BOR będzie mieć nowe limuzyny – Audi A8 L 4.0 TFSI

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Audi · Dodane: 14 marca 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Przetarg BOR-u na zakup 20 limuzyn dla VIP-ów został rozstrzygnięty. Zwycięzcą zostało Audi A8 L z silnikiem V8. Kontrakt opiewa na kwotę ponad 8 milionów złotych. Wbrew wcześniejszych spekulacjom, nie są to auta pancerne, dlatego Prezydent Andrzej Duda nadal będzie poruszać się swoim BMW serii 7.

Zakup luksusowych samochodów dla BOR-u wzbudzał ogromne emocje. Mimo że w przetargu nie określono dokładnej ceny pojazdów (wartość przetargu określona została na ponad 135 tys. euro), to w mediach pojawiła się informacja, że z budżetu Państwa zostanie przeznaczone na ten cel aż 40 milionów złotych. Ostatecznie okazało się, nowe samochody będą kosztowały nieco ponad 8 milionów złotych, bowiem BOR potrzebował cywilnych wersji aut bez opancerzenia. Zwycięzcą zostało Audi A8 L napędzane 4,0-litrowym silnikiem V8 TFSI o mocy 435 KM.

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Zobacz: BOR ogłosił przetarg na zakup limuzyn – znamy zwycięzcę?

Dokładne warunki przetargu opisałem już w poprzednim artykule, ale przypomnę najważniejsze parametry poszukiwanego przez BOR samochodu:

  1. nadwozie typu sedan;
  2. długość nadwozia min. 5200 mm;
  3. szerokość nadwozia bez lusterek min. 1850 mm;
  4. wysokość nadwozia min. 1450 mm;
  5. rozstaw osi min. 3100 mm;
  6. silnik benzynowy o mocy 300 kW/408 KM;
  7. napęd na cztery koła;
  8. automatyczna skrzynia biegów;
  9. zbiornik paliwa o pojemności min. 75 l;
  10. czterostrefowa automatyczna klimatyzacja z możliwością sterowania nią z tylnych siedzeń;
  11. reflektory przednie diodowe lub laserowe ze zmiennym rozkładem światła i z automatyczną regulacją zależną od obciążenia;
  12. system multimedialny dla pasażerów siedzących z tyłu pojazdu z DVD i TV;
  13. samopoziomujące się zawieszenie;
  14. system jazdy nocnej (wykrywania przeszkód na drodze);
  15. fotele komfortowe dla pasażera i kierowcy, sterowane elektrycznie, wentylowane i podgrzewane z pamięcią położenia;
  16. radioodtwarzacz CD/MP3 z możliwością odbioru w systemie analogowym i cyfrowym, min. 12 głośników;
  17. serwis do wykonywania obsług i napraw gwarancyjnych na terenie miasta stołecznego Warszawy

Zobacz: Alfa Romeo Giulia – niska masa i świetne osiągi!

W przetargu brana pod uwagę była także cena pojazdu. Po przenalizowaniu tych parametrów wskazałem 4 samochody spełniające powyższe wymogi (Maserati nie posiada jednak systemu do jazdy nocnej):

BMW 750Li xDriveAudi A8 L 4.0 TFSIMercedes S500 L 4MATICMaserati Quattroporte S Q4
Moc450 KM435 KM467 KM410 KM
Napęd4×44×44×44×4
Długość5 238 mm5 265 mm5 246 mm5 262 mm
Rozstaw osi3 210 mm3 122 mm3 165 mm3 171 mm
Szerokość1 902 mm1 949 mm1 899 mm1 948 mm
Gwarancja2 lata (w opcji wydłużenie do 5 lat lub 120 tys. km)3 lata (90 000 km)2 lata5 lat (bez limitu kilometrów)
Cena532600 zł480 140 zł504 500 złok. 592 000 zł

Audi A8 L 4.0 TFSI 435 KM – dane techniczne

Zwycięzcą przetargu zostało Audi A8 L z silnikiem 4.0 TFSI o mocy 435 KM. Ta nowoczesna konstrukcja wyróżnia się lekkim nadwoziem wykonanym w większości ze stopów aluminium, dzięki czemu cała karoseria waży zaledwie 241 kg. Przekłada się to na osiągi pojazdu. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Świetne osiągi to zasługa nie tylko relatywnie lekkiego nadwozia czy permanentnego napędu 4×4 opartego na Torsenie T3, ale przede wszystkim silnika. Czterolitrowy motor V8 dzięki dwóm turbosprężarkom osiąga moc 435 KM przy 5100 obr./min. i aż 600 Nm momentu obrotowego w niezwykle szerokim zakresie obrotów (1500-5000 obr./min).

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Zobacz: Ultra szybka limuzyna – Audi S8 plus!

Silnik ten wyposażony jest w dwa ciekawe układy. Pierwszy z nich to system Cylinder On Demand (COD), sterujący pracą poszczególnych cylindrów silnika dla zmniejszenia jego zapotrzebowania na paliwo. Przy niewielkim obciążeniu jednostki napędowej (np. w trakcie jednostajnej jazdy poza miastem), system odłącza cztery cylindry, zamykając zawory i dezaktywując wtrysk i zapłon. Przy mocniejszym wciśnięciu gazu, praca silnika od razu wraca do normy.

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Zobacz: Audi SQ7 4.0 TDI – ultra skomplikowana konstrukcja!

Drugim nietypowym rozwiązaniem w jaki zaopatrzono Audi A8 L 4.0 TFSI jest system Active Noise Cancellation ograniczający hałaśliwość silnika. Jego praca polega na generowaniu we wnętrzu pojazdu odpowiednich przeciwdźwięków, niwelujących nadmierny hałas motoru w kabinie. Co więcej, jednostka napędowa zaopatrzona jest w aktywne łożyska, które tłumią wibracje silnika, zapewniając jeszcze większy komfort jazdy.

Zobacz: Test Audi RS3 Sportback 2.5 TFSI

Aby zatrzymać auto o masie 1975 kg inżynierowie wyposażyli pojazd w wydajny układ hamulcowy. Na przedniej osi zamontowali 380- a na tylnej 350-milimetrowe tarcze hamulcowe. Opcjonalnie A8 L 4.0 TFSI może zostać wyposażone w ceramiczny układ hamulcowy.

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Audi A8 L 4.0 TFSI 2016

Audi A8 L 4.0 TFSI 435 KM – systemy bezpieczeństwa

Oprócz wydajnych hamulców, Audi A8 zaopatrzono w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich znalazły się m.in.:

  1. aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, ostrzegający kierowcę, gdy ten przypadkowo zacznie zmieniać tor jazdy;
  2. radarowa kontrola sytuacji za pojazdem Audi side assist, ostrzegająca kierowcę o aucie znajdującym się w martwym polu lusterek;
  3. adaptacyjny tempomat Adaptive cruise control;
  4. i wiele innych systemów wchodzących w skład Audi pre sense.

BOR poinformował przy okazji, że w związku z wypadkiem Prezydenta Andrzeja Dudy przygotuje przetarg na zakup nowych, opancerzonych samochodów. Ceny takich aut będą wtedy znacznie wyższe. Za  jeden egzemplarz Audi A8 L 4.0 TFSI polski rząd zapłacił ok. 407 tys. zł czyli znacznie poniżej ceny rynkowej wynoszącej 484 500 zł. W przypadku pojazdu opancerzonego kwota tas będzie jednak znacznie wyższa i oscylować będzie wokół 2 milionów złotych!

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Pawelwhy Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
why
Gość
why

Jak zwykle brali paliwożerne silniki. Nie mogli wziąc hybrydy? Lexus LS600h ? jest i V8 i oszczędnosc. A auto na pewno małe nie jest. tylko nie spełnia tych chorych wymogów bo brakuje mu 1 cm w rozstawie osi…….. żal

Pawel
Gość
Pawel

Hybryda pewnie jest cięższa i w trasie mniej wydajna… No i jeszcze trzeba opancezyc pojazd – kolejne kilogramy.

Aktualności