REKLAMA

Nowa Toyota GR Yaris jak WRC do jazdy na co dzień!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Wheels · Dodane: 14 grudnia 2019
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Nowa, sportowa Toyota GR Yaris prezentować ma kapitalne osiągi i zaawansowane rozwiązania techniczne (jak na segment B). Samochód opracowany pod okiem samego Akio Toyody ma mieć charakter rajdowego auta. Dlatego Toyota GR Yaris otrzyma solidny napęd 4×4 oparty na Torsenie. Ale to nie będzie jedyna niespodzianka.

Akio Toyoda to nie tylko prezydent Toyoty, ale przede wszystkim entuzjasta rajdów samochodowych. W przeszłości zakochany był w Subaru Imprezie, dlatego decydując się na wprowadzenie Yarisa GR chciał, aby model ten miał podobny charakter. Żeby jadąc nim, jego kierowca mógł choć minimalnie poczuć atmosferę panującą w kabinie rajdowego samochodu. Właśnie dlatego do budowy GR Yarisa zastosowano zaawansowane technologie, wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas startów Toyoty w WRC, w których TOYOTA GAZOO Racing (TGR) wywalczyła mistrzostwo producentów (2018) i mistrzostwo kierowców (2019).

Toyota GR Yaris ma mieć napęd 4×4

Toyota GR Yaris ma mieć swoją światową premierę 10 stycznia 2020 roku. Co ciekawe, do tej pory nie wyciekły żadne dokładniejsze informacje na temat jego konstrukcji. Wiadomo jednak, że jego prototyp został poddany wyczerpującym testom przez prezydenta Toyoty, Akio Toyodę, znanego w świecie motorsportu jako Morizo.

Nowością będzie na pewno napęd 4×4, który ma dawać frajdę z jazdy po mniej przyczepnej nawierzchni. Wbrew pozorom nie będzie on oparty na sprzęgle typu Haldex, tylko na sterowanym elektronicznie sprzęgle wielotarczowym (przekazującym moc też na tylne koła) oraz na dwóch mechanizmach różnicowych typu Torsen na każdej z osi. Co więcej, układ będzie regulowany w zależności od wybranego trybu jazdy. Dzięki temu można będzie zmieniać ilość momentu obrotowego kierowanego na konkretną oś:

  1. Normal oznacza rozłożenie momentu pomiędzy przednią i tylną oś w proporcji 60:40 (tryb dedykowany do zwykłej, jazdy na co dzień).
  2. Sport to tryb mocno podkreślający działanie tylnej osi z uwagi na rozkład momentu obrotowego wynoszący 30:70
  3. Track czyli symetryczne rozłożenie momentu 50:50, przeznaczone do jazdy na śliskiej bądź luźnej nawierzchni .

Pojawiły sie też pierwsze przecieki dotyczące jednostki napędowej. Toyota GR Yaris ma mieć 3-cylindrowy silnik 1.6 Turbo o mocy ok. 250 KM. Motor ma być lekki, aby ograniczyć wagę całego auta (z uwagi na dodany napęd 4×4), rasowo brzmieć i szybko wkręcać się na obroty. Yaris GR ma przyspieszać 0-100 km/h w 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna będzie przekraczać 220 km/h. Auto ma ważyć mniej niż 1300 kg i to mimo zastosowania w Yarisie GR wielowahaczowego zawieszenia na tylnej osi (w pozostałych Yarisach jest belka skrętna).

Zobacz: Toyota będzie sprzedawać wyścigową Suprę GT4 amatorom!

Do sieci trafiły też pierwsze zdjęcia przedstawiające nowe auto bez kamuflażu. Widać na nim, że GR Yaris będzie wyraźnie poszerzony względem seryjnego modelu (większy rozstaw kół), a jego nadwozie zdobić będzie agresywniejszy pakiet aerodynamiczny.

W kabinie dostrzec można lewarek ręcznej skrzyni biegów oraz klasyczną dźwignię hamulca ręcznego. Auto będzie sprzedawane w oficjalnej sieci sprzedaży i w przeciwieństwie do poprzednika, nie będzie serią limitowaną.

Zobacz: Ponad 50 tysięcy Toyot w Polsce może się zapalić! Akcja serwisowa!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności