REKLAMA

Hybrydowe Toyoty z wadą napędu! 750 tysięcy aut wezwanych do ASO!

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Toyota · Dodane: 1 lipca 2020
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Rusza ogromna akcja serwisowa dotycząca hybrydowych Toyot! Wadliwe hybrydy to Prius i Auris HV, które mają usterkę zagrażającą bezpieczeństwu jazdy. Problem dotyczy zespołu napędu hybrydowego, a skala zjawiska w samej tylko Polsce dotyczy kilkunastu tysięcy egzemplarzy! Na świecie akcja serwisowa obejmie ponad 750 tysięcy hybryd! Co ciekawe, nie są to pierwsze problemy z hybrydami Toyoty, a wadliwy moduł IPM (falownik) jest znany użytkownikom tych aut.

Hybrydowe Toyoty uważane są za wzór bezawaryjności. Z czasem jednak i one zaczynają mieć problemy, a usterki bywają bardzo kosztowne w naprawach. Awarie w układzie napędu hybrydowego są wyjątkowo problematyczne, a serwisy ASO często zakładają wymianę całych zespołów elementów. Dlatego kluczem do tańszej eksploatacji jest znalezienie naprawdę dobrze wykwalifikowanego elektryka samochodowego, który skupi się na znalezieniu konkretnej przyczyny usterki. Częstym problemem zgłaszanym przez właścicieli hybrydowych Toyot Prius jest np. wadliwie działający falownik bądź moduł IPM znajdujący się w jego zespole. I właśnie ten problem ponownie zaskoczył Toyotę.

Wadliwe hybrydy Toyoty

Japoński koncern powiadomił UOKiK, że w hybrydowych Toyotach Prius i Auris HV, które zostały wyprodukowane w Japonii i Wielkiej Brytanii od 10.03.2014 r. do 30.11.2018 r., zaobserwowano poważny problem techniczny. Powtarzająca się jazda z dużym obciążeniem i określonymi cyklami (np. ruszanie przy użyciu prawie pełnego otwarcia przepustnicy, a następnie zwiększanie przyspieszenia aż do pełnego otwarcia przepustnicy) może powodować wyższe naprężenia termiczne w określonych tranzystorach znajdujących się w module IPM, powodując tym samym uszkodzenie tych elementów. Może to prowadzić do włączenia się różnych lampek kontrolnych i wyświetlenia komunikatu ostrzegawczego na tablicy rozdzielczej.

Toyota Prius z roku modelowego 2016

W przypadkach, w których tranzystory ulegają awarii w określony sposób, podczas jazdy pod dużym obciążeniem – na przykład podczas gwałtownego przyspieszania – istnieje możliwość wygenerowania zbyt wysokiego napięcia elektrycznego. Może ono przekroczyć wartości przewidziane w oprogramowaniu i konstrukcji obwodów modułu IPM. Sytuacja taka powoduje, że system hybrydowy nie przełącza się w tryb awaryjny (zapewniający możliwość kontynuowania jazdy na określonym dystansie ze zmniejszoną mocą), lecz zostaje wyłączony. W takich warunkach wspomaganie układu kierowniczego oraz hamulce pozostaną sprawne, jednak wyłączenie systemu hybrydowego bez uruchomienia trybu awaryjnego, może doprowadzić do utraty mocy, co w przypadku jazdy z wyższymi prędkościami może zwiększać ryzyko wypadku.

Ogromna akcja serwisowa Toyoty na świecie

Kampanią naprawczą objętych jest w Polsce łącznie 16 910 samochodów. Na świecie jest to ponad 750 tysięcy hybrydowych Toyot!  Przedsiębiorca zadeklarował, że właściciele objętych kampanią samochodów będą zapraszani do Autoryzowanych Stacji Obsługi, w celu zmiany oprogramowania określonego sterownika układu napędu hybrydowego (Power Management ECU). Co ciekawe, to nie pierwsza tak potężna akcja serwisowa Toyoty w naszym kraju:

Zobacz: Ponad 50 tysięcy Toyot w Polsce może się zapalić! Akcja serwisowa!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności