Które samochody klasy C tracą najmniej na wartości? Które auta można odsprzedać za największą cenę? Zobacz zestawienie przygotowane przez Toyotę, w którym przedstawiono utratę wartości takich aut jak Volkswagen Golf, Opel Astra, Skoda Octavia, Renault Megane i oczywiście Toyota Auris.
Czy wiesz, że samochód wykorzystywany na potrzeby firmy (i na nią zarejestrowany) może stracić nawet dwie trzecie swojej wartości w ciągu pierwszych trzech lat użytkowania? Właśnie dlatego warto rozważyć wybór modelu, który pozwoli uzyskać spore oszczędności przy wynajmie długoterminowym lub w przypadku późniejszej odsprzedaży. Które samochody najmniej tracą na wartości?
Zobacz: Czy warto kupić sprowadzane auto od handlarza?
Szacunkowo przyjmuje się, że nowy samochód osobowy już po roku użytkowania straci średnio 30 proc. swojej wartości. Wartość pojazdu zależy od wielu czynników – głównie jest to pojemność i rodzaj zasilania silnika, poziom wyposażenia, rodzaj nadwozia i oczywiście opinia o producencie. Dla przykładu – o wiele mniej straci na wartości samochód, którego cena zakupu nie jest wysoka w stosunku do średniej na rynku, wyposażony w silnik o pojemności nieprzekraczającej dwóch litrów, z praktycznym nadwoziem i plasujący się w czołówce rankingów niezawodności.
Zobacz: Dlaczego rosną ceny ubezpieczeń OC pojazdów?
Planując powiększenie floty samochodów firmowych, warto zapoznać się z danymi, które pokazują wartość rezydualną danego modelu. Ma ona bezpośredni wpływ nie tylko na całkowity koszt użytkowania, ale w ostateczności jej wysoka wartość pozwoli odzyskać więcej pieniędzy zainwestowanych w zakup auta lub obniży raty w wynajmie długoterminowym. Przedstawiamy ranking przygotowany w oparciu o dane firmy Eurotax, która zajmuje się wyceną pojazdów używanych. Oto pięć popularnych modeli flotowych, które mają najlepszą wartość rezydualną.
Toyota Auris – utrata wartości
Najlepszą wartość rezydualną wśród przedstawionych modeli ma hatchback Toyota Auris z silnikiem 1,6 o mocy 132 KM w odmianie wyposażeniowej Premium. Cena katalogowa tej wersji wynosi 71 900 zł (w cenniku wyprzedaży rocznika 2016 Auris 1.6 Premium z pakietem Park kosztuje 68 400 zł). Natomiast wartość rezydualna po 36 miesiącach użytkowania, przy przebiegu na poziomie 90 tys. km, została obliczona na 56,2 proc. Oznacza to, że Auris Premium po tym okresie użytkowania został wyceniony na 40 410 zł.
Odmiana “Premium” jest trzecią w kolejności wersją wyposażenia. W tym zestawieniu samochód wyposażony jest w standardzie w siedem poduszek powietrznych, system wspomagający pokonywanie podjazdów, światła jazdy dziennej LED i lampy przeciwmgielne. Ponadto producent zadbał, by na liście znalazło się również elektryczne sterowanie podgrzewanymi lusterkami, elektrycznie regulowane szyby, system multimedialny Toyota Touch 2 z funkcją Bluetooth i kamerą cofania oraz automatyczna klimatyzacja.
Zobacz: Wynajem długoterminowy auta – jakie są jego główne zalety?
Wysoka wartość rezydualna jest doceniana przez kupujących. Toyota Auris jest najlepiej sprzedającym się modelem firmy nie tylko w Europie, ale i w Polsce. Jego ceny rozpoczynają się od 59 900 zł (57 900 zł po rabacie za drugą w kolejności wersję wyposażenia Active). Samochód dostępny jest również w wersji hybrydowej, która oferuje średnie spalanie na poziomie 3,5 litra na 100 km.
Volkswagen Golf – utrata wartości
Niemiecki kompakt zajął drugie miejsce wśród modeli, które tracą najmniej. Zgodnie z oceną największą wartość ma odmiana Comfortline napędzana silnikiem 1.4 o mocy 125 KM. Cena salonowa tego modelu to 76 390 zł, która po trzech latach użytkowania i przejechaniu 90 tys. km spada do wartości rynkowej na poziomie 42 854 zł. Oznacza to, że procentowa wartość rezydualna to 56,1 procent, a właściciel Golfa straci o 2 tys. zł więcej od właściciela lidera tego zestawienia – Toyoty Auris.
Wersja Comfortline jest trzecią w kolejności wersją wyposażenia VW Golfa. Na liście wyposażenia znalazło się między innymi siedem poduszek powietrznych, system rozpoznający zmęczenie kierowcy i klimatyzacja. Podstawowa wersja Volkswagena Golfa kosztuje 63 090 zł i jest wyposażona w silnik 1.2 o mocy 85 KM.
Opel Astra – utrata wartości
Na trzecim miejscu znalazł się hatchback Opel Astra wyposażony w silnik 1.4 o mocy 125 KM. Najmniejszym spadkiem wartości może poszczycić się odmiana Enjoy. Procentowa wartość rezydualna wynosi w tym przypadku 55,7 proc. Oznacza to, że wartość auta kosztującego 76 050 zł (72 050 zł po rabacie wyprzedażowym) po przejechaniu 90 tys. km w czasie 36 miesięcy spada do poziomu 39 235 zł.
Odmiana Enjoy została wyposażona w przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki w obu rzędach siedzeń, ręcznie sterowaną klimatyzację i elektrycznie sterowane przednie szyby. Najtańsza odmiana Opla Astry została wyceniona na 59 900 zł, a pod maską znalazł się silnik benzynowy 1.4 o mocy 100 KM.
Skoda Octavia – utrata wartości
Czwarte miejsce przypadło czeskiemu liftbackowi w drugiej wersji wyposażenia z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 150 KM. Początkowa wartość samochodu to 79 670 zł. Po upływie trzech lat i przebiegu 90 tys. km Skoda traci na wartości 36 tys. zł. Oznacza to, że procentowa wartość rezydualna wynosi 54,8 proc., a cena samochodu po upływie tego czasu znajduje się na poziomie 43 659 zł.
Octavia w odmianie Ambition została wyposażona w komplet poduszek powietrznych, funkcję start-stop, klimatyzację manualną i elektrycznie sterowane szyby z przodu. Podstawowa odmiana tego modelu jest wyceniana na 63 960 zł i jest wyposażona w silnik benzynowy 1.2 o mocy 85 KM.
Renault Megane – utrata wartości
Na piątym miejscu w zestawieniu znalazło się Renault Megane wyposażone w silnik 1.2 o mocy 132 KM w wyposażeniu Zen. Samochód kosztuje 69 900 zł (rabat w wyprzedaży 2016 wynosi 5000-7000 zł), a po przejechaniu 90 tys. kilometrów i upływie trzech lat jego cena spada do poziomu 37 190 zł. Oznacza to, że jego procentowa wartość rezydualna wynosi 54 proc.
Wyposażenie Zen zawiera zestaw poduszek powietrznych, światła przeciwmgłowe, światła do jazdy dziennej LED i manualną klimatyzację. Podstawowa wersja Renault Megane kosztuje 59 900 i jest napędzana przez silnik benzynowy 1.5 o mocy 114 KM.
Komentarz Daily Drivera
Z niezrozumiałych dla mnie względów w zestawieniu zabrakło Hondy Civic. To auto cieszy się przecież świetną opinią na rynku pojazdów używanych, co przekłada się na jej bardzo wysokie ceny zakupu. W związku z tym, że materiał został przygotowany przez specjalistów z Toyoty, postaram się uzupełnić go o wycenę Hondy na podstawie danych od Eurotax. Sądzę, że uzyska ona bardzo dużą wartość rezydualną. Ale okaże się to, gdy dostanę stosowne informacje. Szerokości!
A może druga część wpisu, z modelami najbardziej tracącymi na wartości? Ciekawe czy alfa romeło będzie kontynuowało swoją paradę bezdusznych i bezwartościowych samochodów, o których każdy zapomina po pięciu minutach.