REKLAMA

Test Mercedes GLC Coupe 300e

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 8 marca 2024
Zobacz także:
Nasza opinia » Galeria »

Gdy na test trafia do nas takie auto jak Mercedes GLC Coupe to można być pewnym, że pokażemy Wam coś, czego w innych autach nie spotkacie. Albo będą to osiągi, albo innowacyjne wyposażenie, albo nietuzinkowy napęd. W przypadku GLC Coupe 300e jest to swoista mieszanka tych pojęć, ale mimo tego, nie jest to auto dla każdego. I nie chodzi tu wyłącznie o cenę.

Mercedes GLC to najchętniej wybierany w Polsce model niemieckiego koncernu. Choć kosztuje sporo, to Polacy wyjątkowo mocno sobie go upodobali. Test GLC w wersji Coupe 300e był dla nas okazją, żeby pokazać Wam, jak zaawansowany technicznie jest to samochód i dlaczego kosztuje tak dużo na tle SUV-ów popularnych marek. I choć auto robi ogromne wrażenie swoim podwoziem i innowacyjnym wnętrzem, to w pełni docenią ten samochód nieliczni. Dlaczego? Bo wersja 300e jest specyficzna.

Mercedes GLC Coupe 300e – silnik

Przede wszystkim należy wiedzieć, że Mercedes GLC Coupe 300e (C254) to hybryda plug-in, zatem wymaga ładowania z gniazdka. Jest szybka i potrafi być oszczędna, o ile wiemy jak korzystać z tego specyficznego napędu. Bazę stanowi dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 204 KM, którego pracę wspiera 136-konny motor elektryczny, zasilany baterią o pojemności aż 31,2 kWh.

W gamie GLC dominują 2-litrowe silniki. Wersja 300e ma dodatkowo motor elektryczny i możliwość ładowania dużej baterii za pomocą prądu stałego o mocy do 20 kW. Po przełączeniu w tryb elektryczny, zimą auto pokona przynajmniej 75 km na jednym ładowaniu. 

Auto rozpędza się 0-100 km//h w 6,7 s, maksymalnie do 220 km/h, a na samym silniku elektrycznym pojedzie nawet 140 km/h. Do tego średnio ma zużywać tylko 0,5 l/100 km (pół litra!), a na samym prądzie pokona nawet 121 km. W warunkach zimowej aury aż tak dobrze nie jest, ale wyniki jakie uzyskaliśmy podczas pomiarów są interesujące.

Mercedes GLC Coupe 300e – zmierzone osiągi

Ten 313-konny SUV, ważący ponad 2,3 tony, według naszych pomiarów przyspiesza 0-100 km/h w 6,7 s, do 160 km/h w 16,6 s, a 0-200 km/h w 28,7 s. I to na oponach zimowych. A to oznacza, że mimo ogromnej masy jest równie szybki co np. 3-silnikowy DS 7. Co ważne, niezależnie od stopnia naładowania akumulatora, napęd jest zawsze przenoszony na cztery koła, z preferencją tylnych, co zapewnia świetną trakcję nawet przy pustej baterii.

Pomiar osiągów (nawierzchnia mokra, temperatura 0° C, opony zimowe)
Mercedes GLC Coupe 300e 100 km/h 120 km/h 140 km/h 160 km/h 180 km/h 200 km/h
Przyspieszenie od 0 do … 6,7 s 9,4 s 12,5 s 16,6 s 21,9 s 28,7 s
Pokonanie 402 m ze startu zatrzymanego 14,8 s (152,2 km/h)
Droga hamowania 100-0 km/h 44,7 m

Zobacz: Test Alfa Romeo Stelvio Veloce Q4

Po jej rozładowaniu co prawda tracimy cześć wigoru auta, ale przy ruszaniu poziom naładowania baterii zawsze pozwala na osiągnięcie katalogowego czasu przyspieszenia. Co najbardziej chyba nas zaskoczyło w tym napędzie, dwulitrowy motor zadziwiająco dobrze brzmi na zewnątrz, z racji sportowego układu wydechowego.

Mercedes GLC Coupe 300e – zużycie paliwa

Zużycie paliwa i energii to ogólnie ciekawy temat w GLC Coupe 300e. Zimą, mając pełną baterię, udało się nam pokonać 75 km  przy temperaturze -3 stopni C, jeżdżąc tylko na energii elektrycznej. Zatem do pracy, można nim jeździć jak zwykłym elektrykiem. Tym bardziej, że GLC 300e można ładować prądem stałym DC o mocy aż 20 kW, czyli baterię można naładować w ok. 1,5 godziny na szybkiej ładowarce albo w niecałe 3 godziny na domowym wallboxie (AC 11 kW).

Ujemna temperatura, powrót z Warszawy w godzinach popołudniowego szczytu i dzięki pełnej baterii spalanie wyniosło 1,2 l/100 km. Zostało jednak tylko 3 km zasięgu na baterii. 

Korzystając z napędu hybrydowego, zużycie paliwa w mieście wyniosło 1,2 l/100 km, a po rozładowaniu baterii w największych korkach wzrosło do 9,7 l/100 km. Średnio było to 4,5 l/100 km.

Zanim doładowaliśmy 3/4 baterii, jeździliśmy po mieście z pustym akumulatorem. Efekt? Spalanie przekroczyło 12 l/100 km. 

Trzeba jednak mieć na uwadze, że jeśli korki nie są duże, a bateria pusta, to paradoksalnie rośnie spalanie, bo Mercedes lubi pełzać w korkach na energii elektrycznej. Bez tego spalanie rośnie do prawie 13 l/100 km. Rozrzut w zużyciu paliwa jest zatem potężny. Jeśli nie masz możliwości ładowania auta na co dzień w domu, to wybór hybrydy nie jest dobrym pomysłem.

Mercedes GLC Coupe 300e – prowadzenie

Jednak bardziej niż napęd, zaimponowało nam podwozie Mercedesa. Z jednej strony pneumatyczne zawieszenie, z regulacją wysokości prześwitu w zależności wybranego trybu jazdy, przyjemnie wybiera większość nierówności, akcentując mocniej tylko te największe.

Wersja Coupe wygląda dynamicznie i tak się też prowadzi. Hamulce? Ogromne. Przednie tarcze mają średnicę 360 a tylne 370 mm! Testy na mokrej nawierzchni nie dają jednak pełnego obrazu ich skuteczności.

Z drugiej kompensuje ruchy nadwozia w zakrętach, chociaż oczywiście nie na tyle, aby kierowca mógł zapomnieć, że prowadzi wysokiego SUV-a. Ale to, co wyczynia system czterech kół skrętnych wprawia w osłupienie. Na co dzień Mercedesem manewruje się tak łatwo, jak miejskim crossoverem z uwagi na niewielką średnicę zawracania, ale prawdziwy popis daje on podczas szybkiej jazdy.

Żaden inny SUV, poza Alfą Romeo Stelvio, nie dał nam tyle przyjemności z jazdy po zakrętach co GLC Coupe. Owszem, masa jest odczuwalna, ale  umiejętne operowanie gazem w zakręcie, pozwala przejść z podsterowności w bardzo mocną nadsterowność. 

Szybka reakcja na ruchy kierownicą, nadsterowna charakterystyka pracy napędu (rozdział momentu obrotowego na osie 31:69) i skrętna tylna oś  – wszystko, aby ograniczyć do minimum podsterowność. To co dzieje się z autem, gdy za szybko wchodzi ono w zakręt jest nietypowe. Mimo ogromnej wagi auta, tylna oś skrętna jest w stanie wymusić skręt pojazdu nawet wtedy, gdy kierowca ma wrażenie, że sytuacja jest już nie do odratowania, bo przesadził on z prędkością. Łatwość z jaką Mercedes zacieśnia tor jazdy jest przedziwna, bo z początku masa pojazdu przeraża, a kierowca jest przekonany, że zakręt jest za ciasny. Ale wystarczy dokręcić kierownicę i dodać gazu w szczycie winkla, aby zobaczyć co to auto potrafi. Rewelacja.

Mercedes GLC Coupe 300e – wnętrze

Ale nawet jeśli nigdy nie przekroczysz prędkości 60 km/h, a w zakrętach będzie się „turlał”, to nie będziesz miał wątpliwości, że prowadzisz auto klasy wyższej. I nie chodzi wcale o imponujący system muzyczny Burmester 3D, fotele kinetyczne z wentylacją, obszyte skórą boczki drzwi i deskę rozdzielczą. Nie chodzi nawet o efektowne oświetlenie ambientowe kabiny czy zaawansowane kamery 360 stopni. Po prostu po zajęciu miejsca za kierownicą GLC Coupe poczujesz, że auto stale czuwa i pomaga Ci w jeździe.

Skóra pokrywa całą górną cześć kokpitu, boczki drzwi i tunel środkowy. Ekrany prezentują się mało spójnie, ale ich jakość jest bardzo dobra. Świetna kierownica. 

Gdy dojeżdżając do skrzyżowania za blisko podjedziesz do sygnalizatora, Mercedes pokaże Ci go na ekranie systemu multimedialnego, abyś nie musiał schylać głowy. Jeśli korzystasz z nawigacji i nie jesteś pewny który pas masz zająć, Mercedes włączy kamerę i wskaże Ci ten właściwy.

Zobacz: Test Alfa Romeo Giulia Competizione

A kiedy nie masz wolnej ręki, albo nie możesz znaleźć konkretnej funkcji w samochodzie, możesz wydać mu polecenie głosowe (po polsku), aby uruchomić jakąś funkcję (ogrzewanie fotela, ustawienie temperatury w kabinie itd.), bądź odnaleźć trasę dojazdu do celu. Nawet nocą ten samochód stale Cię wspiera mając jedne z najlepiej działających matrycowych reflektorów.

O jakość powietrza w kabinie dba specjalny system jego oczyszczania. Więcej o nim na filmie tutaj

O tym, że GLC Coupe jest dobrze wyciszony, wykończony i spasowany nie trzeba wspominać. Podobnie jak o wzorowym komforcie jaki oferują fotele. Owszem, ideałów nie ma, bo błyszczące plastiki zbierają kurz i się łatwo rysują, a przyciski sterowania fotelami irytują brakiem wyczuwalnego skoku, ale to są drobiazgi. Najwięcej przyzwyczajenia wymaga niewielka ilość fizycznych przycisków, bo obsługa dotykowego ekranu jest zbyt angażująca. Na szczęście, większość funkcji można obsługiwać głosowo i tym się Mercedes broni.

No i jeszcze jedno – niewielki bagażnik. Niestety, ale ogromna bateria wymusiła ograniczenie pojemności kufra z 545 do 390 l. I choć jest on całkiem ustawny, to jednak na dłuższe trasy trochę za mały. A szkoda, bo nawet na tylnej kanapie, mimo opadającej linii dachu, miejsca wystarczy także dla osób mierzących 185 cm wzrostu.

Mercedes GLC Coupe 300e – cena

Wierz lub nie, ale z Mercedesa GLC Coupe ciężko się wysiada. To auto dla nielicznych i to nie tylko z powodu hybrydowego napędu. Przede wszystkim GLC Coupe swoje kosztuje. Ponad 500 tys. zł to naprawdę ogromna kwota, ale w tym przypadku raczej nie spotkasz się z pytaniem – „I za co to się płaci?”.

Poziom wyposażenia i innowacji technicznych jest widoczny na każdym kroku, a na co dzień cieszy komfort jazdy i dynamika prowadzenia. Pytanie tylko, czy klientowi potrzebna jest taka hybryda, która kosztem niższego zużycia paliwa będzie mniej pakowna? To już pytanie, jakie każdy nabywca musi sobie sam zadać.

Zobacz: Test Cupra Formentor VZ5

Test Mercedes GLC Coupe 300e

Ocena

89 %
Opinia autora: "We wprawnych rękach zadziwia zwinnością w zakrętach i szybkością na prostej. Obdarowany rewelacyjnym napędem na obie osie, pozwala bezpiecznie uwalniać osiągi nawet na śliskiej nawierzchni. Co prawda hybrydowe działanie hamulców irytuje z początku, podobnie jak obsługa dotykowych ekranów, ale komfort jazdy, poziom wyposażenia i poczucie zaufania do samochodu wynagradzają ogromną cenę. Szkoda, że aby cieszyć się nim, trzeba go stale ładować. "
świetne prowadzenie na suchym, bardzo dobre osiągi, porządny napęd 4x4, bardzo dobrze dobrana siła wspomagania, doskonałe materiały wykończeniowe, niezłe wyciszenie kabiny, niskie zużycie paliwa w mieście, tryb w pełni elektryczny
hamulce działające dwuetapowo, mały bagażnik, duże zużycie paliwa przy rozładowanej baterii oraz w trasie, mało przycisków analogowych, cena

Cena

509 000 PLN

Dane podstawowe

Marka:
Mercedes
Model:
GLC Coupe 300e
Rok produkcji:
2023
Cena samochodu:
364668 zł
Ocena samochodu:
89 %
Test zderzeniowy Euro NCACP:
5 gwiazdek

Osiągi samochodu

Przyspieszenie 0-100 km/h:
6,7 s
Prędkość maksymalna:
220 km/h
Zużycie paliwa w mieście:
l
Zużycie paliwa poza miastem:
l
Zużycie paliwa średnio:
0,5 l

Układ napędowy

Rodzaj silnika:
benzynowy
Położenie silnika:
wzdłużne z przodu
Zasilanie alternatywne silnika:
Wtrysk paliwa:
bezpośredni
Układ cylindrów:
rzędowy
Liczba cylindrów:
4
Liczba zaworów:
16
Pojemność silnika:
1999 cm3
Oznaczenie silnika:
M254
Silnik doładowany/wolnossący:
doładowany
Rodzaj doładowania:
turbodoładawanie
Rodzaj turbosprężarki:
stała geometria kierownic
Moc maksymalna:
313 KM
Moc maksymalna silnika spalinowego:
204 KM
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy silnika:
6100 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnik spalinowego:
320 Nm
Prędkość obrotowa dla maksymalnego momentu obr.:
2000-4000 obr./min
Moc maksymalna silnika elektrycznego:
136
Skrzynia biegów:
automatyczna
Typ automatycznej skrzyni biegów:
skrzynia automatyczna hydrokinetyczna
Liczba biegów:
9
Rodzaj napędu:
4x4
Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD:
tak

Nadwozie

Rodzaj nadwozia:
SUV+terenowy
Rozstaw osi:
2888 mm
Długość nadwozia:
4769 mm
Szerokość nadwozia:
1920 mm
Wysokość nadwozia:
1614 mm
Prześwit:
190 mm
Współczynnik oporu powietrza Cx:
0,30
Masa własna:
2360 kg
Ładowność:
470 kg
Pojemność bagażnika (standardowa):
390 l
Pojemność bagażnika (maksymalna):
1335 l
Pojemność zbiornika paliwa:
49 l

Układ hamulcowy

Przednie hamulce:
tarcze wentylowane i nawiercane
Tylne hamulce:
tarcze wentylowane i nacinane
Średnica przednich hamulców:
360 mm
Średnica tylnych hamulców:
370 mm

Podwozie

Zawieszenie przednie:
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:
wielowahaczowe
Liczba obrotów kierownicy:
Średnica zawracania:
m
Opony:
255/45/R20 Dunlop Winter Sport 5 SUV

Dane testowe

Zużycie paliwa w mieście:
1,2 l/100 km
Zużycie paliwa poza miastem:
8,6 l/100 km
Zużycie paliwa srednio:
7 l/100 km
Średnie zużycie prądu:
33 kWh/100 km
Prędkość obrotowa silnika przy 140 km/h:
b.d.
Przyspieszenie 0-100 km/h:
6,7 s
Przyspieszenie 0-200 km/h:
28,7 s
Przyspieszenie 80-120 km/h:
4,5 s
Przyspieszenie 100-200 km/h:
21,9 s
Czas przejazdu 1/4 mili:
14,8 s
Droga hamowania 100-0 km/h:
44,7 m

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
5 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
ANDREolek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ANDRE
Gość
ANDRE

30 lat temu było takie powiedzenie, że nie kupuje się nic na „F” czyli Fiatów, Fordów i Francuzów. Dzisiaj to raczej aktualne jest, że nie kupuje się 3 grup: NIEMIECKICH, SUVÓW i PREMIUM. Mówię za siebie ale znam coraz więcej osób, które mówią to samo bo popróbowały trzech powyższych. Ten Mercedes należy do każdej z tych grup, dlatego ja to na niego nawet nie spojrzę i komentować tego wyrobu nie będę. Aha, moja żona jeździ A200 i za nic nie da się przekonać do moich poglądów. Niestety. Nie dziwi mnie, że nikt nie kwapi się do komentowania tego wyrobu. Ten… Czytaj więcej »

olek
Gość
olek

Spora cena. To jest jednak więcej niż Stalvio Quadrifoglio o mocy 510 koni.