Jak wygląda kierownica wyścigowego bolidu?

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Porsche · Dodane: 14 maja 2016
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Jak wygląda kierownica wyścigowego samochodu Porsche 919? Ile przycisków musi obsługiwać kierowca w trakcie wyścigu? Z jakich materiałów wykonana jest kierownica bolidu? Jakie funkcje samochodu obsługuje kierowca za pomocą kierownicy?

Ręce, nogi, odwaga, doświadczenie i instynkt – oto co wykorzystują kierowcy Porsche 919 podczas zmagań w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC). Praca stóp odgrywa tu kluczową rolę, ale znacznie bardziej skomplikowana jest praca rąk: w trakcie wyścigu kierowca trzyma w dłoniach miniaturowy komputer. Wybór właściwego kierunku jazdy należy do jego najprostszych zadań. By obsłużyć wszystkie funkcje najbardziej skomplikowanego samochodu wyścigowego, do dyspozycji są łącznie 24 przyciski i przełączniki na kierownicy oraz 6 manetek w jej tylnej części. W sezonie 2016 rozmieszczenie wszystkich instrumentów zostało starannie zmodyfikowane we współpracy z kierowcami – tak, aby mogli oni bezbłędnie prowadzić prototyp nawet przy 340 km/h, bo takie prędkości prototypy osiągają w wyścigu 24h Le Mans. Niektóre elementy przeniesiono na deskę rozdzielczą, ponieważ na kierownicy nie starczyło już na nie miejsca.

kierownica Porsche 919 Hybrid WEC 2016

Kierownica Porsche 919 Hybrid WEC

Najczęściej używane klawisze znalazły się w górnych częściach uchwytów, aby można było je łatwo wciskać kciukiem. Niebieski przycisk z prawej strony jest używany niemal bez przerwy – służy do „migania” światłami. W ten sposób kierowcy najszybszych prototypów ostrzegają tych w wolniejszych pojazdach, że będą wyprzedzać. Jednokrotne wciśnięcie guzika powoduje trzykrotne mignięcie lamp. Ponieważ w świetle dziennym sygnały świetlne są trudniej dostrzegalne, kierowca trzyma na nim swój kciuk niemal przez cały czas.

Zobacz: Porsche 919 Hybrid WEC

Czerwony przycisk w lewym uchwycie jest używany nie mniej intensywnie – to tzw. „doładowanie”, czyli dodatkowa siła napędowa z jednostki elektrycznej. Funkcja ta przydaje się podczas wyprzedzania, ale kierowca musi racjonalnie wykorzystywać swój zapas energii. Jego miarą jest jedno okrążenie Le Mans, na które przypada „dawka” 8 MJ. Gdy tor jest krótszy, limit zostaje proporcjonalnie pomniejszony. Przykładowo, jeśli część energii kierowca wykorzysta, aby wydostać się z tłumu samochodów, jej ilość dostępna do końca danego okrążenia odpowiednio się zmniejszy.

Porsche 919 Hybrid Shanghaj 2015

Porsche 919 Hybrid Shanghaj 2015

Obrotowe przełączniki u dołu (TC/CON i TC R) służą do wstępnego ustawiania kontroli trakcji. W celu zmiany różnych ustawień silnika i napędu hybrydowego kierowca sięga do przycisków u góry: żółtych TF- i TF+ oraz niebieskich MI- i MI+. Poniżej umieszczono różowe klawisze + i -, pozwalające modyfikować balans hamowania (BR) pomiędzy przednią a tylną osią.

Zobacz: Wyścigi WEC – Porsche 919 Hybrid wygrywa na Fuji Speedway

Zielony przycisk z lewej strony służy do sterowania radiem (RAD), a tym z prawej kierowca potwierdza, że przeprowadził zmiany ustawień zgodnie z otrzymanym przez radio komunikatem. Wielokierunkowa telemetria jest tu zabroniona – inżynierowie nie mogą aktywnie interweniować, mogą jedynie przekazywać informacje kierowcy i polecenia na bazie danych, które otrzymują. Za pośrednictwem pomarańczowych klawiszy kierowca obsługuje butelkę z napojem (lewy, DRINK) i uruchamia tryb żeglowania (prawy, SAIL), pomagający oszczędzać paliwo podczas toczenia się bez udziału silnika spalinowego.

kierownica Porsche 919 Hybrid WEC 2016

Czerwony przycisk w lewym uchwycie to tzw. „doładowanie”, czyli dodatkowe 8 MJ energii elektrycznej

Oznaczony złotym kolorem przycisk PIT z lewej strony uruchamia ogranicznik prędkości w alei serwisowej (60 km/h). Jego odpowiednik z prawej strony – FCY – służy do włączania ogranicznika w fazie neutralizacji (żółta flaga na całym torze), gdy wszystkie samochody muszą poruszać się z prędkością 80 km/h.

Zobacz: Jak zbudowany jest samochód rajdowy? Skoda Fabia R5

Umieszczony pośrodku obrotowy przełącznik z dopiskiem MULTI współpracuje z dwoma pokrętłami w górnych narożnikach kierownicy. Kiedy, przykładowo, inżynier wyścigowy prosi kierowcę o uruchomienie ustawienia „Alpha 21”, kierowca ustawia przełącznik w pozycji A, lewym, czerwonym pokrętłem wybiera cyfrę 2, prawym, ciemnozielonym – cyfrę 1, a następnie potwierdza całość przyciskiem OK. Kombinacje te służą do aktywacji programów zarządzających pracą silnika i układu zasilania. Zielony przełącznik obrotowy (RECUP) odpowiada za obsługę systemu odzyskiwania energii.

Porsche 919 Hybrid WEC

Porsche 919 Hybrid WEC

Na samym dole znajduje się włącznik jednostki spalinowej (Start/Kill). Dwa pokrętła w połowie wysokości kierownicy pozwalają dozować ilość energii w trybie doładowania (B – złote pokrętło z lewej) i wybierać strategię dla silnika spalinowego (S – niebieskie pokrętło po prawej). Aby instrumenty były bardziej czytelne po zmroku, ich oznaczenia są fluorescencyjne i reagują na światło lampy UV zlokalizowanej nad kaskiem kierowcy.

Zobacz: Nowoczesne opony do zabytkowych i klasycznych Porsche

Kierownicę 919 Hybrid wykonano z włókna węglowego, a jej „wieniec” pokryto antypoślizgowym materiałem gumowym. Dzięki zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierowca może skręcać koła bez wysiłku nawet mimo stosunkowo wąskiego rozstawu uchwytów. Podczas jazdy palce kierowcy trafiają na sześć umieszczonych z tyłu manetek. Środkowe służą do zmiany biegów (prawa załącza wyższe przełożenie, lewa redukuje), a te zlokalizowane najniżej – do obsługi sprzęgła. Manetki na górze aktywują funkcję „doładowania” – ich działanie dubluje się z przyciskiem na kierownicy, tak aby kierowca mógł wybrać wygodniejszy dla siebie sposób obsługi.

Porsche 919 Hybrid WEC

Porsche 919 Hybrid WEC

Kierownica prototypu nie może być większa, nie zdoła też w ergonomiczny sposób pomieścić dodatkowych przycisków. Z tego względu niektóre funkcje prototypu obsługuje się teraz instrumentami na tablicy rozdzielczej. Należy do nich: przyciemnianie wyświetlacza podczas jazdy po zmroku, regulacja szybkości pracy wycieraczek oraz ustawienie głośności radia. Na desce zlokalizowano też przycisk N, przełączający skrzynię biegów na bieg jałowy.

Zobacz: Dlaczego licznik w samochodzie zawyża prędkość?

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz

Aktualności