REKLAMA

Test Cupra Leon VZ CUP

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 19 lipca 2024
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Cupra Leon VZ doczekał się wersji CUP. Z technicznego punktu widzenia różnic prawie nie ma,  ale jest kilka detali nadających mu jeszcze więcej sportowego charakteru. Bo co jak co, ale mocy mu nie brakuje, a osiągi ma naprawdę dobre. Tylko czy nie lepiej od razu wybrać mocniejszego Formentora VZ z napędem 4×4?

Odkąd polska policja otrzymała sportowe Leony VZ, odtąd czekałem na moment by sprawdzić, co tak naprawdę potrafi ten hiszpański hot hatch. W końcu nadarzyła się ku temu nie lada okazja, bo do parku prasowego zawitała jego jeszcze bardziej sportowa wersja CUP. Kubełkowe fotele z włókna węgłowego testowane przez kierowców wyścigowych Jordiego Gené oraz Mattiasa Ekströma, sportowe hamulce Brembo, aktywny układ wydechowy i nadwozie ubogacone lotką z karbonu za bagatela 3300 zł. W połączeniu z matowym lakierem i diabolicznym logiem ten samochód budzi w człowieku złowieszcze instynkty. I niestety kusi do złego.

Cupra Leon VZ Cup – silnik 2.0 TSI

Dwulitrowy motor z serii TSI to diabeł wcielony – generuje moc 300 KM, 420 Nm momentu obrotowego, a cały potencjał przekazuje na przednie koła poprzez elektromechaniczną szperę. Jego złowrogie brzmienie podkręca aktywny układ wydechowy, wspierany w kabinie przez cyfrowe podbicie dźwięku. Wystarczy włączyć tryb Cupra i mocniej wcisnąć gaz w podłogę,  by poczuć ogromną energię jaka w nim drzemie. Motor kipi temperamentem od 2500 obr./min, zajadle wkręca się na obroty powyżej 3500 obr./min, a od 4500 obr./min zaczyna syczeć, grzmieć i szumieć, jakby zamierzał wyrwać się spod maski.

Na zewnątrz sportowe brzmienie poprawia aktywny układ wydechowy. Karbonowy spojler na klapie bagażnika kosztuje ponad 3000 zł. 

Choć na śliskiej nawierzchni pojawiają się spore problemy z trakcją, a szpera walczy, aby jak najmniej pary poszło w gwizdek, to gdy przednie koła złapią choć trochę przyczepności, z impetem wyrywają Leona do przodu. Ale wystarczy włączyć tryb Comfort (lub ukryty ECO), aby zdusić do cna diabelski instynkt tego napędu. Przekładnia DSG niechętnie wtedy redukuje biegi, pedał gazu opornie wchodzi w podłogę, a groźne brzmienie prawie zupełnie zanika. Jednym słowem, cała magia znika.

Cupra Leon VZ Cup – zmierzone osiągi i zużycie paliwa

Subiektywne odczucia z jazd, potwierdzają nasze pomiary na profesjonalnej aparaturze. Dzięki świetnej procedurze startu, Cupra Leon VZ Cup powtarzalnie przyspiesza 0-100 km/h w 5,7 s czyli dokładnie tak samo szybko, jak obiecuje to producent. A nie jest to wcale oczywiste w przypadku przednionapędowych hot hatchy, bo dla Focusa ST osiągnięcie katalogowego czasu przyspieszenia jest wręcz nierealne.

Pomiar osiągów (nawierzchnia sucha temperatura 32° C, opony letnie)
Leon Cupra VZ CUP 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 5,7 s 7,5 s 9,4 s 11,8 s 14,9 s 18,9 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 13,9 s (174,3 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 34,5 m

Zobacz: Test Ford Focus ST 2.3 EcoBoost Facelifting

Ale prawdziwy kunszt Leon VZ Cup ukazuje podczas sprintu 0-200 km/h, który zajmuje mu zaledwie 18,9 s. Dla porównania 310-konny Formentor VZ z napędem 4×4, choć rozpędza się 0-100 km/h w 4,8 s, to 0-200 km/h przyspiesza w 19,0 s (czyli 100-200 km/h dłużej o sekundę). Na dodatek w sprincie 0-200 km/h Leon VZ Cup nie daje też żadnych szans Focusowi ST (24,2 s), będąc też szybszym od Hyundaia i30 N Fastback Performance (19,5 s). Często porównywana z nim, również przednionapędowa, Skoda Octavia RS także nie mam z nim szans (22,4 s). Różnica w mocy i przekładnia DSG z wydajną procedurą startową (DQ381) robią swoje.

Trudno o drugie, tak oszczędne auto w klasie hot hatchy. Nawet w godzinach szczytu spokojnie można zmieścić się w 9 litrach benzyny na 100 km. 

Ciekawostką dla przeciętnego Kowalskiego może być fakt, że taki sportowy Leon VZ Cup nie jest specjalnie paliwożerny. To znaczy jest, kiedy korzysta się z każdego mechanicznego konia, za którego zapłacono w salonie, ale przy przepisowej jeździe, zużycie paliwa jest bardzo rozsądne. W mieście, pokroju Warszawy, zużycie paliwa można spokojnie utrzymać w 9 l/100 km i to nawet w godzinach szczytu. Na trasie też nie można narzekać.

Na drodze ekspresowej sportowy Leon VZ CUP jest dużo oszczędniejszy niż 1-litrowy SUV MG ZS, mający prawie 3  razy mniejszą moc. 

Podczas jazdy drogą ekspresową ze średnią prędkością 121 km/h (non stop) średnie spalanie wyniosło 7,2 l/100 km. To mniej niż uzyskuje większość hybrydowych SUV-ów. Z kolei na autostradzie, jadąc bez przerwy licznikowe 142 km/h, uzyskaliśmy zużycie paliwa równe 8,8 l/100 km. To o 2 litry mniej niż Cupra Formentor VZ. Skąd taka różnica? Przede wszystkim z uwagi na małe straty w przeniesieniu napędu na przednią oś, niższą masę i przede wszystkim niższy opór powietrza. Swoją drogą hybrydowy Hyundai Tucson przy takiej autostradowej prędkości potrzebuje 11,0 l benzyny na 100 km, a Focus ST … 10,9 l/100 km.

Cupra Leon VZ Cup – prowadzenie i hamulce

Na drodze Leona VZ Cup przekonuje do siebie stabilnością i łatwością utrzymywania zadanego kierunku jazdy niezależnie od szybkości. Nie jest może tak finezyjny i lekki w prowadzeniu jak włoska Alfa Romeo Giulia, a przedni napęd ma swoje limity w zakręcie, ale swoje potrafi. Wciskając mu gaz w szczycie zakrętu szpera zaczyna mocno pracować, a auto wgryza się do wewnętrznej przecząc niejako sile odśrodkowej i intensywnie zacieśniając winkiel.

Adaptacyjne zawieszenie dobrze spisuje na co dzień. Auto nie męczy, a przy tym stabilnie zachowuje się nawet przy szybkiej jeździe w zakrętach. 

Nie robi tego aż tak mocno, jak Ford Focus ST, ale bez szpery e-LSD, nie byłoby nawet ułamka frajdy, jaką Cupra potrafi dać kierowcy. Na dodatek Leon nieźle radzi sobie z nierównościami, o ile aktywny jest tryb Comfort. W ustawieniu Sport i Cupra, auto zaczyna podskakiwać i wzbudzać u pasażerów objawy choroby lokomocyjnej.

Hamulce Brembo to obowiązkowy element, jaki należy domówić do Leona VZ. Spisują się dużo lepiej od standardowych, bo wolniej się przegrzewają.

Świetnie wrażenie, a przy tym równie dobre wyniki hamowania, zapewniają opcjonalne hamulce Brembo. Przednie tarcze opracowane przez włoską firmę mają średnicę aż 370 mm, czyli o 30 mm więcej niż standardowe w wersji VZ, i obsługiwane są przez 4-tłoczkowe zaciski. Hamulce działają w sposób bardzo zdecydowany, ale łatwo dozować siłę z jaką uwalniaja swoją moc, mimo że skok pedału jest nieduży. Co najważniejsze, droga hamowania ze 100 km/h to 34,5 m czyli nawet minimalnie lepiej niż w przypadku Hyundaia i30 N czy torowej wersji Focusa ST Track Pack.

Cupra Leon VZ Cup – wnętrze

Wnętrze Cupry Leona VZ Cup jest prawie identyczne, jak w słabszych wersjach tego modelu. Brakuje analogowych przycisków i pokręteł do klimatyzacji, które zastąpiły niewygodne panele dotykowe, pokrętło regulacji głośności audio na kierownicy działa bardzo powolnie, a niektóre plastiki potrafią skrzypieć na nierównościach.

Rewelacyjne „kubełki” nie męczą na trasie, kierownica ma funkcjonalne przyciski, a kokpit niezłe materiały. Za mało jest za to analogowych klawiszy i pokręteł, a plastiki np. drzwi potrafią skrzypieć. 

Jest za to naprawdę sporo miejsca dla pasażerów w obu rzędach siedzeń (więcej niż w VW Golfie, spore zaskoczenie), multimedia choć nieco momentami powolne, mają rozbudowane możliwości i niezłe ekrany, pozycja za kierownicą jest wręcz książkowa, a tylna kanapa ma wygodne siedzisko. Do tego nie brakuje dobrych jakościowo materiałów, zwłaszcza w górnej części kokpitu. Co najważniejsze, wersja CUP ma też kilka sportowych smaczków.

Zobacz: Test Cupra Formentor VZ5

Karbonowe siedzenia kubełkowe, choć kosztują krocie, wybornie trzymają na zakrętach, sportowa kierownica dobrze leży w dłoniach i ma dwa przyciski do sterowania układem napędowym, a na środku tunelu zamiast startera silnika, jest wyłącznik kontroli trakcji i systemu ESP. Całość okraszona jest czarną skórą o ciekawym tapicerowaniu i przeszyta złotą nicią, która nadaje charakterystycznego klimatu.

Cupra Leon VZ Cup – cena i wyposażenie

Leon VZ w wersji CUP kosztuje niemało. Cena zaczyna się od 212 500 zł, a do tego trzeba doliczyć kilka kosztownych dodatków. Sam matowy lakier to 9 512 zł, dach panoramiczny 5 136 zł, opcjonalne hamulce Brembo wraz większymi kołami i systemem audio Beats 13 576 zł. Ale nawet ze wszystkimi dodatkami cena nie przekroczy 250 tys. zł. Dużo? Bardzo. Ale na tle obecnej sytuacji rynkowej, to cena nie rzuca na kolana. Tyle kosztuje auto kompaktowe z napędem hybrydowym np. Peugeot 308 Hybrid, który nie dość, że mniejszy to nie oferuje w zasadzie żadnych sportowych emocji. Bezpośredniej konkurencji prawie już nie ma, bo Hyundai zrezygnowała ze spalinowych N-ek, Focus ST znika z rynku, Megane RS już zniknął, a Honda Civic Type-R nie dość,że jest limitowana, to nie ma nawet w opcji automatu. Co za czasy…

Zobacz: Test Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Test Cupra Leon VZ CUP

Ocena

91 %
Opinia autora: "Szybszy niż można przypuszczać. Choć na starcie brakuje mu czasem trakcji, zadziwia łatwością w osiąganiu autostradowych prędkości i szybkością w ich wytracaniu. Trochę zbyt ułożony w trakcie jazdy po zakrętach, daje jednak poczucie stabilności. Całkiem przestronny i wygodny na co dzień, rozczarowuje nieco jakością montażu. Mimo wszystko żal nie spróbować, by poczuć jego moc, przy jednocześnie niewielkim zużyciu paliwa. "
świetne osiągi, niskie zużycie paliwa, wzorowa procedura startowa, porządne hamulce, dobrze działająca szpera, pewne prowadzenie, przyjemne brzmienie silnika w kabinie, świetne fotele kubełkowe,
trochę za cichy wydech jak na wersję CUP, podsterowność na śliskiej nawierzchni, trzeszczące plastiki w kabinie, ograniczona liczba przycisków w kabinie, mały kufer

Cena

245 000 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Cupra
Model:
Leon VZ Cup
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
212 500 zł
Ocena samochodu:
91 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,7 s
Prędkość maksymalna:
250 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
6,7 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
poprzeczne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
cm3
Oznaczenie silnika:
DNFC
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
300 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
300 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
5300 – 6500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
400 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
2000 - 5200 obr./min
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa
Liczba biegów:
7
Rodzaj napędu:
przedni
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
tak

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
hatchback
Rozstaw osi:
2683 mm
Długość nadwozia:
4398 mm
Szerokość nadwozia:
1799 mm
Wysokość nadwozia:
1442 mm
Prześwit:
mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
Masa własna:
1490 kg
Ładowność:
470 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
380 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
620 l
Pojemność zbiornika paliwa:
50 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane i nawiercane
Tylne hamulce:
tarcze wentylowane
Średnica przednich hamulców:
370 mm
Średnica tylnych hamulców:
310 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
11,2 m
Opony:

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
8,8 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
7,1 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
8,0 l/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
2600 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h:
5,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
18,9 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
3,0 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
13,0 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
13,9 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
34,5 m

3
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
ANDREDaily Driverwww Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ANDRE
Gość
ANDRE

Jeśli chodzi o osiągi to ten Leon wygląda sporo lepiej od Focusa ST. Czy do zwykłej jazdy, miasto, trasa (nigdy na tor) jest w czymś lepszy od Focusa ST? Focus ST ma najlepszą teraz cenę (promocja) i jest znany ze świetnego zawieszenia i trzymania się drogi. Czy poza osiągami i spalaniem ten Leon ma jakieś przewagi nad Focusem ST?

www
Gość
www

Czy oprócz 100-200 i spalania ma jakieś przewagi nad i30N, szczególnie jeżeli chodzi o przyjemność z jazdy?