Volkswagen Golf Alltrack: napęd 4×4 i zwiększony prześwit

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Volkswagen · Dodane: 5 sierpnia 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Najnowszy Golf Alltrack to auto adresowane do osób, które od czasu do czasu lubią bądź są zmuszone zjechać z utwardzonych dróg i poruszać się w bardziej niedostępnym terenie. Podwyższony prześwit, napęd na cztery koła 4MOTION czy dodatkowe osłony pod silnikiem mają pomóc Golfowi sprawnie i bez usterek pokonać bardziej grząskie i nierówne odcinki leśnych duktów. Jakie inne rozwiązania niedostępne dla innych Golfów posiada wersja Alltrack?

Passatem Alltrackiem Volkswagen zamknął w 2012 roku lukę między światem onroad i offroad. Teraz największy niemiecki producent samochodów Golfem Alltrackiem przeniósł tę koncepcję na kolejną klasę aut. Techniczne i optyczne cechy charakterystyczne Golfa Alltracka to seryjny napęd na wszystkie koła 4MOTION, większy prześwit poprzeczny, nadwozie chronione nakładkami poszerzającymi nadkola i progi, nowe zderzaki i wiele innych, specjalnych elementów na zewnątrz i wewnątrz. Do wyboru dla Golfa Alltracka jest jeden silnik benzynowy (TSI) i trzy silniki wysokoprężne (TDI) – wszystkie z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Nowością w ofercie Golfa jest silnik 1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM. Jako TDI, Golf Alltrack oferowany jest z silnikami o mocy 81 kW/110 KM (1.6 TDI), 110 kW/150 KM (2.0 TDI) i 135 kW/184 KM (2.0 TDI). Wersje 180 KM TSI i 184 KM TDI seryjnie przenoszą moc na wszystkie koła przez 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).

4MOTION – stały napęd na wszystkie koła

Golf Alltrack został zaprojektowany tak, aby doskonale sprawdzał się zarówno na utwardzonych drogach, jak i w terenie. Podstawę stanowi napęd na wszystkie koła 4MOTION, który wyposażony w sprzęgło Haldex najnowszej generacji, aktywuje się jeszcze zanim wystąpi poślizg, w związku z czym utrata trakcji jest prawie wykluczona.
4MOTION wykorzystuje przy tym ustawienia wstępne zależne od aktualnej sytuacji. Przy niewielkim obciążeniu napędzana jest przede wszystkim przednia oś, tylna oś jest odłączona. Takie ustawienie podstawowe pozwala obniżyć zużycie paliwa. W razie konieczności tylna oś jest dołączana płynnie w ciągu ułamka sekundy przez sprzęgło Haldex 5. generacji uruchamiane elektrohydrauliczną pompą olejową. Moduł sterowania w sposób ciągły oblicza idealny moment napędowy dla tylnej osi i poprzez pompę olejową odpowiednio zamyka lub otwiera sprzęgło wielopłytkowe.
W razie potrzeby na tylną oś może być skierowane prawie 100 procent momentu napędowego.

EDS i XDS+. Równolegle do sprzęgła Haldex działającego jako blokada podłużna, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS zintegrowana z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC przejmuje na siebie funkcję blokad poprzecznych obu osi. Ponadto Golf Alltrack jest wyposażony na przedniej i tylnej osi w dodatkową funkcję XDS+, która przy szybkim pokonywaniu zakrętów przyhamowuje wewnętrzne koła i optymalizuje zachowanie się samochodu. Gdy tylko system elektroniczny stwierdzi, że wewnętrzne koła na zakręcie są zbyt odciążone, hydraulika ESC wytworzy na danym kole odpowiednie ciśnienie hamowania, zapewniające optymalną trakcję.

Zawieszenie i profil jazdy Offroad. Dzięki połączeniu podwyższonego o 20 mm prześwitu, profilu jazdy Offroad i napędu na wszystkie koła 4MOTION, Golf Alltrack wykazuje poza utwardzonymi drogami właściwości, które na ogół przypisywane są SUVom. Profil Offroad aktywuje funkcję asystenta zjazdu ze wzniesień (utrzymuje stałą prędkość przy zjazdach), zmienioną charakterystykę pedału przyspieszenia oraz terenową konfigurację systemu ABS (odpowiednia częstotliwość hamowania powoduje tworzenie się klina szutru przed kołami). Golf Alltrack oferuje nie tylko dobre właściwości w terenie i dodatkowe bezpieczeństwo czynne, lecz także idealnie nadaje się do holowania przyczepy o masie do 2000 kg (z hamulcem, przy nachyleniu 12%).

Volkswagen Golf Alltrack: silniki

1.8 TSI o mocy 180 KM. Po raz pierwszy Volkswagen oferuje w Golfie silnik 1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM (od 4500 obr./min). Ta czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem doskonale nadaje się do zastosowania w Golfie Alltracku, ponieważ już od 1350 obr./min rozwija wysoki maksymalny moment obrotowy 280 Nm i utrzymuje go na tym poziomie do 4500 obr./min. Golf Alltrack 1.8 TSI jest seryjnie wyposażony w 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG), rozwija prędkość do 217 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 7,8 sekundy. Przy takich wartościach zadziwiająco niskie jest jego zużycie paliwa: 6,6 l/100 km (155 g/km CO2).

1.6 TDI o mocy 81 kW/110 KM. Silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem w Golfie Alltracku to modele z serii EA288. Zaprezentowane po raz pierwszy w aktualnym Golfie siódmej generacji, czterocylindrowe jednostki z systemem wtrysku Common Rail należą do najbardziej efektywnych silników na świecie. Mimo różnej pojemności i mocy, mają wspólne najważniejsze moduły, między innymi podzespoły wpływające na emisję spalin, jak układ wtryskowy, turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego wewnątrz modułu rury dolotowej. Zastosowany został także nowoczesny system recyrkulacji spalin. Kolejne rozwiązania techniczne to katalizator oksydacyjny, filtr cząstek stałych i katalizator zasobnikowy NOx. Najmniejszym z wysokoprężnych silników Golfa Alltracka jest TDI o pojemności 1598 cm3 i mocy 81 kW/110 KM, zużywający zaledwie 4,8 l/100 km (emisja CO2 124 g/km). Maksymalna moc jest dostępna między 3200 a 4000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 250 Nm – między 1500 a 3000 obr./min. Golf Alltrack 1.6 TDI z tym silnikiem i manualną skrzynią biegów przyspiesza do 100 km/h w 12,1 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 187 km/h.

2.0 TDI o mocy 150 KM. Kolejnym silnikiem w Golfie Alltracku jest TDI o pojemności 1968 cm3 i mocy 110 kW/150 KM, zużywający średnio tylko 4,9 l/100 km (127 g/km CO2). Wersja ta jest seryjnie łączona z manualną, 6-biegową przekładnią. Dwulitrowy TDI posiada dwa wałki wyrównujące, dzięki czemu pracuje wyjątkowo spokojnie. Maksymalną moc rozwija między 3500 a 4000 obr./min, już od 1750 obr./min oddaje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 340 Nm (do 3000 obr./min). Golf Alltrack 2.0 TDI rozwija prędkość 207 km/h i przyspiesza do 100 km/h w 8,9 sekundy.

2.0 TDI o mocy 184 KM. Z mocą 135 kW/184 KM (przy 3500 – 4000 obr./min) Golf Alltrack 2.0 TDI należy do najmocniejszych wysokoprężnych kombi w swojej klasie. Jego dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem wysyła już przy 1750 obr./min 380 Nm momentu obrotowego do seryjnej, 6-biegowej przekładni DSG. Wartość ta utrzymuje się na stałym poziomie do 3250 obr./min. Wartości mocy i momentu obrotowego oraz napęd na wszystkie koła nie tylko optymalizują właściwości terenowe, lecz także pozwalają na holowanie przyczepy o masie 2000 kg (z hamulcem, przy pochyleniu 12%).
Silnik TDI gwarantuje także sportowe osiągi: sprint do 100 km/h trwa 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 219 km/h. Golf Alltrack 2.0 TDI zużywa przy tym zaledwie 5,0 l/100 km (132 g/km CO2).

Volkswagen Golf Alltrack: zmiany zewnętrzne

Sylwetka. Podwyższone o 20 mm nadwozie Golfa Alltracka jest takie samo, jak w Golfie Variant, posiada jednak kilka charakterystycznych elementów. Patrząc z boku można natychmiast zauważyć czarne nakładki poszerzające nadkola, znajdujące swoją kontynuację nad progami i w dolnej części nowych zderzaków. Progi pokryte matowym, srebrnym lakierem są wysunięte na zewnątrz i pełnią jednocześnie funkcję ochronną. W oczy rzucają się także 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Valley, zaprojektowane specjalnie dla Volkswagenów w wersji Alltrack (lub opcjonalne, 18-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Canyon), srebrne obudowy lusterek zewnętrznych, logo „Alltrack” na błotnikach, chromowana, matowa listwa pod bocznymi szybami oraz anodowane, srebrne relingi dachowe.

Przód i tył nadwozia. Charakterystyczny przód nadwozia Golfa Alltracka wyróżnia wąska, poprzeczna listwa w osłonie chłodnicy w kolorze chromu z połyskiem, poprowadzona aż do reflektorów. Osłona chłodnicy o strukturze plastra miodu z chromowanym logo „Alltrack” ma kolor czarny matowy. Dolny wlot powietrza w zupełnie nowym zderzaku również przykryty jest kratką o strukturze plastra miodu. Kolejnym elementem charakterystycznym jest wyraźna poprzeczna listwa w kolorze srebrnym matowym, rozciągająca się przez całą szerokość zderzaka obejmując po bokach seryjne reflektory przeciwmgielne (ze zintegrowanymi światłami doświetlającymi zakręty). U dołu wyraźnie widoczna jest srebrna, matowa osłona podwozia. Również tylny zderzak z ciemnoczerwonymi światłami i srebrną osłoną podwozia ma formę zarezerwowaną tylko dla Golfa Alltracka. Wersję TSI 180 KM można rozpoznać po chromowanych końcówkach układu wydechowego, umieszczonych z prawej i lewej strony; wersje TDI mają jedną podwójną, chromowaną rurę wydechową z lewej strony.

Volkswagen Golf Alltrack: zmiany w wewnątrz

Ekskluzywne wyposażenie. Ze sportowo-terenowym charakterem Golfa Alltracka koresponduje doskonale wyposażone wnętrze. O jego stylu decydują na przykład takie elementy, jak kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą, specyficzna tapicerka z logo „Alltrack” na oparciach przednich foteli, aplikacje Dark Magnesium (na konsoli środkowej i tablicy rozdzielczej) oraz Track (na poszyciu drzwi), a także oświetlenie Ambiente w poszyciu drzwi. Do wyposażenia seryjnego należą również: automatyczna klimatyzacja Climatronic, diodowe lampki do czytania z przodu i z tyłu, oświetlenie w przestrzeni wokół nóg z przodu oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy. Kolejne przyciągające uwagę elementy to chromowana listwa z logo 4MOTION na pokrywie schowka w konsoli środkowej, listwy na progach przy przednich drzwiach ze stali nierdzewnej z logo Alltrack oraz chromowane aplikacje przy przełącznikach i przyciskach. Sportowy styl wprowadzają (opcjonalna) czarna podsufitka wraz z czarnym poszyciem górnej części słupków oraz pedały i podparcie pod lewą nogę ze stali nierdzewnej.

Volkswagen Golf Alltrack: bagażnik

Tak jak każdy Golf Variant, także nowy Golf Alltrack jest bardzo przestronny. Nawet z pięcioma dorosłymi pasażerami pojemność bagażnika wynosi 605 litrów (przy załadunku do oparcia tylnych siedzeń). Jeżeli przestrzeń bagażowa (szerokość w najwęższym miejscu: 1003 mm, wysokość w najniższym miejscu: 936 mm) zostanie powiększona do oparć przednich foteli, pojemność – przy załadunku po dach – wynosi 1620 litrów. Długość przestrzeni bagażowej do tylnej kanapy to 1055 mm, do oparć przednich foteli: 1831 mm.

Podłogę bagażnika można ustawić na różnych wysokościach lub bez problemu całkowicie wyjąć. Seryjną roletę przesłaniającą bagażnik, podobnie jak siatkę oddzielającą bagażnik od przestrzeni pasażerskiej, można schować pod podłogą, jeżeli jest niepotrzebna. Praktyczna jest funkcja zdalnego zwalniania blokady oparć tylnych siedzeń dzielonych w stosunku 60:40 oraz ich składania. Służy do tego dźwignia w bocznych ścianach bagażnika. Po jej zwolnieniu oparcia automatycznie pochylają się do przodu i tworzą prawie jedną płaszczyznę z podłogą bagażnika.

Źródło: materiały prasowe Volkswagen

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności