Zakup używanej hybrydy, czyli samochodu z elektryczno-spalinowym napędem, rodzi przede wszystkim obawy o wysokie ceny części i napraw takiego auta. Jakie są koszty eksploatacji auta hybrydowego? Czy hybryda jest droższa w utrzymaniu od samochodu z konwencjonalnym silnikiem? Jakie elementy są najbardziej awaryjne i kosztowne w samochodzie hybrydowym?
Na polskim rynku dostępnych jest kilkadziesiąt modeli samochodów hybrydowych należących do różnych segmentów i występujących w zróżnicowanych wersjach nadwoziowych. Klienci mogą przebierać zarówno wśród samochodów miejskich (np. Toyota Yaris Hybrid), kompaktowych (Toyota AurisHybrid czy Hondy CR-Z), luksusowych (BMW 7 Active Hybrid 7) czy nawet tych należących do klasy SUV (Mitsubishi Outlander PHEV czy Lexus NX300h). Najbardziej znana wśród hybryd jest jednak najprawdopodobniej kompaktowa Toyota Prius.
Zobacz: Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?
Pierwsza generacja Toyoty Prius pojawiła się na rynku europejskim w 2000 roku. Napędzał ją silnik spalinowy 1.5 58 KM oraz motor elektryczny o mocy 40 KM. Obecnie sprzedawana Toyota Prius to III generacja tego modelu, która w 2011 roku poddana została delikatnej modernizacji. Układ napędowy tego modelu opiera się na 1,8-litrowej jednostce benzynowej generującej 98 KM, której pracę wspomaga aż 80-konny silnik elektryczny. III generacja dostępna jest także w wersji Plug-in doładowywanej także z domowego gniazdka elektrycznego.
Koszt eksploatacji Toyoty Prius II
Aby sprawdzić koszty utrzymania używanej hybrydy nasza redakcja wzięła pod lupę Toyotę Prius II z 2009 roku. Posiada ona silnik spalinowy 1.5 76 KM i elektryczny o mocy 67 KM.
Największe obawy wśród osób poszukujących używanego auta hybrydowego budzi elektryczny system zasilania auta. Energia jest bowiem gromadzona w zespole akumulatorów NiMH umieszczonym za tylnymi siedzeniami, a ten ma określoną trwałość. Gwarancja Toyoty obejmowała go opieką gwarancyjną przez 160 tys. km lub 8 lat. W praktyce okazuję się jednak, że jeśli auto było regularnie używane i nie było poddawane dłuższym przestojom na parkingu (kilkudziesięciu dni) to nawet większe przebiegi nie są dla baterii problemem.
Zobacz: Od kiedy liczony jest zakaz prowadzenia pojazdów?
Jeśli jednak zespół akumulatorów straci swoją 50% wydajność, to trzeba będzie go po prostu wymienić. Koszt takiej baterii do Priusa II to 8070 zł pod warunkiem, że w rozliczeniu oddamy serwisowi ASO starą baterię. Jeśli nie, do ceny tej trzeba doliczyć dodatkowe 3200 zł. Sam koszt wymiany baterii w ASO jest zaskakująco niski – zaledwie 300 zł.
Toyota Prius II: ceny części
Toyota Prius II 2009 rok | |
nazwa części | cena w ASO |
zespół akumulatorów (bateria) | 8070 zł +3200 zł (jeśli stara bateria nie zostanie oddana) |
test baterii | 200 zł |
wymiana baterii | 300 zł |
tarcze hamulcowe przednie | 333 zł |
tarcze hamulcowe tylne | 302 zł |
klocki hamulcowe przednie | 310 zł |
klocki hamulcowe tylne | 276 zł |
akumulator 12V | 684 zł |
tłumik środkowy (kompletny, razem z katalizatorem) | 7 010 zł |
tłumik tylny | 1 019 zł |
amortyzator przedni | 516 zł |
amortyzator tylny | 533 zł |
pompa wody | 460 zł |
łańcuch rozrządu | 710 zł |
ślizgi łańcucha | 410 zł |
Test baterii w samochodzie hybrydowym
Zanim podpiszemy umowę kupna używanej Toyoty Prius, warto oddać ją wcześniej do serwisu ASO na kontrolę stanu baterii. Koszt takiej operacji to 200 zł, a dzięki niej będziemy mieć pewność w jakim stanie są akumulatory w danym pojeździe i czy nie wymagają one wymiany na nowe.Przypadki w których baterie są niesprawne w Priusach dotyczą pojedynczych przypadków i póki co większość serwisów, z którymi się kontaktowaliśmy nie wymieniała do tej pory baterii..
Zobacz: Dlaczego licznik w samochodzie zawyża prędkość?
Przedłużona gwarancja na baterię Toyoty Prius: cena i warunki
Osoby zainteresowane zakupem Toyoty Prius II mogą także zastanowić się nad przedłużeniem gwarancji na baterię auta. Oferta taka skierowana jest do wszystkich egzemplarzy Toyot Prius, które zostały zakupione na terenie Europy. Warunkiem otrzymania przedłużonej gwarancji na baterię Priusa jest:
- wiek auta nie większy niż 10 lat;
- pozytywny wynik testu wydajności baterii (wynik przesyłany jest drogą internetową do Belgii, gdzie jest poddawany weryfikacji);
Gwarancja taka przyznawana jest na 1 rok lub 15 tys. km w zależności od tego co nastąpi szybciej. Po roku albo po 15 tys. km trzeba ponownie przedłużyć gwarancję. Jej koszt to 350 zł.
Zaletą aut hybrydowych jest także to, że w porównaniu z samochodami o konwencjonalnym napędzie pozbawione są one m.in. alternatora, rozrusznika, pasków klinowych czy sprzęgła (nie mówiąc już o turbosprężarce czy kole dwumasowym). Co więcej dużo wolniej zużywają się w nich klocki i tarcze hamulcowe. Średnio wg danych Toyoty na jednym komplecie klocków Prius może pokonać nawet 90 tys. km!
Jeśli interesuje Cię ile kosztuje utrzymanie hybrydowego Lexusa CT 200h to przeczytaj poniższy artykuł:
Zobacz: Używany Lexus CT 200h – ceny części i przeglądów
Witam
U mnie co poleciało w przedzialem 130-310 tys km to łączniki stablizatora + łożyska któł + eksploatacja + zacisk tył + bateria
Za regenerację baterii zapłaciłem 2500 zł
i gwarancja 12 miesiecy tak samo jak daje ASO , Usługa profesionalna i gwarancja na całą baterię bez wyłączeń limitów itp. Polecam Priuska ora serwis samochodow elektrczycnych 24 pl
muj prius pali 6.5 lpg a 4.7 benzyny
no i gdzie tu jest oszczędność , jak pali 6 litrów < mój pali 8 LPG i to jest oszczędność , a części to sprawy groszowe ( te eksploatacyjne )
Ceny nowych części powalają ale na szczęście jest Allegro. Akumulator hybrydowy z 2-3 letniego rozbitka też majątek nie kosztuje i można w zasadzie wymienić samemu (oczywiście w rękawicach).
Ceny części faktycznie powalają. W cenie samych tłumików kumpel kupił 170konnego civica w superładnym stanie. Ale jazda leciutkim civiciem ze 170 KM a ciężkim priusem z dychawicznym zestawem 100km to jakby się przesiadł z motocykla na furmankę..
Ta honda zużywa tyle oleju na 100km co Prius benzyny