinno mieć zakaz jazdy po polskich drogach. Wynik to z Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym z 1968 roku.

Jeśli pomogliśmy, zachęcam do polubienia naszego profilu na Facebooku. Tego typu porady pojawiają się na nim bardzo często! 🙂

Maxx
Gość
Maxx

Chlopie chyba nigdy za granica nie byles, jestes w obcym kraju to musisz respektować miejscowe prawa, czy jak w Uk czy De nie trzeba miec świateł mijania w dzien to przykladowy angol nie dostanie mandatu w Pl? W dupie byles gowno widziales a sie wypowiadasz ,pozdr

Daily Driver
Editor

Mylisz pojęcia. Czym innym są przepisy dotyczące ruchu pojazdów, a czym innym przepisy dotyczące rejestracji pojazdu i wymogów technicznych. Zastanów się, tak na logikę. Masz auto ZAREJESTROWANE w USA. Czy przyjeżdżając do Polski musisz zmienić w nim lampy? Ty mylisz obowiązek używania danego typu oświetlenia na drodze z przepisami technicznymi wymaganymi przy rejestracji. Pozdrawiam

Kurdistan
Gość
Kurdistan

Maxx głupoty piszesz. Ważne jest miejsce rejestracjil jak pisze Daily Driver. Inaczej jadąc przez Europe musiałbyś mieć worek części i kasy by na grqnicy zmieniac ustawienia auta i jego cechy….

Sierzanta z ruchu poznasz po brzuchu
Gość
Sierzanta z ruchu poznasz po brzuchu

Odpowiem jak policjant RD. COKOLWIEK NAKLEISZ NA SZYBY Z PRZODU NIE BEDZIE SPELNIALO NORMY 70% PRZEPUSZCZANIA. KONIEC TEMATU. POPRZEDNIK NAPISAL PRAWIDLOWO ZE TERAZ KAZDY PRODUCENT LEKKO DYMI SZYBY CO JUZ DAJE NA URZADZENIU WYNIK W OKOLICACH 72-75%. NIE ODPOWIADAM NA PYTANIA BO MI SIE NIE CHCE I PEWNIE JUZ TU NIE ZAGLADNE.

Daily Driver
Editor

Sprawa zasadnicza – w artykule jest wyraźnie podkreślone, że przednia szyba jest zazwyczaj już przyciemniona w stopniu maksymalnie dopuszczonym przez prawo.

KKK
Gość
KKK

To jakim prawem auta z przyciemnionymi fabrycznie przednimi bocznymi szybami sa dopuszczone do ruchu?

Daily Driver
Editor

Bo spełniają wymóg 70% przepuszczalności światła. Jak napisał LEXman:„szyby pojazdu przednie i przednie boczne powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%”

KKK
Gość
KKK

Auto z jakąkolwiek folią na przedniej bocznej szybie nie spełnia tego wymogu. Sama szyba ma 30% ściemnienia.

Daily Driver
Editor

a o jakim konkretnie nowym modelu auta mówimy? Bo możemy sprawdzić kontrolnie miernikiem przepuszczalność przedniej szyby. Ze swojej strony mogę zrobić taki test najbliższemu daily driverowi jaki trafi na pomiary do naszej redakcji. W sumie warto to sprawdzić.

KKK
Gość
KKK

jakikolwiek, który ma seryjnie – wyjeżdżając z salonu – przyciemniane szyby

KKK
Gość
KKK

może SUPERB

Daily Driver
Editor

OK! Co prawda te Superby, które wpisują się w profil aut jakie testujemy już mieliśmy (2.0 TSI 280 KM, 2.0 TDI 190 KM), ale może wezmę pod lupę cos innego z VAG-a.

KKK
Gość
KKK

cokolwiek co ma przyciemniane przednie boczne szyby – jakim cudem omijają przepisy i auto posiada homologację, a kierowca z zetknięciu z drogówką ma problem. Koszt przeglądu po zatrzymaniu dowodu i innych czynności powinien ponieść sprzedawca pojazdu, a ten powinien regresem ściągnąć z producenta na region Polski

Daily Driver
Editor

Ale one mają tylko lekko przyciemnione szyby (przynajmniej te z jakimi ja się spotkałem). Zwróć uwagę na prezentowane w tekście sportowe Renault Megane GT. Tylko tylne szyby w drzwiach i bagażniku są przyciemnione.

tomek
Gość
tomek

w sumie to mało precyzyjnie opisane-zabrac moga dowód za zle przyciemnione szyby, to rozumiem szyby przednie, bo tylne moga byc dowolnie przyciemnione, idiotyzm z tym wozeniem atestu-czy na zapaszek samochodowy tez atest mam wozic i na płyn do spryskiwaczy? przeciez nie ma obowiazku przejrzystości szyb tylnych, moge je nawet zamalowac albo zaspawać blachą, to dlaczego akurat na folię muszę miec atest? ten atest to chyba konieczny gdy przednie szyby oklejam?

Daily Driver
Editor

Niektóre radiowozy drogówki mają na wyposażeniu mierniki przepuszczalności światła.

Soni
Gość
Soni

Dymowe przyciemnianie jest nieźle ale niestety nie można cofnąć efektu. E

Aktualności