E-paliwo, czyli paliwo syntetyczne przyjazne dla środowiska, ma być szansą dla pojazdów spalinowych. Pracują nad nim m.in. Siemens i Porsche, które chcą, aby w Chile powstała pierwsza fabryka produkująca e-paliwo. Jak duża będzie produkcja? Jakie plany mają oba koncerny?
Koncern Siemens Energy w porozumieniu z firmą Porsche oraz szeregiem międzynarodowych firm, rozwija i wdraża w Chile pilotażowy projekt, mający na celu doprowadzić do powstania pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) na przemysłową skalę. W fazie pilotażowej, już w 2022 roku powstanie około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 roku i ok. 550 mln w 2026 roku. Głównym odbiorcą „zielonego” paliwa będzie Porsche. Partnerami projektu są także: firma energetyczna AME, chilijski koncern naftowy ENAP oraz włoska firma energetyczna Enel.
Projekt Haru Oni to dopiero początek
Pilotażowy projekt Haru Oni, prowadzony w prowincji Magallanes, wykorzystuje doskonałe warunki wietrzne, jakie panują na południu Chile, do produkcji neutralnego dla klimatu paliwa przy pomocy energii wiatrowej. Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii ogłosiło, że w ramach krajowej strategii Niemiec na rzecz popularyzacji wodoru Siemens Energy otrzyma dotację na wsparcie projektu w wysokości około 8 milionów euro.
Zobacz: Tani wodór będzie produkowany ze sztucznych liści?
Christian Bruch, dyrektor generalny Siemens Energy, chce aby energia odnawialna była produkowana nie tylko tam gdzie jest potrzebna, ale tam, gdzie zasoby naturalne, takie jak wiatr i słońce, są dostępne na masową skalę. Twierdzi, że na całym świecie powstaną zatem nowe łańcuchy dostaw, które będą przesyłać energię odnawialną z jednego regionu do drugiego. Uważa, że jest to szczególnie ważne dla jego kraju czyli Niemiec, które muszą importować energię, jeśli mają zaspokoić swoje ogólnokrajowe zapotrzebowanie. Coraz większą rolę w magazynowaniu i transporcie energii będzie odgrywał wodór, dlatego poparcie niemieckiego rządu dla tego projektu stanowi ważny sygnał. Ale jednocześnie nic nie wspomina o tym, że Niemcy otwierają kolejne kopalnie węgla kamiennego, które tak mocno są krytykowane w Polsce.
Produkcja syntetycznego paliwa (e-paliwa)
Siemens Energy jest współtwórcą projektu Haru Oni (znanego również jako projekt HIF) i pełni funkcję integratora systemów obejmującego cały łańcuch wartości – od wytwarzania energii z turbin wiatrowych Siemens Gamesa przez produkcję „zielonego” wodoru aż po konwersję na paliwo syntetyczne. Do wykorzystania lotnej energii wiatru nadaje się elastyczna w swoich zastosowaniach elektroliza Siemens Energy typu PEM (PEM = Proton Exchange Membrane).
Jako główny użytkownik paliwa Porsche w pierwszej fazie planuje wykorzystać e-paliwa z Chile w projektach typu beacon. Obejmują one używanie e-paliwa w samochodach Porsche przeznaczonych do aktywności w sporcie motorowym oraz użytkowanych w centrach Porsche Experience Center, a perspektywicznie – także w seryjnych autach sportowych. Producent rozpocznie od początkowej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro.
Zobacz: Szkolenie Mercedes Safety Experience – zakres, cena, lokalizacja
AME to główny deweloper i właściciel firmy projektowej HIF (Highly Innovative Fuels). Współzałożycielem fabryki jest Enel – koncern zaangażowany w rozwój energii wiatrowej i elektrolizy. ENAP wesprze realizację projektu dzięki zapewnieniu personelu operacyjnego i zadbaniu o konserwację oraz logistykę.
Dlaczego wybrano Chile?
Wybór Chile nie był przypadkowy. Uważa się je za kraj o doskonałych warunkach klimatycznych do produkcji energii wiatrowej i związanymi z tym niskimi kosztami prądu. Kraj ten ma tez też bardzo duży, międzynarodowy potencjał, jeśli chodzi o wytwarzanie, eksport i lokalne wykorzystanie „zielonego” wodoru. Aby go wyprodukować, do dysocjacji wody na tlen i wodór elektrolizery wykorzystują siłę wiatru. W drugim etapie plany przewidują odfiltrowywanie CO2 z powietrza, a następnie połączenie go z „zielonym” wodorem celem utworzenia syntetycznego metanolu. W efekcie powstaje odnawialny metanol. Wykorzystując technikę MTG (Methanol To Gasoline) – która ma być licencjonowana i wspierana przez ExxonMobil – można go będzie przekształcić w paliwo przyjazne dla klimatu. Oznacza to jednak też i potężne zmiany w krajobrazie Chile biorąc pod uwagę ekspansyjną politykę koncernów.
Zobacz: Kupili Lamborghini i Porsche za pieniądze na walkę z COVID19
Dodaj komentarz