REKLAMA

Instalacja gazu LPG do silnika Diesla z normą Euro VI

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Daily Driver · Dodane: 21 lutego 2017
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Samochód z instalacją gazu LPG jest zdecydowanie bardziej przyjazny środowisku niż auto zasilane silnikiem Diesla. Mało osób zdaje sobie sprawę, że nawet pojazd wyposażony w motor wysokoprężny także można „zagazować”. Tym bardziej, że nowe instalacje gazu LPG potrafią bez problemu spełniać rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, co może ułatwić korzystanie z diesla w miastach, zakazujących ich eksploatacji na oleju napędowym.

Samochód napędzany dużym, kilkulitrowym silnikiem benzynowym i wyposażony w instalację gazu LPG może być świetną alternatywą dla popularnych „diesli”. Niskie koszty eksploatacji, świetne osiągi, dużo lepsze brzmienie i bardziej przyjazne środowisku spaliny odkrywają potencjał jaki skrywa w sobie autogaz. Potwierdzeniem tego ostatniego waloru jest możliwość spełnienia przez taki silnik nawet rygorystycznej normy emisji spalin EURO VI. Z tego powodu, inżynierowie już wiele lat temu postanowili opracować instalację gazu LPG/CNG do aut z silnikiem Diesla! Dziś pomysł ten może okazać kamieniem milowym w motoryzacji, bowiem problem nadmiernej emisji szkodliwych gazów przez silniki wysokoprężne jest niezwykle „gorącym” tematem. Wiele miast chce wprowadzić zakaz wjazdu dla aut z silnikiem Diesla!

Instalacja gazu LPG a normy emisji spalin LPG

EURO VI to norma wyznaczająca limity emisji szkodliwych składników spalin samochodu. Regularne zaostrzanie norm emisyjnych stanowi nie lada wyzwanie dla producentów aut, a co za tym idzie – również producentów instalacji autogaz. Wygórowanym wymaganiom mogą sprostać firmy inwestujące nie tylko w rozwój produktów, ale także w badania i rozwój naukowy. Jedną z nich jest spółka AC S.A., właściciel instalacji LPG/CNG marki STAG. – Swój sukces zawdzięczamy ciągłej dywersyfikacji miejsc badań i analiz oraz temu, że nie boimy się wykraczać poza granice kraju, by osiągnąć najwyższe standardy. Normę EURO VI spełniliśmy dzięki wspólnym badaniom przeprowadzonym w Polsce i we Włoszech ze spółką córką – AC Italy. Zrealizowane w październiku 2016 r. testy w wymagającym włoskim laboratorium potwierdziły zgodność instalacji z tą normą, czego potwierdzeniem jest przyznana na rynku włoskim homologacja – mówi Tomasz Cybulko, dyrektor Centrum Badawczo – Rozwojowego firmy AC S.A., producenta systemów autogaz marki STAG.

Ekologiczny silnik Diesla – instalacja gazu LPG

Standard EURO VI jest szczególnie restrykcyjny dla samochodów z silnikami diesla, gdyż dozwolony próg emisji tlenków azotu został zmniejszony ze 180 do tylko 60 miligramów na kilometr. – W odpowiedzi na rosnące oczekiwania społeczne, skonstruowaliśmy oraz wprowadziliśmy na rynek ekologiczne instalacje gazowe przystosowane do pracy z samochodami wyposażonymi w silniki Diesla. Co istotne, w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) w Warszawie zrealizowaliśmy także serię testów na silniku D13K460 montowanym w ciągnikach siodłowych Volvo, który spełnia rygorystyczne standardy EURO VI wg reg. ONZ 115. Wyniki testów potwierdziły, że w silnikach, w których została założona instalacja autogaz STAG Diesel wszystkie normy obejmujące emisję, moc oraz diagnostykę OBD zostały zachowane. Co więcej, w ITS rozpoczęliśmy już kolejne testy, tym razem na Skodzie Octavia RS. Mamy już wyniki pierwszego z nich, który wykazał zgodność z R115 – bardzo rygorystyczną normą obowiązującą na terenie Unii Europejskiej – mówi Tomasz Cybulko z firmy AC S.A., producenta systemów autogaz marki STAG. Warto wspomnieć także, że w dużej części krajów, na terenie których obowiązuje norma EURO VI, olej napędowy jest bardzo drogi z powodu wysokich podatków. Znaczna różnica w cenach oleju napędowego i gazu sprawia, że silniki napędzane gazem stanowią  niezwykle atrakcyjną propozycję dla flot samochodowych.

Zobacz: Zakaz wjazdu do miasta autem z dieslem – od kiedy w Polsce?

Firma AC S.A. zapowiedziała, że planuje dalszy rozwój oraz wyznaczanie nowych trendów wśród producentów instalacji autogaz. – Normę EURO VI już spełniliśmy, teraz przyszedł czas na kolejny krok. Nie boimy się nowych technologii oraz najnowszych modeli aut, dlatego wkrótce wprowadzimy na rynek kolejną nowość – instalację zupełnie odmienną od tych, które obecnie są dostępne na rynku. Jesteśmy przekonani, że nasz system rzuci nowe światło na sposób projektowania oraz działania systemów autogaz – dodaje Tomasz Cybulko.

Zobacz: Instalacja gazowa LPG do dużych silników typu V6 i V8

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności