Jak Volkswagen przejął czeską Skodę?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Skoda · Dodane: 29 marca 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Historia przejęcia Skody przez Volkswagena jest ciekawa. Mariaż tych dwóch wielkich koncernów okazał się ich wspólnym sukcesem. Dziś trudno powiedzieć kto więcej na nim zyskał – Skoda czy Volkswagen. Z jednej strony Czesi utracili swoją niezależność z drugiej, otrzymali ogromny zastrzyk nowoczesnych technologii i środki finansowe na dalszy rozwój.

Umowa przejęcia ŠKODY weszła w życie 16 kwietnia 1991 roku i od tego momentu niemiecki partner zainwestował w czeską markę miliardy euro, tworząc w kolejnych latach tysiące nowych miejsc pracy i zwiększając sześciokrotnie produkcję marki do obecnego poziomu ponad miliona samochodów rocznie. Najszersza gama modelowa w historii marki produkowana jest w czternastu lokalizacjach rozłożonych na dwóch kontynentach i oferowana jest na ponad stu rynkach na całym świecie.

Zobacz: Wadliwe silniki EA 189 – sprawdź czy Twoja Skoda ma jeden z nich

„Przez ostatnie 25 lat ŠKODA przeszła długą drogę od marki lokalnej do uznanej na całym świecie. O jej sukcesie zdecydowało przejęcie przez Grupę Volkswagen i następująca po nim profesjonalna współpraca pomiędzy Volkswagenem a ŠKODĄ. Historia naszego sukcesu jest unikalna w skali całego przemysłu motoryzacyjnego” – mówi Prezes Zarządu ŠKODY, Bernhard Maier.

Zobacz: Test Skoda Superb 2.0 TDI 190 KM 4×4

Wcielenie ŠKODY do Grupy Volkswagen pozostaje jednym z najbardziej udanych przykładów prywatyzacji państwowego przedsiębiorstwa w Czechosłowacji z początku lat 90. Produkcja marki wynosiła ówcześnie około 200 000 samochodów rocznie. Na ten wynik składały się dwa modele – mająca być wkrótce wycofana seria samochodów z silnikiem za kabiną oraz produkowany od 1987 roku model Favorit, dostępny także jako kombi Forman. Dzisiaj ŠKODA posiada bezprecedensowo rozbudowaną gamę modeli, obejmującą blisko czterdzieści wariantów różniących się między sobą tak bardzo, jak miejski model Citigo i flagowy Superb.

Zobacz: Jak zbudowany jest samochód rajdowy? Skoda Fabia R5

Podpisanie kontraktu w 1991 było zwieńczeniem długiego procesu i niewątpliwie sukcesem inwestora samym w sobie. Zainteresowanie czechosłowacką marką wyrażało wiele koncernów motoryzacyjnych, także Volkswagen, już wtedy największy producent samochodów w Europie. W 1987 roku Petr Hrdlička zaprezentował przedstawicielom marki w Wolfsburgu prototyp przednionapędowego modelu Favorit, który został przez nich dokładnie przeanalizowany.

Skoda Octavia RS I facelifting

Skoda Octavia RS I facelifting

Czeski rząd podjął decyzję o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z Volkswagenem 9 grudnia 1990 roku. Grupa zakupiła początkowo 31% udziałów marki za cenę 620 milionów marek niemieckich. Stopniowo niemiecki inwestor zwiększał swój udział, by w końcu zostać jej wyłącznym właścicielem 30 maja 2000 roku.

Między marcem 1991 a marcem 2016 ŠKODA zainwestowała ponad 300 miliardów czeskich koron (równowartość ok. 47 miliardów złotych) w rozwój nowych modeli, badania i rozwój mocy produkcyjnych. ŠKODA nie tylko buduje swoje samochody w Czechach, ale i samodzielnie je projektuje. Dział rozwoju rozrósł się z sześciuset pracowników wiosną 1991 roku do około dwóch tysięcy wysoko wykwalifikowanych specjalistów zatrudnionych obecnie w Centrum Technologii, Rozwoju i Designu. Infrastruktura produkcyjna, zbudowana początkowo z trzech obiektów w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí, została całkowicie przeobrażona i dodatkowo wzmocniona nowymi obiektami produkcyjnymi w Chinach, Indiach, Rosji, Kazachstanie, Ukrainie i na Słowacji.

Zobacz: Skoda Snowman – nowy SUV już w 2016 roku!

Dziś ŠKODA jest jednym z filarów czeskiej gospodarki: w 2014 roku marka sama wygenerowała 4,5% produktu krajowego brutto i 8% całego czeskiego eksportu. Posiadając około 28 500 pracowników, ŠKODA należy także do największych pracodawców w kraju i regularnie zajmuje czołowe miejsca w plebiscytach na najlepszego pracodawcę.

Kolejne tysiące miejsc pracy są wytwarzane przez łańcuch poddostawców, którzy także są częścią historii sukcesu czeskiej marki.

Choć ŠKODA dominuje na swoim rodzimym rynku samochodowym, notując na nim 85 000 dostaw do Klientów w 2015 roku, z całkowitą produkcją 1 055 500 samochodów aż 92% całkowitego wyniku przeznaczone jest na eksport, co jest dowodem globalnego sukcesu. Ćwierć wieku po wejściu pod skrzydła Grupy Volkswagen, ŠKODA celebruje kolejne rekordy: w 2015 roku produkcja wzrosła o 1,8%, a przychody ze sprzedaży o 6,2% do bezprecedensowych 12,5 miliardów euro. 25 lat po połączeniu wspólna droga Grupy Volkswagen i ŠKODY przekracza kolejny kamień milowy.

Źródło: materiały prasowe Skoda

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności