Toyota GR Corolla to hot hatch wyposażony we wzmocniony silnik z GR Yarisa (G16E-GTS), zupełnie przeprojektowane zawieszenie, napęd na wszystkie koła GR-FOUR i szereg modyfikacji mających poprawić jej zachowanie na torze. Oto najświeższe dane techniczne dotyczące GR Corolli, jakie otrzymaliśmy tuż po jej premierze.
Już na pierwszy rzut oka widać, że Toyota GR Corolla przeszła poważne modyfikacje i zmiany w stosunku do bazowego modelu. Przednie błotniki zostały poszerzone o 20 mm, a tylne o 30 mm, auto zyskało 3 końcówki układu wydechowego, a do tego na przednim zderzaku oraz w błotnikach i na masce pojawiły się duże wloty powietrza. Nie da się również nie zauważyć nowego grilla, potężnego spojlera na klapie bagażnika czy unikatowego wzoru alufelg. Te ostatnie obuto w sportowe opony Yokohama Advan Apex V601 235/40/R18. Toyota GR Corolla wygląda naprawdę spektakularnie, ale jeszcze większe wrażenie robi bardzo odważna koncepcja techniczna, zwłaszcza jak na dzisiejsze, nudne i nijakie eco-czasy.
GR Corolla z silnikiem G16E-GTS o mocy 304 KM
Sercem Toyoty Corolli GR Corolla jest ten sam 3-cylidrowy silnik 1.6 Turbo, który napędza GR Yarisa. Motor oznaczony symbolem G16E-GTS za sprawą udoskonalonego układu wydechowego pozwolił uzyskać wyraźny wzrost mocy z 261 aż do 304 KM (przy 6500 obr./min). Silnik generuje przy tym aż 370 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000-5500 obr./min. Sam tłumik z zaworem i potrójnym wydechem zmniejsza przy tym zarówno ciśnienie w wydechu, jak i poziom hałasu. Moc przenoszona jest poprzez manualną skrzynię biegów o 6-przełożeniach. Nie jest wykluczone, że w przyszłości dostępny będzie nowy, 8-stopniowy automat, nad którym właśnie pracuje Toyota dla GR Yarisa. Na ten moment Toyota nie przedstawiła oficjalnych danych na temat osiągów swojego hot hatcha.
Aby zatrzymać japońskiego hot hatcha, Toyota GR Corolla otrzymała wydajny układ hamulcowy. Przednie tarcze mają średnicę 356 mm i współpracują z 4-tłoczkowymi zaciskami, z kolei tylne ich odpowiedniki (także wentylowane) mają średnicę 297 mm i kooperują z 2-tłoczkowymi zaciskami.
Toyota GR Corolla – przeprojektowane zawieszenie
W zakresie prowadzenia Toyota GR Corolla przeszła szereg modyfikacji, aby dać frajdę z jazdy na torze. Zawieszenie z przodu oparto na kolumnie MacPhersona, natomiast z tyłu na układzie wielowahaczowym z podwójnymi wahaczami z tulejami kulkowymi. Do tego na nowo opracowano sprężyny, amortyzatory i geometrię kół na potrzeby GR Corolli.
Zobacz: Trwałość akumulatora – jak wydłużyć jego żywotność?
Co więcej, rozstaw kół z przodu został zwiększony o 60 mm, a z tyłu o 85 mm w stosunku do standardowej Corolli. Auto ma dzięki temu być znacznie bardziej stabilne przy szybkiej jeździe na zakrętach oraz przy wysokich, torowych prędkościach.
Toyota GR Corolla – napęd na wszystkie koła GR-FOUR
Napęd przenoszony jest na wszystkie cztery koła poprzez układ GR-FOUR znany z Toyoty GR Yaris. Jego sercem jest sterowane elektronicznie sprzęgło wielotarczowe, pełniące rolę centralnego dyferencjału. Dodatkowo na każdej osi może pracować indywidualny mechanizm różnicowy typu Torsen. W rezultacie komputer może optymalizować trakcję przy sportowej jeździe i zmieniać charakterystykę prowadzenia pojazdu w zależności od wybranego trybu jazdy, sterując rozkładem momentu obrotowego.
Zobacz: Nowa Honda Civic e:HEV na prezentacji w Polsce! Sprawdziliśmy ją z bliska!
Dostępny są tryby:
- Normal – rozłożenie momentu pomiędzy przednią i tylną oś w proporcji 60:40 (tryb dedykowany do zwykłej, jazdy na co dzień);
- Sport – mocno podkreślający działanie tylnej osi z uwagi na rozkład momentu obrotowego wynoszący 30:70;
- Track – symetryczne rozłożenie momentu 50:50, przeznaczone do jazdy na śliskiej bądź luźnej nawierzchni .
W rezultacie Toyota GR Corolla będzie oferować najbardziej zaawansowany napęd na cztery koła w swojej klasie, który ma dać przyjemność ze sportowej jazdy zarówno na torze, jak i na szutrowych odcinkach dróg. Ciekawostką jest fakt, że mimo rozbudowanego układu napędowego, masa samochodu to 1474 kg.
Toyota GR Corolla – wnętrze
We wnętrzu GR Corolla otrzymała elementy wyposażenia, które bezpośrednio wpływają na przyjemność i skuteczność w jeździe sportowej. W aucie zamontowano dźwignię zmiany biegów o krótkim skoku, która zapewnia naturalną obsługę po opuszczeniu ramienia z kierownicy, umożliwiając szybką zmianę biegów.
Ręczny hamulec postojowy daje lepszą kontrolę nad pojazdem, również podczas driftu. Na tablicy rozdzielczej pojawił się nowy wyświetlacz TFT opracowany specjalnie dla modeli GR pod wpływem rozwiązań stosowanych w samochodach wyścigowych oraz spostrzeżeń profesjonalnych kierowców. Nowy wyświetlacz poprawia widoczność wskaźników podczas sportowej jazdy.
Auto zapowiada się ciekawie, niebawem dowiemy się więcej o jego cenie i dacie premiery. GR Corolla nie będzie zdaniem Toyoty oferowana w Europie, ale pewne źródła mówią o sprzedaży limitowanej. Bądźcie zatem na bieżąco i śledźcie nasz profil na Facebooku.
Zobacz: Toyota GR Yaris otrzyma 8-biegowy automat, ale będą potrzebne zmiany
Dodaj komentarz