REKLAMA

Bosch przeniesie produkcję z Chin do Polski

Autor: Daily Driver · Zdjęcia: Bosch · Dodane: 13 maja 2021
Zobacz także:
Przelicznik mocy » Auto z Niemiec »

Bosch chce przenieść część produkcji z Chin do Polski. Nowe fabryki i rozwój już istniejacych ma dotyczyć branż od AGD po części samochodowe i elektromobilność.

Niemiecki koncern Bosch działa na szeroką skalę, od urządzeń AGD, przez elektronarzędzia, aż po części samochodowe i autonomiczne pojazdy (systemy).Szeroki zakres działalności sprawił, że mimo kryzysu gospodarczego na świecie, grupa Bosch wykazała się odpornością na jego skutki. Całkowity przychód netto czterech przedsiębiorstw należących do Grupy Bosch w Polsce wyniósł w 2020 roku 9,8 mld zł, o 10 proc. więcej niż w 2019. Rynek krajowy wygenerował 5,5 mld zł przychodu, a eksport 4,3 mld zł – pomimo 30 proc. spadku sprzedaży w branży motoryzacyjnej, powstałej m.in. na skutek mniejszego zapotrzebowania na wytwarzane przez koncern części zamienne.

Bosch inwestuje w Polsce

Przedstawiciele Boscha przekonują, że koncern ma duże zaufanie do Polski, dlatego będzie dalej tu inwestować w istniejące gałęzie i rozwijać nowe projekty. Co prawda firma straciła w ostatnim roku na produkcji części, ale dalej będzie inwestować w ich rozwój bo to chwilowe problemy. Wyniki za pierwsze cztery miesiące 2021 roku napawają optymizmem. I to pomimo utrzymujących się trudności w branży motoryzacyjnej związanych z rosnącymi cenami surowców, głównie stali, oraz problemami na rynku półprzewodników niezbędnych do produkcji komponentów elektronicznych. Co więcej, Bosch ma na to środki, bo koncern osiągnął  duże przychody w sektorze dóbr użytkowych związanym z produkcją i sprzedażą sprzętu AGD oraz elektronarzędzi. Wzrosty zanotowała również sprzedaż systemów grzewczych, szczególnie pomp ciepła.

Zobacz: Bosch wydłuża żywotność akumulatorów aut elektrycznych!

Pomimo kryzysu gospodarczego Bosch nie zatrzymał inwestycji w Polsce. Rozbudowa fabryki w Mirkowie k. Wrocławia o nowoczesne linie produkcyjne komponentów układów hamulcowych do samochodów elektrycznych i hybrydowych pochłonęła 280 mln zł. Prowadzone są również inwestycje w sektorze AGD. We Wrocławiu powstało Centrum Logistyczne o powierzchni 30000 m2 z własną infrastrukturę kolejową. Natomiast w łódzkiej fabryce zmywarek, w niecały rok od uruchomienia, z linii montażowej zjechało milionowe urządzenie.

Samochody spalinowe nie znikną tak szybko

Firma Bosch, wbrew różnych spektakularnym teoriom, ma odmienny stosunek do tempa zmian w świecie motoryzacji. Transformacja w kierunku elektromobilności to rewolucyjna zmiana, ale samochód elektryczny to nie jest najbliższa przyszłość, na dzisiaj, jutro. Samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce jest ok. 10 tysięcy. Jest to rynek zależny od infrastruktury, stacji ładowania, których po prostu nie ma. Co więcej przedstawiciele Boscha podkreślają, że mitem jest jakoby fakt, że motoryzacja tradycyjna najbardziej przyczynia się do zmian klimatycznych, bo odpowiada tylko za 25% emisji CO2.

Zobacz: Jaki wpływ mają zamienniki na cenę ubezpieczenia samochodu?

Bosch zachęca do holistycznego podejścia w kwestii elektromobilności. Należy w pierwszej kolejności zająć się istniejącymi samochodami z silnikami spalinowymi, zredukować emisję spalin, bo konsumenci, chcąc zachować mobilność, powrócą do zakupu samochodów używanych. Bosch pracuje jednocześnie nad rozwiązaniami dotyczącymi napędu wodorowego – stacjonarnymi i mobilnymi ogniwami przetwarzającymi wodór na prąd. Do 2024 roku koncern planuje zainwestować 1 mld euro w rozwój technologii wodorowych.

Zobacz: Do 2025 roku ruszy fabryka elektrycznych silników Volvo!

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Aktualności