Tunel aerodynamiczny z ruchomą nawierzchnią to nowy pomysł na tworzenie lepszych i wydajniejniejszych samochodów, w tym sportowych i elektrycznych. Jak działa taki tunel i na czym polega jego przewaga? Ford uchylił nam rąbka tajemnicy.
Ford połączył najnowocześniejsze technologie tuneli aerodynamicznych z innowacyjnym ruchomym systemem nawierzchni, który jest podobny do bieżni sportowej o rozmiarach samochodu. Nowy tunel ma przyspieszyć i udoskonalić proces projektowania nowych aut pod kątem aerodynamicznym. Jest to szczególnie istotny parametr w przypadku samochodów sportowych i elektrycznych. Dlaczego?
Tunel aerodynamiczny z ruchomą nawierzchnią
Tunel aerodynamiczny o ruchomej nawierzchni (Rolling Road Wind Tunnel, RRWT) może symulować zarówno przepływ powietrza, jak i prędkość pojazdu na drodze wynoszącą aż 200 mph (321,87 km/h). Dzięki temu można testować oszczędne i wysokowydajne modele samochodów Forda, w tym pojazdy elektryczne, hybrydowe i spalinowe nowej generacji. John Toth, kierownik ds. inżynierii tuneli aerodynamicznych w Ameryce Północnej, powiedział:
Ilość powietrza przepływającego przez nasz tunel aerodynamiczny wystarcza do wypełnienia sterowca klasy K w nieco ponad 5 sekund.
Jedną z głównych zalet tunelu RRWT jest to, że w porównaniu z wcześniejszymi tunelami aerodynamicznymi zapewnia bardziej precyzyjne dane dotyczące oporu powietrza i siły docisku, które są kluczowe dla poprawy zasięgu i efektywności energetycznej pojazdów. Dodatkowo możliwe jest przeprowadzanie większej liczby testów wewnętrznych, które symulują rzeczywiste warunki na drodze, co pomaga obniżyć koszty projektowania i przyspieszyć ten proces.
Testowanie w ruchu, uwzględniające opory generowane przez obracające się koła i opony, ma kluczowe znaczenie dla poprawy aerodynamiki pojazdów produkowanych do jazdy na torze, który musi zarówno zminimalizować opory powietrza, jak i wygenerować odpowiednią siłę docisku. Im bowiem szybszy samochód, tym musi mieć lepszą trakcję i większy docisk, aby zapanować nad nim przy dużej prędkości. Ale zbyt mocny docisk aerodynamiczny, zwiększa zużycie paliwa. Nowy system ruchomej nawierzchni składa się z pięciu pasów, które odwzorowują rzeczywisty opór powietrza w tunelu aerodynamicznym. Zamiast czekać, aż testowany pojazd wyjedzie na drogę, to droga czeka na testowany pojazd.
Zobacz: Test Ford Mustang GT 5.0 V8 Facelifting
Aby przetestować optymalną aerodynamikę, każde koło ma swoją własną sekcję ruchomej nawierzchni. Ponadto, szeroki piąty pas przebiega pod środkową częścią pojazdu.Przełączanie między pięcioma pasami a jednym pasem odbywa się za pomocą dźwigu, który jest rozwiązaniem typu plug-and-play o dużych rozmiarach przemysłowych. Pojedynczy pas, który osiąga prędkość ponad 321 km/h, umożliwia przeprowadzanie nowego rodzaju testów dla szybkich pojazdów sportowych.
Zobacz: Jak działa aktywna aerodynamika w samochodzie sportowym?
Dodaj komentarz