Mazda Motor Corporation oraz Nippon Steel Corporation poinformowały o wykorzystaniu efektów wspólnych działań, które redefiniują tradycyjne relacje między producentami samochodów a dostawcami materiałów. Wyniki tej współpracy znalazły odzwierciedlenie w konstrukcji nowego modelu SUV – Mazdy CX-5, zaprezentowanego w lipcu tego roku.
W obliczu zmian zachodzących w branży motoryzacyjnej – elektryfikacji napędów, cyfryzacji procesów projektowych, rosnących kosztów surowców oraz wyzwań geopolitycznych – Mazda i Nippon Steel opracowały nowy model współdziałania oparty na horyzontalnej współpracy i współtworzeniu wartości. Celem jest budowa odpornego łańcucha dostaw, który zapewni redukcję kosztów, większą stabilność produkcji oraz poprawę efektywności w całym cyklu tworzenia pojazdu. Zgodnie ze strategią zarządzania Mazdy do 2030 roku, firma dąży do ograniczenia kosztów i wzmocnienia łańcucha dostaw poprzez eliminację nieefektywności, takich jak przeciążenie, niestabilność czy marnotrawstwo (muri, mura, muda). Kluczową rolę w tym procesie odgrywają partnerzy strategiczni, tacy jak Nippon Steel, którzy współpracują z Mazdą od najwcześniejszych etapów rozwoju pojazdów.
Technologia Nippon Steel w nowej Maździe CX-5
Efektem współpracy obu firm jest nowa konstrukcja nadwozia Mazdy CX-5. Dzięki wykorzystaniu koncepcji „NSafe™ – AutoConcept ECO³ (NSAC ECO³)” – nowej generacji stali samochodowej opracowanej przez Nippon Steel – oraz integracji z autorskimi technologiami Mazdy, udało się uzyskać redukcję masy stalowych elementów o 10% w porównaniu z poprzednim modelem, przy zachowaniu wysokiej sztywności i bezpieczeństwa konstrukcji. To przełożyło się na lepsze właściwości jezdne i większą przyjemność z prowadzenia.
Współpraca objęła również optymalizację logistyki – wybór zakładu Nippon Steel zlokalizowanego w pobliżu fabryki Mazdy pozwolił skrócić łańcuch dostaw, ograniczyć koszty transportu, emisję CO₂ i ryzyko geopolityczne.
Kolejne etapy wspólnych działań
Mazda i Nippon Steel planują rozszerzyć współpracę na kolejne modele, koncentrując się na tworzeniu łańcucha dostaw odpornego na zakłócenia i zdolnego do dalszego obniżania kosztów produkcji.
Takeshi Mukai, Dyrektor i Starszy Dyrektor Wykonawczy Mazdy, podkreślił:
Mazda poczyniła ogromne postępy w rozwoju ‘nowej produkcji’ dzięki współpracy z Nippon Steel. Dążymy do stworzenia silnej, zorientowanej na klienta bazy zarządzania, która przyczyni się do wzmocnienia japońskiego przemysłu motoryzacyjnego. Naszym celem do 2030 roku jest redukcja kosztów o 100 mld jenów i poprawa efektywności kosztów stałych o kolejne 100 mld jenów.
Z kolei Takashi Hirose, Wiceprezes Wykonawczy Nippon Steel, dodał:
Współpraca z Mazdą obejmuje nie tylko rozwój nowych gatunków stali, ale również wspólne działania w zakresie projektowania, przetwarzania i produkcji masowej. Dzięki wspólnej filozofii i podejmowaniu innowacyjnych wyzwań nasze firmy osiągają wymierne efekty i technologiczną synergię.
Partnerstwo Mazdy i Nippon Steel pokazuje, że innowacje w motoryzacji zaczynają się już na etapie opracowania materiałów konstrukcyjnych. To właśnie w tym obszarze japońscy producenci upatrują przewagi konkurencyjnej w erze elektryfikacji i zrównoważonej mobilności.


Dodaj komentarz