Premiera Alfy Romeo Giulia: napęd na tył i nawet 510 KM

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Alfa Romeo · Dodane: 24 czerwca 2015
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Najnowsza Alfa Romeo Giulia miała swój debiut w miejscowości Arese, położonej niedaleko Mediolanu. Giulia to długo wyczekiwana włoska limuzyna wyposażona w tylny napęd i bardzo mocne, nawet 510-konne silniki. Czy Alfa Romeo Giulia okaże się modelem przełomowym dla włoskiego producenta aut i pozwoli wyciągnąć markę na prostą? Trudno powiedzieć, jednak nowoczesna technologia w połączeniu z klasycznym układem napędowym dają ku temu sensowne powody.

Wybór 24 czerwca  2015 roku jako daty premiery Alfy Romeo Giuliety nie był przypadkowy. To właśnie dziś mija 105 lat istnienia marki Alfa Romeo. 24 czerwca 1910 roku w Mediolanie została założona A.L.F.A., czyli Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). Nowa Alfa ma idealnie łączyć przeszłość z przyszłością, a kluczem do tego zespolenia ma by efektywne połączenie klasycznych rozwiązań z najnowszą techniką.

Nową Giulię tworzyła elitarna grupa inżynierów, projektantów i stylistów, którzy znani są w Grupie FCA pod nazwą „Skunks”. Choć ma ona nieco zabawny wydźwięk w polskim języku, w rzeczywistości odnosi się do ludzi, których łączy wspólna miłość do Alfy Romeo i wyjątkowy sposób pojmowania samochodu, nie, jako „przydatnego środka transportu”, ale „mechanicznego dzieła”, wykraczającego poza zakres rzeczywistych potrzeb, by pokonywać granice i wejść do świata emocji. Mieli oni stworzyć nowoczesne auto, które dzierżyć będzie spuściznę swoich przodków, czerpiąc z nich to co najlepsze.

Nowe logo Alfy Romeo debiutuje w Giulii

Szacunek dla własnej historii widać m.in. w nowym logo Alfy Romeo (firmowanym przez Robilant Associati), które zadebiutowało poraz pierwszy właśnie w najnowszej Giulii.

„La meccanica delle emozioni” – mechanika emocji

Jest pięć elementów, dzięki którym Alfa Romeo stała się jednym z najbardziej pożądanych marek samochodowych na świecie: wyraźnie włoska stylistyka, nowoczesne i innowacyjne silniki, doskonałe rozłożenie wagi (50/50), wyjątkowe rozwiązania techniczne, najlepszy stosunek masy do mocy. Są to niezbędne składniki do stworzenia Alfy Romeo.

Alfa Romeo Giulia MY2015

Alfa Romeo Giulia MY2015

Wystarczy usiąść za kierownicą nowego modelu, aby zrozumieć, że wkraczamy w inny wymiar, w którym wszystko skupia się wokół kierowcy, jego emocji i chęci przeżywania radosnych chwil podczas jazdy. Jest to zasługa bezpośredniego układu kierowniczego, natychmiastowej reakcji na pedał przyspieszenia oraz szybkim zmianom biegów i skutecznego układu hamulcowego. Do cech tych należy dodać również wybór napędu tylnego lub 4×4, które nie jest tylko hołdem złożonym autentycznym korzeniom legendarnej Alfy Romeo, ale również rozwiązaniem technicznym, które zapewnia wysokie osiągi i dobrą zabawę.

W Alfie Romeo wszystko to kryje się pod hasłem „meccanica delle emozioni” (mechanika emocji). Jest to silny i wyrazisty przekaz rozpowszechniany na całym świecie, po włosku, składając hołd ojczyźnie, w której marka powstała ponad 100 lat temu. To legenda, która do dziś wyprowadza symbol Made in Italy na codziennie przemierzane drogi, na najsławniejsze tory wyścigowe oraz do serc milionów miłośników na całym świecie.

Alfa Romeo Giulia: włoskie linie nadwozia

Alfa Romeo powstaje z doskonałej równowagi pomiędzy spuścizną, szybkością i pięknem, dzięki której staje się najwyższym wyrazem włoskiego stylu w dziedzinie motoryzacji. Nowa Giulia nie stanowi tu oczywiście wyjątku, ponieważ skupia w sobie trzy charakterystyczne cechy włoskiej stylistyki: wyczucie proporcji, prostotę i dbałość o jakość wykończenia. To jest właśnie „skóra”, którą styliści Alfy Romeo z niesamowitą starannością ukształtowali na „mechanicznym szkielecie”.

Proporcje oparte są na architekturze technicznej całego samochodu: dla Alfy Romeo punktem odniesienia jest równowaga pomiędzy rozkładem mas na osie (50/50) oraz tylny napęd. Aby lepiej zbilansować masy, silnik oraz mechanika muszą być ułożone pomiędzy dwoma osiami. Stąd pomysł na projekt Giulii: bardzo krótkie zwisy, długa maska silnika oraz długie błotniki przednie, „cofnięta” kabina pasażerska „wsparta” na kołach napędowych oraz tylne, „muskularne” błotniki, optycznie sugerujące punkt, w którym moc przekazywana jest na jezdnię. Wszystko to przekłada się na wyjątkowo długi rozstaw osi – najdłuższy w swojej kategorii – zamknięty w jednym z najbardziej kompaktowych nadwozi. Z tych proporcji powstaje dynamiczna forma, jaką można wyczytać z elipsy, patrząc na plan z góry. Poza tym, zaokrąglone krawędzie oraz otulające słupki nadają samochodowi smukłości, tworząc kształt „kropli”, która przypomina jeden z najpiękniejszych aut wszech czasów: Giuliettę Sprint.

Drugi aspekt włoskiego stylu to prostota, za którą kryje się jeden z najbardziej złożonych w przemyśle, kreatywnych procesów: projektowanie samochodu. To właśnie styl ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję form oraz wyrafinowany włoski gust. To samo podejście przenika całą historię wzornictwa Alfy Romeo, które zawsze wyrażało się w czystych i wyrazistych liniach. Dlatego też nowa Alfa Romeo jest jednoznacznie identyfikowalna, a to dzięki kilku prostym cechom: linii wyżłobionej na bokach, która zaznacza drzwi i otacza klamki oraz – rzecz jasna – legendarnemu, charakterystycznemu trójkątnemu grillowi (Trilobo) na masce, być może najsławniejszym i najbardziej rozpoznawalnym logo w świecie motoryzacji.

Wreszcie, włoski styl charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów poprzez bryły. Końcowym rezultatem jest nowa Giulia o plastycznym kształcie, który przypomina dużego kota, uchwyconego tuż przed skokiem. Tę samą inspirację odnajdujemy we wewnętrzu samochodu, które jest czyste i proste i gdzie wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy, o czym świadczy chociażby zebranie wszystkich przycisków na małej kierownicy, zaprojektowanej tak, aby mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. To jednak nie wszystko. Miejsce kierowcy zostało „skrojone” tak jak materiał, z ukośnym tunelem, delikatnie pofalowaną deską rozdzielczą oraz oprzyrządowaniem ukierunkowanym na kierowcę; zostało „odszyte” tak jak ubranie, z niesamowitą starannością i z użyciem wysokiej jakości materiałów: włókna węglowego, drewna i materiałów miłych dla oka i przyjemnych w dotyku.

Nowoczesne i innowacyjne silniki.

Innym elementem, który wyróżnia prawdziwą Alfę Romeo, są nowoczesne i innowacyjne silniki. Z tego powodu, dla topowej wersji Quadifoglio postanowiono stworzyć jednostkę napędową wyjątkową pod względem technologii i osiągów, która stanie się nowym punktem odniesienia marki.

Mowa tu o turbodoładowanym silniku benzynowym z 6 cylindrami, opracowanym przez techników Ferrari, który rozwija moc 510 KM i zapewnia budzące entuzjazm osiągi: między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Nawiasem mówiąc, pomimo fantastycznej wartości mocy i momentu obrotowego, nowa jednostka napędowa jest zaskakująco ekonomiczna, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów. Oczywiście, tak jak wszystkie pozostałe silniki najnowszej generacji, i te benzynowe, jak i te wysokoprężne, 6-cylindrowy silnik Giulii wykonany jest w całości z aluminium, aby zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią, generując charakterystyczny dla Alfy Romeo dźwięk.

Doskonały rozkład masy.

Cechą charakterystyczną nowej Giulii jest przemyślane zarządzanie masami i materiałami, które umożliwiło doskonałe rozłożenie masy na osie w proporcji 50/50. Jest to cecha, która okazała się istotna dla przyjemności jazdy Alfą Romeo. Została uzyskana dzięki pracy zarówno nad układem samochodu, jak i umieszczeniu wszystkich najcięższych elementów w możliwie najbardziej centralnej pozycji.

Oprócz rozkładu masy, tak samo istotne dla optymalnej jazdy są zawieszenia. Na osi tylnej zastosowano rozwiązanie wielowahaczowe typu Multilink, które jednocześnie gwarantuje wysokie osiągi, przyjemność jazdy i komfort. Niezależne dwuwahaczowe zawieszenie osi przedniej to nowa konstrukcja, która optymalizuje „filtrowanie” nierówności, jednocześnie gwarantując szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Autorskie rozwiązanie zawieszenia Alfa Romeo, jest w stanie zapewnić wysokie przyspieszenia boczne w każdej sytuacji i przy każdej prędkości. Dzięki temu jazda nową Alfą Romeo Giulia jest zawsze naturalna i instynktowna, również dzięki najbardziej bezpośredniemu na rynku przełożeniu układu kierowniczego.

Wyjątkowe i ekskluzywne rozwiązania techniczne.

Zgodnie z kulturą techniczną Alfy Romeo, projekt, wykonanie oraz wybór materiałów na podwozie i zawieszenia muszą być zawsze doskonałe. W wyniku tego postanowiono, że elektronika powinna zostać wykorzystana tylko do spotęgowania doznań podczas jazdy, zapewnionych już zresztą przez doskonałą mechanikę.

Świadczą o tym ekskluzywne rozwiązania techniczne zastosowane w nowym samochodzie, takie jak na przykład technologia Torque Vectoring, która dzięki podwójnemu sprzęgłu pozwala tylnemu mechanizmowi różnicowemu odrębnie sterować momentem każdego z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności. Pozwala to prowadzić samochód bezpiecznie i zawsze bardzo przyjemnie, bez konieczności nagłych interwencji ze strony systemu kontroli stabilności. W nowej Alfie Romeo pojawia się również po raz pierwszy Integrated Brake System, innowacyjny system elektro-mechaniczny łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, który zapewnia natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania, jak również pozwala na optymalizację obciążeń.

Oprócz doskonałej wartości współczynnika Cx, perfekcyjnego zbalansowania sił na zakrętach oraz docisku aerodynamicznego, nowy model wyposażony jest w Active Aero Splitter, system przedni, który aktywnie zarządza dociskiem aerodynamicznym, zapewniając w ten sposób lepsze osiągi i przyczepność, nawet przy dużych prędkościach. Wszystkie te nowoczesne systemy są zarządzane przez Chassis Domain Control, „mózg” elektronicznego sterowania samochodu, który przydziela każdemu z nich precyzyjne zadanie, aby zoptymalizować osiągi i przyjemność jazdy.

Nie można również zapominać, że nowa Alfa Romeo Giulia oferuje unowocześniony selektor Alfa DNA, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu w oparciu o wybory dokonywane przez kierowcę: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo) i oczywiści Racing (w wersjach o wysokich osiągach).

W kabinie pasażerskiej nowy samochód oferuje najwyższy poziom jakości, bezpieczeństwa, wyposażenia i komfortu, a dodatkowo jeden, bardzo typowy dla Alfy Romeo element: centralne zorientowanie przyrządów i przycisków na kierowcę. Nieprzypadkowo wszystkie główne przyciski są wbudowane w kierownicę, jak w bolidzie Formuły 1, natomiast interfejs człowiek/samochód składa się z dwóch pokręteł, które prosto i łatwo regulują selekor Alfa DNA oraz system infotainment.

Alfa Romeo Giulia: świetny stosunek masy do mocy

Aby uzyskać doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący poniżej 3 kg/KM, nowa Giulia łączy świetne osiągi silnika z szerokim zastosowaniem ultralekkich materiałów we wszystkich częściach samochodu. Na przykład, użyto włókno węglowe na wał napędowy, maskę silnika i dach albo aluminium na silnik, hamulce, zawieszenia (w tym przednie punkty mocowania gniazd amortyzatorów oraz ramę przednią i tylną) oraz wiele elementów karoserii, takich jak drzwi i błotniki. Poza tym, belka poprzeczna tylna wykonana jest z kompozytu aluminium i tworzywa.

W celu zmniejszenia masy całkowitej, dopracowano również układ hamulcowy, wprowadzając aluminiowe elementy oraz tarcze węglowo-ceramiczne, natomiast siedzenia mają konstrukcję wykonaną z włókna węglowego. Pomimo optymalizacji mas, samochód może się pochwalić najlepszą w swojej kategorii sztywnością skrętną, zapewniając w ten sposób ponadczasową jakość, komfort akustyczny oraz poręczność również w przypadku ekstremalnych naprężeń.

Źródło: materiały prasowe Alfa Romeo

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności