Skoda Kodiaq RS pobiła rekord toru Nurburgring. Sęk w tym, że to diesel a nie benzyna była źródłem jej napędu. Zamiast silnika z serii TFSI, Kodiaq RS otrzymał finalnie motor wysokoprężny BiTDI z VW Passata. Tyle tylko, że osiągnięty przez niego czas nie robi wrażenia. Jak to zatem możliwe, że Kodiaq RS pobił jakikolwiek rekord?
Tor Nurburgring stanowi dziś punkt odniesienia dla motoryzacyjnych „freaków” w kwestii szybkości danego auta. Jego bardzo zróżnicowany charakter sprawia, że dobrze odkrywa on wszelkie niedoskonałości podwozia samochodu. Co prawda ta pogoń za czasem na Nordschleife nieco wypaczyła realną szybkość samochodu na innych obiektach, ale nadal wynik osiągnięty na Nurburgring daje istotny obraz możliwości danego auta.
Czasy przejazdu i tor Nurburgring
Obecnie naprawdę szybkie seryjne auta pokonują pętlę Nurburgring w czasie poniżej 8 minut. Hondą Civic FK8 możesz pojechać w południe po tapczanik dla dziecka, a pod wieczór wykręcić nią na niemieckim torze czas 7:43.90 min zostawiając w tyle Pagani Zondę z silnikiem 7,3 l czy Porsche 911 GT3 (996). Rodzinną Alfą Romeo Giulią Quadrifoglio pojedziesz w niedziele do kościoła, a po mszy świętej oblecisz Północną Pętlę w 7 minut 39 sekund, doprowadzając do łez kierowców w Ferrari F430 czy w 1001-konnym Bugatti Veyronie! O ile oczywiście masz umiejętności kierowcy wyścigowego na poziomie serii WTCC.
Dlatego jak popatrzysz sobie na czas przejazdu Skody Kodiaq RS wynoszący aż 9 minut i 29,84 sekundy to zapewne zapytasz jaki rekord Skoda pobiła? Najdłuższego przejazdu? Przecież nawet 12-letni Opel Zafira OPC jest w stanie pokonać pętlę w 8 minut 54,38 sekundy! Sęk w tym, że Kodiaq RS ustanowił rekord okrążenia w klasie … siedmioosobowych SUV-ów.
Skoda Kodiaq RS – jednak silnik Diesla
Skoda Kodiaq RS ma pod maską silnik Diesla 2.0 BiTDI o mocy 239 KM. Zapożyczony z Volkswagena Passata motor ma dwie turbosprężarki, dzięki czemu czemu generuje aż 500 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Napęd na wszystkie cztery koła (4MOTION) przekazywany jest przez 7-stopniowy, dwusprzęgłowy automat DSG. Dźwięk silnika poprawiany jest przez System Dynamic Sound Boost. Auto wyposażono też w zawieszenie DCC o regulowanym stopniu twardości amortyzatorów. Kodiaq przyspiesza 0-100 km/h w 6,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 240 km/h.
Teoretycznie parametry te wydają się być wystarczające. Ale jak na auto z serii RS można było oczekiwać czegoś lepszego. Tym bardziej, że Skoda Superb Sportline 2.0 TSI rozpędza się do setki w niecałe 5,5 sekundy, mimo że nie posiada ona wersji RS. Co gorsza, największy konkurent Kodiaqa RS czyli Ford Edge ST ma pod swą maska aż 340 KM i bez problemu rozprawi się ze słabszym o 100 KM rywalem z Czech. Jedyna wada Forda jest taka, że nie występuje w tej wersji na polskim rynku .
Zobacz: Sportowy SUV Forda – Edge ST z potężnym silnikiem V6!
Dodaj komentarz