REKLAMA

Toyota wprowadzi nowe baterie – lżejsze, mniejsze, wydajniejsze

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 18 września 2023
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

W roku 2026 Toyota wprowadzi na rynek nową generację baterii do swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Koncern skupia się nie tylko na opracowywaniu zupełnie nowych typów baterii, lecz także poświęca wiele uwagi ich rozmiarom, które mają znaczący wpływ na konstrukcję i osiągi pojazdów.

Planowane jest, że do roku 2030 Toyota wyprodukuje 3,5 miliona samochodów elektrycznych. Z tego imponującego liczbowo wyniku, 1,7 miliona pojazdów wyjdzie spod młota w nowej fabryce BEV Factory, która wykorzystuje innowacyjne procesy produkcyjne. Istotnym aspektem zwiększania dostępności pojazdów elektrycznych będą baterie nowej generacji, a Toyota zaangażuje się w umożliwienie klientom wyboru pojazdu dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

Nowe baterie otrzymają hybrydy i auta elektryczne

Takero Kato, prezes BEV Factory, stwierdził, że firma będzie oferować różne technologie baterii, podobnie jak obecnie oferuje różne rodzaje napędów. Chce dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu pojazdu, jego zastosowania oraz oczekiwań swoich klientów. W ciągu tej dekady zostaną wprowadzone cztery nowe technologie o lepszych parametrach ładowania i większym zasięgu. Już w roku 2026 debiutuje nowa generacja baterii do pojazdów elektrycznych, pozwalająca na przejechanie ponad 800 kilometrów. Pojawią się także tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które zostaną zamontowane w popularnych modelach, umożliwiając przejechanie ponad 600 kilometrów. Następnym krokiem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem przekraczającym 1000 kilometrów. Planowane jest także wykorzystanie w pojazdach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, co pozwoli na szybkie ładowanie w zaledwie 10 minut, a specyfikacje tych baterii zostaną dostosowane tak, aby zapewnić przejechanie ponad 1200 kilometrów.

Toyota nie zajmuje się jedynie opracowywaniem nowych technologii baterii, ale także rozważa kształt i rozmiar zestawów ogniw, które mają znaczący wpływ na zasięg pojazdu. Baterie w pojazdach elektrycznych zazwyczaj montuje się pod podłogą, co z kolei wymaga zwiększenia zewnętrznych wymiarów. Te pojazdy charakteryzują się dużą powierzchnią czołową, co zwiększa opór aerodynamiczny i ogranicza zasięg. Toyota uważa, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest obniżenie wysokości baterii, co skutkuje obniżeniem całkowitej wysokości pojazdu i zmniejszeniem powierzchni czołowej, co poprawia jego osiągi. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami.

Mniejsze wymiary akumulatorów

Obecna bateria stosowana w modelu bZ4X razem z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w samochodach sportowych montować baterie o wysokości 100 mm. Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg pojazdów elektrycznych, poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia kierowcy zza kierownicy. Różne wymiary umożliwią także lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnią konstrukcję i obniżą środek ciężkości pojazdów.

Zobacz: Tańsza i bardziej ekologiczna produkcja baterii do elektryków Volkswagena

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności