Laboratorium firmy Goodyear ma przeprowadzać testy i badania śniegu. Celem jest stworzenie lepszych opon zimowych. Trzeba bowiem wiedzieć, że śnieg ma różne właściwości i są one uzależnione od szeregu czynników. Dlatego ciężko opracować jedną oponę, zdolną poradzić sobie z każdym rodzajem śniegu.
Wbrew powszechnie popularyzowanej teorii o ocieplaniu się klimatu, tegoroczna zima pokazała, że opony zimowe tak szybko nie wyjdą z użytku. Najwyraźniej analitycy pracujący dla koncernów oponiarskich dobrze o tym wiedzą, bo owe koncerny nie odpuszczają prac nad rozwojem zimowego ogumienia. Goodyear poszedł nawet o krok dalej i stworzył specjalne laboratorium do badania śniegu! Tylko co jest tak niezwykłego w śniegu, że potrzebuje on specjalistycznego obiektu naukowego?
Śnieg śniegowi nierówny
Trzeba na wstępie zauważyć, że śnieg nie jest jednorodny i pojawia się w wielu różnych formach. Podobno Szkoci znają nawet 421 określeń śniegu. Jednak warto przede wszystkim zapamiętać, że śnieg bez przerwy zmienia swój stan, gdyż poszczególne kryształki zrastają się w punktach styku. Ten fizyczny proces nazywany jest spiekaniem.
Szacuje się, że suchy puch waży około 30 kg/m³, ubity śnieg na ziemi osiąga masę 500 kg/m³, a twardy nawet 800 kg/m³. Wiedza ta to tylko ułamek tego, co jest jest niezbędne to tworzenia coraz to lepszych opon zimowych. Tym bardziej, że śnieg bywa bardzo zmienny, dlatego tak zmienna jest jazda na ośnieżonych drogach.
Jazda autem po różnego rodzaju śniegu
Jeśli auto porusza się po zaśnieżonej drodze, proces spiekania powoduje, że śnieg zaczyna przylegać do opony. W zależności od warunków, przykleja się on do bieżnika w mniejszym lub większym stopniu. Jest to zjawisko, które można łatwo zaobserwować. Gdy samochód przemieszcza się po świeżym puchu, opona jest całkowicie pokryta śniegiem. Zwarty śnieg pozostaje w rowkach bieżnika, który wydaje się czarno-biały. W sytuacji, gdy śnieg jest już twardy i ubity, nie przylega do bieżnika, opona pozostaje czarna. Na interakcję śniegu i opony wpływają również inne czynniki, takie jak temperatura powietrza oraz prędkość.
W praktyce opona zimowa najlepiej sprawdza się na śniegu, gdy odsłonięte są wszystkie krawędzie chwytne bieżnika. Jeśli śnieg nie przywiera do opony, duża liczba rowków bieżnika sprawdza się idealnie. Opona zimowa klasy premium, w rozmiarze 205/55 R16, ma nawet 2 500 specjalnie zaprojektowanych lameli zapewniających optymalną przyczepność. Zrozumienie fizyki śniegu i jego interakcji z oponą ma więc zasadnicze znaczenie dla rozwoju opon zimowych.
Laboratorium do badania śniegu
Żeby tworzyć lepsze opony zimowe, Goodyear stale inwestuje w ich rozwój i badania. Żeby poznać właściwości śniegu oraz jego oddziaływanie na oponę w najdrobniejszych szczegółach, Goodyear otworzył niedawno zaawansowane laboratorium badań nad śniegiem. Zlokalizowane jest ono w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. Temperatura powietrza w różnych jego sektorach waha się od 0° do minus 40°C. Zakres prac badawczych jest szeroki i obejmuje nawet produkcję kryształów śniegu w różnych formach.
Zobacz: Opony zimowe i kraje, w których są one obowiązkowe
Inżynierowie analizują próbki śniegu za pomocą tomografii mikrokomputerowej i przy pomocy nowoczesnego oprogramowania tworzą informacyjne modele 3D próbek śniegu. Wyniki badań maja pomóc w zrozumieniu morfologi śniegu i jego wpływu na osiągi opon zimowych. Ponadto fizycy łączą różne rodzaje śniegu w celu symulacji ośnieżonych dróg. Korzystając z urządzeń pomiarowych, takich jak trybometr, badacze materiałów intensywnie testują tarcie opony na śniegu, aby zoptymalizować mieszanki gumowe, profile i ułożenie lameli. Wyniki uzyskane w laboratorium dopełniają pomiary uzyskane w trakcie jazd próbnych prowadzonych na zimowych torach testowych w Szwajcarii, Skandynawii i Nowej Zelandii. Wiedza laboratoryjna i praktyczna wpływa bezpośrednio na rozwój opon Goodyear. Czy dzięki temu laboratorium Goodyear stworzy najlepszą oponę zimową na świecie?
Zobacz: Jak odczytać rok produkcji opony, czyli do czego potrzebny jest DOT?
Dodaj komentarz