REKLAMA

Sankcje wobec Rosji uderzają w rynek opon w Polsce

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: DailyDriver.pl · Dodane: 27 lipca 2022
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż opon w Polsce zwiększyła się w większości segmentów. Ale dokładna analiza rynku pokazuje, że trend ten wyraźnie się osłabia, a sprzedaż opon w II kwartale tego roku drastycznie spada. Sankcje wobec Rosji uderzają bezpośrednio w Polskę, czego efektem są ogromna inflacja, potężne wzrosty cen, spowolnienie gospodarcze i mniejsza zdolność zakupowa klientów.

Analizując pierwsze półrocze 2022 roku w kontekście rynku ogumienia w Polsce, można odnieść wrażenie, że panikę COVID-ową mamy już za sobą. Opony do samochodów osobowych rosły o +9%, SUV +18%, ciężarowych +4%, dostawczych +10%, motocyklowych +11%. Spadki zanotowano natomiast w segmencie opon do maszyn rolniczych o -20% oraz przemysłowych (-6%). Wzrosty widać też w większości segmentów na rynkach europejskich. Ale dokładniejsza interpretacja danych pokazuje, że sytuacja jest zgoła odmienna.

Sankcje wobec Rosji uderzają w … Polaków

W  drugim kwartale 2022 roku obraz sytuacji na rynku jest znacznie mniej optymistyczny. W tym czasie sprzedaż opon wzrosła tylko w segmencie SUV (+10%) i opon motocyklowych (+4,2%). W segmencie samochodów ciężarowych nie było zmian, a w pozostałych zanotowano spadki: opony do samochodów osobowych -7%, dostawczych -15%, do maszyn rolniczych -26%, a przemysłowych -20%. I niestety, wiele wskazuje na to, że ta sytuacja może się utrzymać. Winna jest temu wojna na Ukrainie i sankcje nałożone na Rosję, które bardziej uderzają w nasz kraj niż w okupanta.

Zobacz: Dlaczego klimatyzacja nie działa w trakcie jazdy?

Zależność energetyczna i surowcowa Polski od Rosji i brak alternatywy w tym zakresie na ten moment sprawia, że gwałtownie rosną i będą rosnąc ceny energii, paliw, a w konsekwencji wszystkim produktów na rynku. A to nie sprzyja inwestycjom i zmienia potencjalny koszyk dóbr, jaki kupi przeciętny Polak w najbliższym czasie. Z resztą zauważają to już także eksperci..

Wyniki sprzedaży opon na rynek w drugim kwartale są zgodne z naszymi założeniami. Duża niepewność w gospodarce oraz rosnące ceny wyhamowały dynamikę, jaką notowaliśmy na początku roku. Patrząc jednak z perspektywy pierwszych sześciu miesięcy, te wyniki w większości segmentów są wciąż na plusie. Analiza danych za drugi kwartał na polskim rynku wskazuje, że kolejne okresy będą niewiadomą. Wpływ inflacji, rosnących kosztów i cen surowców może być bardzo wyraźny w perspektywie całego roku.

– wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Na pozostałych rynkach w Europie sytuacja jest póki co lepsza, ale negatywny trend raczej i tu zagości na jakiś czas. W perspektywie całego rynku europejskiego drugi kwartał 2022 r. wypada pozornie dobrze. Segment opon osobowych wzrósł o 6%, a ciężarowych o 11% w porównaniu z 2021 rokiem. Sygnały ożywienia gospodarczego znajdują odbicie w sprzedaży opon w 2022 roku, jednak spodziewane jest spowolnienie w segmencie opon osobowych. Segment opon rolniczych pozostaje nadal słaby, będąc jedyną kategorią poniżej wolumenów z 2019 roku.

Obserwujemy oznaki spadku popytu i obawiamy się, że wyzwania związane z rosnącymi kosztami gazu, surowców i dostaw półproduktów będą utrzymywać branżę pod presją

– powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA). Trudno zatem przypuszczać, że coś się poprawi w najbliższych miesiącach, jeśli wojna na Ukrainie będzie się przedłużać.

Zobacz: Wojna sprawia, że Audi zatrzymuje produkcję aut w Niemczech!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności