![](https://dailydriver.pl/wp-content/uploads/2024/04/alufelgi-opona-kolo-rdza-tarcza-hamulce-6-720x340.jpg)
Rdzawe, brązowe plamy na hamulcach to rdza. Czy korozja tarcz hamulcowych zawsze oznacza, że niezbędna jest ich wymiana? Dlaczego tarcze szybko rdzewieją? Jak oczyścić tarcze hamulcowe z rdzy i czym zabezpieczyć je przed rdzewieniem?
Brązowy nalot na hamulcach, na tarczach, to nic innego jak ślady korozji. Rdza na tarczach pojawia się już po kilku dniach postoju auta. I nie dotyczy wyłącznie starych samochodów, wręcz przeciwnie. Rdza na hamulcach widoczna jest też w zupełnie nowych autach. Trzeba jednak pamiętać, że czym innym jest rdzawy nalot na tarczy, a czym innym zardzewiała tarcza. Nie można jednak też bagatelizować tego problemu, bo może się on rozwinąć. Co robić?
Jak usunąć rdzę z hamulców?
Samochody eksploatowane rzadko, na krótkich dystansach, mają skłonność do szybszej korozji, zwłaszcza w obrębie elementów metalowych. Jednym z częściej widocznych objawów częstych i długich postojów samochodu jest rdza na hamulcach, z mówiąc precyzyjnie, rdza na tarczach hamulcowych. Pojawia się już po kilku dniach nie używania pojazdu jako miedziany nalot, często w formie plam rdzy. Jest to zjawisko normalne, że tarcze hamulcowe są najczęściej wykonane z żeliwa, a to oczywiście ma skłonność do korodowania.
![](https://dailydriver.pl/wp-content/uploads/2024/04/alufelgi-opona-kolo-rdza-tarcza-hamulce-2.jpg)
Brązowe palmy rdzy na tarczach hamulcowych są niegroźne, o ile auto w takim stanie nie będzie stać zbyt długo.
Korozja hamulców następuje szybciej w warunkach dużej wilgotności, gdy auto stoi pod chmurką. Jest to widok szczególnie często widoczny w komisach samochodowych, gdzie auta stoją często tygodniami. Nie jest to poważny problem, o ile sytuacja nie rozwija się w dłuższej perspektywie czasowej. Wystarczy przejechać autem 1-2 kilometry wykonując stopniowo coraz silniejsze próby hamowania, a korozja zniknie. Ale jeśli postój samochodu będzie się wydłużał, to rdza zacznie niszczyć hamulce.
![](https://dailydriver.pl/wp-content/uploads/2024/04/alufelgi-opona-kolo-rdza-tarcza-hamulce-1.jpg)
Korozja atakuje głównie brzegi tarczy oraz powierzchnie płaskie. Ale może się rozprzestrzeniać na zaciski co będzie bardzo kosztowne.
Długotrwały, trwający ponad kilka tygodni, a tym bardziej miesięcy, postój spowoduje, że korozja się rozwinie i zacznie wnikać w strukturę tarczy. Co gorsza rdza pojawi się też w obrębie zacisku hamulcowego trzymającego klocki. Problem jest bardziej dostrzegalny w tanich tarczach hamulcowych, które nie zostały zabezpieczone dodatkową warstwą antykorozyjną lakieru. Gdzie na tarczy rdza rozwija się najmocniej? Przede wszystkich koroduje brzeg tarczy i jej powierzchnia czołowa. W tym miejscu nie ma elementów współpracujących z tarczą, zatem rdza nie jest w żaden sposób usuwana.
Zobacz: Jak rozgrzewać ceramiczne tarcze hamulcowe?
Co gorsza przy brzegu tarczy (jeśli jest wentylowana) są kanały wentylacyjne służące jej schładzaniu. Gdy zaczną korodować i zaślepiać się, tarcza zacznie się przegrzewać. Rzadziej koroduje miejsce styku tarczy z piastą oraz obszar przylegania felgi do tarczy, ale przy wymianie kół, czy opon warto te miejsca oczyścić z ewentualnego rdzawego nalotu. Zwłaszcza przy tarczach niekotwionych.
Jak zabezpieczyć tarczę przed rdzą?
Rdza na tarczach hamulcowych to element nieunikniony w warunkach polskiego klimatu. Jednak można i warto ograniczyć skalę jej niszczycielskiego działania. Po pierwsze należy wybierać lakierowane tarcze hamulcowe, które na elementach nie mających kontaktu z innymi częściami (np. z klockami), będą mieć dłużej dodatkową warstwę antykorozyjną.
Niektórzy mechanicy stosują tańszą alternatywę w postaci lakierowania tarcz srebrzanką, albo specjalnymi lakierami antykorozyjnymi. Ciężko jednak określić, jak skuteczne jest to działania na dłuższą metę w porównaniu do fabrycznie lakierowanych tarcz hamulcowych. Nie da się bowiem m.in. polakierować kanałów wentylacyjnych tarczy. Ale zawsze lepsze takie dodatkowe lakierowanie tarczy niż żadne.
Zobacz: Dwa zaciski na tarczy hamulcowej – do czego służy drugi zacisk?
Textar robi super tarcze które nie korodują za mocjo
A to nie jest tak, że koroduje „film” pozostawiony przez klocek na tarczy? Obserwuję to u siebie po zmianie klocków ma inne. W wilgotny dzień, albo w rejonie nadmorskim od strony skąd wieje wiatr, tarcze w 1-2 dni pokrywają się ognistym rudym kolorem, dość jednolitym. Mówię o powierzchni roboczej tarczy, tzn. tej gdzie pracuje z klockiem.
W niewielkim stopniu też, bo skład klocków to mieszanina różnych składników w tym włokna szklanego, grafitu czy ceramiki.